Oooh Wat ben ik jaloers! Dit lijkt mij HEER-LIJK! Maar helaas wilt man het liefst de hele kerst naar familie. Ik vind het bij ons, hypocriet gezellig doen. Elkaar bezoeken, "omdat het hoort". Uitgebreid eten aan tafel met elkaar, "omdat het hoort". Cadeaus, "omdat het hoort". Verder zien we elkaar amper. Blehhh. Ik vind de lampjes, lichtjes en sfeer in de aanloop naar Kerst magisch. Maar die kerst hoeft voor mij niet. Helaas laat ik me elk jaar meeslepen en maak ik er het beste van. Overigens is Nederland volgens mij het enige land met Tweede Kerstdag en dat slaat kant noch wal. Maar dat mag ik niet zeggen van mijn schoonmoeder dus zitten we weer opgedirkt en ik vooral ongemakkelijk aan tafel.
Werken! En familie... al geeft dat laatste na mijn scheiding wel scheve gezichten... waarom ga ik met de kids op die dag naar die familie... en ga ik op de kerstdag zonder kids na die familie... familie 1 zie ik veel meer en de kinderen ook familie 2 zie ik bijna niet, door de afstand... maar voel ik mij meer thuis en ik vind het belangrijker dat de die dag ook mee gaan omdat ook hun die familie zien... En dan heb ik ook nog een dag dat ik moet werken... o en een ex die de kinderen ook wil, zijn goed recht! Hij doet niet moeilijk over welke dag... en gaat gelukkig altijd mee in mijn planning... ik bespreek het soms zelfs eerst met zijn moeder voor ik het hem voor leg.... dus tegenwoordig... stress haha
Kerst betekent voor mij vooral schoonouders en moeder in de watten leggen. Omdat het nog kan. Ik hou van lekker koken, dus ik leef me uit in de keuken. Maar het belangrijkste is voor mij dat die lieve mensen zich verwend voelen. De warmte in ons gezin. Samen een tikkeltje tipsy van de wijn. En mijn man blijft nuchter om schoonouders veilig thuis te brengen (vind hij geen punt). En mam blijft lekker slapen. Doen we samen nog een portje
Dagen dat de winkels dicht zijn. Nee grapje. Ik vind de kerstboom wel gezellig staan en ik vind het fijn dat mijn man vrij is zodat we tijd met elkaar kunnen verbrengen, maar ik hecht verder niet heel veel waarde aan kerst. Edit: We doen wel aan cadeautjes enzo (dat is hier met de kerst gebruikelijker).
Misschien kun je het een keertje voorstellen voor een ander moment? (Wie weet bevalt het heel goed uiteindelijk?) Wij doen dit ook wel eens spontaan een dag in het weekend of in een vakantie; hoogstens 2-3x per jaar, naast de kerst, maar de kinderen vinden het altijd zó leuk. Ook doen we het heel soms alleen 's avonds, maar dan maken we er een logeerpartijtje van; dan gaan de matrassen na het eten naar beneden, gaan we film kijken of Mario Party spelen en daarna slapen we met z'n allen gezellig in de woonkamer. Zolang de kinderen dit nog graag willen met ons, proberen we dit zolang mogelijk erin te houden. Er komt vast (snel?) een dag dat dit "megasuf is om met je ouders te doen"