Wanneer zijn jullie begonnen met het voorlezen aan je kindje? Ik doe het nu heel soms wel eens overdag maar meneer is dan meer bezig met de baldzijdes omslaan of verkreuken. Ik wil het straks in het bedritueel toepassen? En zette jullie je kindje dan al in bed of neem je het even op schoot of bijv bij papa en mama in bed verhaalt lezen en dan naar het eigen bedje brengen?
Ben ik ook erg benieuwd naar.. Heb het nu wel een paar keer geprobeerd.. Maar ze maakt de bladzijdes stuk
Hier houden we het voorlopig maar even bij kartonnen boeken. Ze wil zelf de bladzijden omslaan. Ik heb wel een paar 2ehands boeken van Dikkie Dik, daar mag ze zelf wel door bladeren. Wij doen nu sinds kort even een boekje lezen voor het slapen gaan. Hier nu vast ritueel op ons bed. Eerst in bad/wassen en pyjama. Dan beneden nog even spelen en wat drinken. Daarna boven slaapzak aan, tanden poetsen, op ons bed verhaaltje lezen/plaatjes kijken en liedje zingen, daarna in bed. Ze weet het nu inmiddels zelf ook en vraagt om boekje.
Ik lees al voor vanaf een maand of drie. Zoon ligt in z'n bedje, en ik ga op een krukje naast hem zitten. Overdag doe ik dat niet, want dan wordt hij idd overenthousiast en wil hij zelluf doen (lees: bladzijdes aan reepjes scheuren en opeten ). Daarvoor heb ik een groot boek met kartonnen bladzijden voor hem gekocht, met dierenplaatjes die deels zachte stof zijn om aan te frummelen. Is echt een aanrader, hij vind het helemaal leuk om zelf te lezen.
ik heb hier een paar babyboekjes liggen met voelplaatjes maar af en toe probeer ik wat voor te lezen. hij begrijpt er niet veel van maar ik denk dat het ook goed is voor taalontwikkeling. vooral omdat ons kindje tweetalig opgevoed wordt.ik ga het nu maar eens proberen om het in het bedritueel op te nemen! tot voor kort was ik niet iedere avond daar (ivm werk/studie) om hem naar bed te brengen maar dit jaar wel dus goed idee!
Wij zijn dit ong. met 2,5 maand gaan doen. Maar nog niet echt als in ritueel. De ene keer zit hij gewoon rustig op schoor en kan ik hem makkelijk een verhaalte voorlezen en de andere keer heeft hij er totaal geen zin en zit hij zich zelf aleen maar los te wringen
Hier wordt Irem sowieso 1 keer per dag voorgelezen voor ze naar bed gaat; eerst pyama aan en schone luier, dan samen een boekje uitzoeken van de boekenplank, die lezen we dan en daarna gaat het licht uit en naar bed. Dat doen we al vanaf 4 maanden geloof ik. En ja de ene keer is ze meer geinteresseerd dan de andere keer, maar ik ga er gewoon mee door. Inmiddels is ze echt verslaafd aan boekjes en er liggen er een heleboel ook bij haar speelgoed hier in de woonkamer, dus ook overdag komt ze regelmatig met een boekje aanlopen wat ze wil lezen met ons. Dat zijn dan wel voornamelijk de stevige kartonnen boekjes.
M las ik al voor toen ze met een paar weken in de box lag, ze lag me dan echt met grote ogen aan te kijken en werd er heel rustig van. Eerste kartonnen aanwijsboekjes idd met een maand of ?? (voor eerste jaar). Eerste verhaaltjes met 1 jaar, las ze ook helemaal uit, meer meer meer! Met anderhalf las ik Wielewielestap helemaal voor, vond ze prachtig. Maar M is wel bijzonder wat dat betreft denk ik. T heeft pas sinds een maand of wat echt interesse voor boekjes + verhaaltje. Bij M pas onderdeel geworden van slaapritueel toen ze geen fles meer kreeg voor het slapen (pas een paar maanden geleden).
