Waarom ook alweer?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Pff hoopt dat iedereen nu t verschil snapt tussen norm en natuurlijk :D

@cygnet..

Ik denk ook wel dat veel mensen erover na denken hoor..
    Heb ik in ieder geval wel gedaan..

Maar toch tot de coclusie gekomen dat ik het hele idee niks vind...(omdat het nietmijn norm is :p)
    Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen.. Maar ik 'mis' dat gevoel wat veel mensen zich eebij voorstellen van te voren, de intimiteit e.d
    Even heel lomp gezegd.. Ik vind het idee van mn kind aan mn tiet niks...

Een tijd geleden.. Denk zoon week na de bevalling.. Zag ik nog steeds dat ik lekte.. En ik dacht goh.. Ik probeer het gewoon eens een kijk wat ie doet...en natuurlijk ging het noet goed haha omdat er niks op gang is e.d
    Maar heb het wel een klein beetje kunnen ervaren.. En blijf nog steeds bij mn keuze van KV en ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt

En vind niet dat ik mijn kind daar iets mee te kort doe of dat ik onnatuurlijk bezig ben...
    Ik heb er wen fijn gevoel bij en dat is wat telt toch :)
    Kindjes worden gelukkig ook groot met KV

2. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Gelukkig niet nee!! Ik bedoelde ook wanneer het voorkomt.....

Ik heb soms gewoon moeite met de manier waarop sommige mensen op kv reageren, en op een extreme manier bv promoten. Ik ben pro bv, begrijp me niet verkeerd, maar in sommige gevallen lukt bv niet. Dat maakt een moeder die kunstvoeding geeft, niet bij voorbaat een slechte moeder. En dat is wat ik hier toch vaak, hetzij met een omweg en tussen de regeltjes door, lees.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @zogelukkig, toch voel ik het als mijn plicht om mijn kindje de voeding te geven die voor hem/haar bedoeld is en wat in mijn ogen ook de beste voeding is.
    Natuurlijk wel tot op zekere hoogte. Als ik er alles aan gedaan zou hebben en het zou niet lukken/kunnen, dan heb ik daar vrede mee. Maar ik zou er zelf nooit voor kunnen kiezen om in de zwangerschap al te beslissen dat ik mijn borsten laat voor wat het is, de melk laat opdrogen en mijn kind melk geef die door mensen is gefabriceerd als ik de keuze ook heb om gewoon de melk te geven die er voor bedoeld is.
    Ik heb mijn kindje gekregen en moet daar goed voor zorgen. Borstvoeding hoort daar voor mij ook bij (tenzij ik geen andere keuze heb).

@Cygnet, dat zou idd voldoende moeten zijn. Maar helaas is dat niet zo en ik geloof niet dat al die moeders die kv geven, dat doen omdat borstvoeding teveel gepromoot wordt en er negatief wordt gereageerd op kunstvoeding.
    Moeders die zwanger zijn verdiepen zich in kinderwagens, welke het beste is voor hun kindje, etc en gaan ook niet op de eerste de beste mening af. Lijkt me dat dat ook moet gelden voor de keuze voor voeding voor je kindje.

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Jammer dat je zo neerbuigend bent. Is helemaal niet nodig.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zo denk ik er persoonlijk ook over, maar ik ga mijn persoonlijke norm niet aan anderen opleggen, dat kan niet.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Sanne, ik begrijp het. Maar er is ook een andere kant. Zo moet je als bv-moeder (om even in hokjes te denken) je vaak verdedigen als je langer dan 3 maanden borstvoeding geeft, helemaal als je na 6 maanden nóg borstvoeding geeft, na 1 jaar is helemaal belachelijk. Als je kindje dan ook niet doorslaapt, wordt dat geweten aan de borstvoeding.
    Daarbij zie ik in mijn omgeving moeders die heel snel afhaken of er niet aan beginnen. Dat vind ik persoonlijk erg zonde en voor mij zou dat wel voelen als dat ik mn kindje tekort doe.
    Zoals ik net al eerder gezegd heb, als ik er alles aan gedaan zou hebben en het zou niet kunnen of lukken, dan zou ik er vrede mee hebben. Dat maakt voor mij het verschil.
    Overigens is dit niet naar anderen bedoeld maar voor mij persoonlijk.

Zo wordt er ook vaak genoemd dat borstvoeding zoveel gepromoot wordt. Ik merk daar anders heel weinig van en je wordt zo'n beetje doodgegooid met de Nutrilon reclame's.

@Sam, ik begrijp dat het van persoon tot persoon verschilt.
    Maar ik geef geen borstvoeding omdat ik het zo intiem vind (natuurlijk speelt dat wel een rol, maar zou geen beslissende factor vormen)
    of omdat ik het zo fijn vind om een kindje aan mijn borst te hebben.
    Ik heb er uberhaubt nooit over nagedacht over welke voeding mijn kindje zou krijgen. Gewoon borstvoeding.
    Ook al zou ik het niks vinden, dan had ik in elk geval geprobeerd om mijn kindje 6 maanden volledige borstvoeding mee te geven en dan voor mezelf de balans op te maken.
    De eerste weken zijn vaak helemaal niet leuk, als ik om die reden was begonnen, was ik ook afgehaakt.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

8. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Opmerking van manlief: "Zet een paar vrouwen bij elkaar en je krijgt geheid discussies over de meest onzinnige dingen met mierengeneuk erbij van hier tot Tokyo over de kleinste woordjes ipv eens lezen wat iemand nou echt zegt.... *zucht*"

:p

9. zogelukkig

Omdat het geschreven woord nogal statisch is, moet je wel eerst goed schrijven wil je goed gelezen worden.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oh maar het is ook helemaal niet nodig om je aangesproken te voelen hoor.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Amen!

Het woord amen stamt uit het hebreeuws (amin) waar het een soort enthousiaste bekrachtiging van een uitspraak is. Je zou het het beste kunnen vergelijken met onze woorden: echt waar! of zeker! of het zal zo zijn!.

*GRIN*

12. adi

adi Niet meer actief

Wat een discussie hier zeg! Maar wel leuk :D

MIsschien vreemd achteraf, maar ik heb van te voren precies hetzelfde ingestaan als Red. Ik had totaal niet bij nagedacht over welke voeding ik ging geven, heb wel maandelang lopen piekeren hoe ik het nou moest klaarmaken. Borstvoeding en 3 babys.
    Ik zag de borstvoeding ook 'gewoon' als de normale voeding na de geboorte. Net zoals ik hoopte dat ik door een wonder op een normale manier zou kunnen bevallen in plaats van 'verlost' worden met een keizersnee.

Dus heb ik bv ook gezien als de enige natuurlijke keuze. Of ja, keuze was het niet, het was gewoon zo.
    Gelukkig wist ik wel dat er ook kunstvoeding bestond voor prematuren, anders was ik helemaal doorgedraaid toen er na 4 dagen nog geen druppel uit mijn borsten kwam.
    En toch heb ik in de heat of the moment (of ja, period) na 2 maanden voor kunstvoeding gekozen.

Maar dat terzijde. Ook al zijn mijn kinderen opgegroeid op kunstvoeding, zal ik altijd blijven roepen dat de borstvoeding de enige natuurlijke voeding is voor een baby. We kunnen hoog of laag springen, maar KUNSTvoeding is niet natuurlijk, het wordt in de fabriek gemaakt. Het is er gelukkig wel, en kinderen worden er ook groot, gezond en gelukkig mee, maar natuurlijk is anders.

En het is ook frapant dat we de vaginale bevalling wel de 'natuurlijke' of 'normale' bevalling mogen noemen. Dat impliceert toch ook niet dat een ks een 'abnormale' bevalling is?? En het resulteert ook allebei in hetzelfde: een geboren baby.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    @ red88

Nee ik snap dat dat nie de drijfveer is om borstvoeding te geven :)
    Maar snap je hoe ik bedoel?
    Veel vrouwen vinden het naast de beste voeding ook heeel mooi om te doen en kijken er vaak al naar uit(wat ik dan hoor)

En juist dat mooie.. Heb ik totaaaaaal niet..