Wij doen dat vanaf de eerste maand, als hij savonds naar bed gaat. Niet iedere dag hoor, net wanneer we zin hebben. Hij zit dan heel aandachtig te luisteren
dat kan al vanaf heel erg klein. Eerst neem je stoffen boekjes, daarmee leren ze vertrouwd te raken met boeken, en daar praatje dan gewoon een beetje bij, bijvoorbeeld, dit is een vlinder (als dat erop zit), moet je voelen hoe lekker zacht, dat is een eendje (en zing dan een liedje) enzovoorts. Het gaat om gevoel, leren kennen van, ontdekken enzovoorts... Pas daarna stap je langzaam over op kartonnen boekjes met weinig tekst. Dingen op rijm e.d. zijn heel erg leuk.
en bladzijdes omslaan e.d. is hartstikke normaal voor zo'n kleintje, je moet ook je kleintje volgen en niet persé het verhaal moeten volgen. Wij doen echt een ritueel, overdag niet zozeer, maar wel rond bedtijd, eerst tandenpoetsen, dan pyjama, dan verhaaltje lezen en daarna naar bed.
Ik ga Simone binnenkort lid maken van de bibliotheek, ik wil haar wel voorlezen voor het slapengaan maar ze drinkt af en toe nog bij me en anders wordt het ritueel wel erg lang met wassen, tandenpoetsen, omkleden en drinken erbij. Ze had een week de avondvoeding geweigerd maar ze heeft nu toch weer 2 dagen gedronken dus ik denk dat het nog even niks wordt. Maar overdag kan ik natuurlijk wel af en toe met haar gaan zitten, dat ben ik nu ook van plan om te gaan doen. Als ze zolang stil wil zitten tenminste.....
ECHT voorlezen doen wij vanaf ongeveer 1,5 jaar denk ik zo. Verhaaltjes uit het grote Jip en Janneke boek. Elke avond krijgt ze na het eten een beker warme melk, daarna gaat ze in bad, pyama aan, tanden poetsen en dan verhaaltje lezen op haar eigen bed bij papa/mama op schoot. Voor die tijd lazen we wel boekjes met haar, maar dat was niet echt voorlezen meer dingen aanwijzen en vragen en kleine dingen vertellen bij de plaatjes. Het echte voorlezen, dus hele verhalen, doen we echt pas sinds 1,5 jaar ofzo (misschien wat eerder/later); sinds ze echt het begrip heeft van voorlezen, er voor kan gaan zitten en begrijpt wat er in de verhalen gebeurt (vertelt het ook na)
Miriam krijgt standaard een verhaaltje als ze naar bed gaat. Dan staat ze in bed, en ik zit er op een kussen naast. Tussen het lezen door kiekeboe spelen door de spijlen heen, en het verhaaltje een beetje uitbeelden (dan laat ik me bijvoorbeeld van het kussen vallen als het kind in het verhaal ook valt), vindt ze hartstikke leuk! Overdag lees ik haar ook weleens voor, als ze moe of verdrietig is, kalmeert dat haar. Ook heeft ze haar eigen kartonnen boekjes om te slopen
hier een kindje dat boekjes ehct totaal niets aan vind, toevallig sinds 2/3 dgn kan hij aanwijzen wat de bal is en de auto...maar erder dan dat...echt 3 sec geduld.. hij vind momenteel Bumba zoooo geweldig...dus wij hebben het ritueel...eten-spelen-wassen/bad..en dan bij mama liggend op schoot op de laptop naar 2x een filmpje van Bumba kijken op youtube (zijn filmpje svan 3 min ofzo) onder het genot van water Hij wordt zoooo ontzettend rustig, gaat ehct helemaal chillen en weet dat het daarna bedtijd is...knuffel bumba ligt dan ook in bed te wachten Boekjes stimuleer ik wel elke dag overdag...maar meer als wat plaatjes aaniwjzen is het niet, naar mij luisteren vind ie al helemaal niet interessant