En idd wat al werd gezegd.. Het is vaak de manier HOE er over KV gepraat word wat me irriteert..er word vaak gedaan alsof dat heel raar is... Dat je bijna 'slecht' ben als je geen BV geeft
    Voor de rest maakt het me niks uit..ieder moet doen toch waar ie zich goed bij voelt...:)
    Of dat nou BV is of KV...

Laten we trouwens wel vooropstellen dat ik BVmama's helemaal niet raar vind oid:)
    Het is alleen niks voor mij ;)

14. fafa

fafa Niet meer actief

Het verschil is wel dat bij bevallingen dat wat "normaal" is en dat wat "natuurlijk" is, beide getalsmatig in de meerderheid zijn.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En als je het echt niet zitten of echt niet wilt doen, doe het dan ook niet (al zeg ik dan stiekem wel erbij 'give it à try'...). Maar als het je keuze is, laat het dan ook jouw keuze zijn en kom niet met vergoelijkende onzin over dat het toch even goed is.
    Je maakt een keuze die voor jou beter is, maar die vanuit natuurlijk opzicht niet de beste keuze is. Gut en dat gaat de komende 21 jaar ofzo nog wel door, je zult wel vaker iets kiezen dat dan wel niet het beste is, maar wel het beste uitkomt.

16. zogelukkig

Ik vind bv geven dus wel heel intiem, fijn en gezellig.

Als ik had moeten kolven, had ik dat wsl niet veel langer dan 6 maanden volgehouden.

Borstvoeding geven is voor mij meer dan het geven van alleen moedermelk.

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Niet om je aan te vallen hoor :p

Maar ook al zou het niet in de meerderheid zijn...

Ik persoonlijk vind en niet vaginale bevalling ook normaal...
    Je bevalt toch.. Of ie nou uit je doos komt of uit je buik...

En daar komt het eigenlijk weer.... Wie bepaalt wat 'normaal' is..:)

Al ben ik persoonlijk wel blij dat ik het vaginaal heb mee mogen maken.. Ondanks dt ik het een hel vond.. Maar dat is weer een ander verhaal:p

18. zogelukkig

Ik snap de vergelijking met bevallen ook niet; je bevalt sowieso.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ho ho ho!
    Ik heb nergens beweerd dat het allebei even goed is..
    Ik vind wel dat KV niet slecht is..

20. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Same here...

Voordat ik zwanger werd van de oudste had ik echt helemaal niks met borstvoeding; kon me er niks bij voorstellen en wat ik me er dan bij voorstelde voelde voor mij niet goed. Had er zelfs, heel fout (!!), een vies gevoel bij, zo'n "kind aan mn tiet".
    Maar naarmate de zwangerschap steeds echter werd voor mij en ik mn meisje steeds meer ging voelen ging ik me toch verdiepen in borstvoeding. Heb veel gelezen op internet, boeken gelezen, etc en toen heb ik gezegd "ik ga 'proberen' bv te geven, maar als t niet gaat dan gaat t niet".
    Ben dus op dag 2 na de bevalling al gestopt ;) Flesvoeding was toch net zo goed??
    Maarja, hormonen, gedachten, moedergevoelens, etc overheersde en uiteindelijk toch borstvoeding gegeven, maar dan ft kolvend.

Nu bij de jongste alles op alles gezet, zo graag wilde ik bv geven, ik wilde dat intieme ook!! Ik wilde niet alleen mijn melk geven, ik wilde ook dat intieme met mn meisje. Ik heb t en wat ben ik blij!

IK DENK dat als je van nature dat gevoel niet hebt je er wat voor moet doen, maar dat uiteindelijk elke moeder dat gevoel kan krijgen..

Deel Deze Pagina