Vanaf het moment dat de nachtfles (die van 24:00 uur) er echt af ging (wij verplaatsten deze steeds naar iets vroeger en toen was ie niet meer nodig) en haar laatste fles om 08:00 uur is, lezen wij voor. Normaal gaven we haar laatste fles op haar kamertje, maar sinds die fles om 8:00 uur is doen we dit gewoon beneden en gaan dan naar boven voor het ritueel Ik denk dat ze zo'n 5 maanden was ofzo (daarvoor deden we het wel maar niet consequent). Wij hebben een boek met 365 verhaaltjes, wel zo makkelijk want de datum geeft aan welk verhaaltje wordt voorgelezen. Iedere avond lezen wij voor terwijl ze verschoond en al in haar bedje ligt. Ze luistert aandachtig naar onze stem en natuurlijk begrijpt ze er nog niets van, maar het gaat ook meer om het ritueel en de rust die wordt gecreerd. Overdag lees ik haar ook voor en ze vindt dit geweldig! Dikkie Dik is leuk (verzin er zelf van alles bij) en ze kijkt echt aandachtig naar de plaatjes en wil ook de bladzijden omslaan. Ze doet dit trouwens met beleid Wij hebben ook van die boekjes voor in bad (plastic met een vulling) en deze zijn ook superleuk om zo te gebruiken. Er staan alleen plaatjes in, je al kunt oefenen met aanwijzen enzo en ze kan er zelf mee aan de gang zonder dat je gelijk een nieuw boekje moet kopen
Je hebt hele leuke boeken voor zulke kleine kindjes. Wij lezen 's avonds altijd in zo'n schuifboek met pinguins. Als je aan het schuifje draait komen er dieren tevoorschijn. Zoonlief kan inmiddels zelf de schuifjes 'bedienen' en vindt het prachtig! 's Avonds altijd eerst tandjes poetsen, dan slaapzak aan, boekje lezen op het grote bed, dan naar zijn kamertje, muziekje aan, houten bootje boven z'n bed schommelen en dan lekker slapen. Sinds kort (week of 2) kijkt hij echt naar de plaatjes in boeken, voorheen was het inderdaad bladzijdes kreuken en in z'n mond stoppen. Wij hebben een klein boekje met foto's van dieren, dat vindt hij heel leuk. We hebben zelf twee katten en de foto van een poes in dat boekje vindt hij leuk, hij herkent dan echt het beest!
Ik ben meteen na zijn geboorte begonnen als onderdeel van het bedritueel. Hij gaat in bad, krijgt een schone luier+pyama aan, krijgt zijn laatste fles, en dan leg ik hem in bed en vertel ik hem een verhaaltje. Sinds een paar maanden vindt hij het leuk om na de fles nog even zelf in het boekje te kijken terwijl hij op schoot zit, heerlijk is dat. Overdag komt hij ook regelmatig met een boekje aanlopen. De kartonnen boekjes liggen in een boekenkast waar hij zelf bij kan. Dan lezen we dat samen en bekijken we wat er allemaal te zien is.
Wij lezen al voor sinds 2 of 3 maanden ofzo? Pas met 7 maanden ging ze echt dingetjes aanwijzen op de bladzijden etc. Nu wil ze nog steeds wel vooral bladeren, haha, dus soms moet ik echt "opschieten" met het verhaaltje. Of vertel ik het maar achterstevoren, ze bladert nl liever naar links dan naar rechts. Al sinds 9 of 10 maanden kan ze ook zelf heel goed bladeren en "lezen", ook papieren boeken mag ze zelf lezen eigenlijk!
Dochter is nu 10 maanden en helemaal gek op voel boekjes. Hiervoor een periode gehad dat het lastig was, geen aandacht, boek wegtrekken, maar toen ze 2 weken oud was oid zijn we al 's avonds voor gaan lezen, lekker met zn 3en op het grote bed. Tussendoor dus een periode niet gedaan, lastig!