Ik wilde me hier niet mee bemoeien in eerste instantie, maar sommige dingen gaan mij toch echt te ver... De meeste katten zijn graag buiten, die hou je niet zomaar binnen... Wij hebben 3 katten, 2 daarvan zitten meestal binnen, maar als we de 3e proberen binnen te houden, dan gaat die het hele huis vernielen, alleen maar omdat ie naar buiten wilt. Dus ze mogen van ons gewoon naar buiten overdag wanneer ze willen (we hebben overigens geen kattenluikje), maar 's avonds na het eten moeten ze gewoon binnen blijven en hebben ze pech. Die van ons komen bijna altijd binnen om te plassen/poepen, daar hebben we een kattenbak voor. Verder is het de natuur dat een kat jaagt, dat leer je ze gewoon NIET af (ja misschien door genetische manipulatie ) Zo'n beest weet ook niet of een konijn nu je huisdier is of dat het een wild konijn is. Voor een kat is het gewoon een smakelijk hapje en that's it. Ik heb zelf ook cavia's maar die zitten lekker binnen, misschien is dat een optie? Je cavia's gezellig binnen zetten? Het zijn toch ook HUISdieren of niet dan? Verder gaat het mij HELEMAAL te ver om een kat die in je tuin poept/piest wat aan te doen. En dat noemt zichzelf een dierenvriend? Een bak water kan wonderen doen hoor! En als de kat terug blijft komen, lekker volhouden, op een gegeven moment leert ie het wel af om bij jou in de tuin te komen... En leert ie het niet af? Nouja, probeer er dan mee te leren leven... Er bestaan ergere dingen dan wat kattendrollen in je tuin hoor
ik begrijp niet zo goed dat drollen van andermans katten in je tuin niet zo erg zijn. Als iemand zijn hond elke dag precies bij je voordeur laat poepen zodat je kids er steeds inlopen is dat toch ook vervelend of vinden jullie dat dan ook normaal.
Precies, LAAT poepen, daar is een eigenaar bij met een riem die de hond meeneemt. De eigenaar kan de hond ook meesleuren naar een plek waar die WEL mag poepen. En lukt dat niet, dan bestaan er ook nog altijd boterhamzakjes oid. Een kat gaat ALLEEN naar buiten, ik neem mijn katten niet mee naar buiten om gezellig een wandeling mee te maken in de tuin van de buren, dat is de keuze van de kat zelf. En ik zie mezelf, of een ander echt niet achter zn katten aanrennen steeds om te kijken of die ergens een drol draait of niet. Maargoed, IK VIND kattendrollen in mijn tuin idd niet zo heel erg, er bestaan ergere dingen waar ik mijn energie beter in kan steken....
Vind het erg egoistisch om zo te denken, jij/andere kiezen voor die beesten, als ik stont in mijn tuin wil hebben neem ik zelf wel dieren. Ken zat mensen met katten die hun beestjes goed opvoeden, deze blijven of in de eigen tuin of komen binnen om hun behoefte te doen. Er is zeker een oplossing. Er zijn alleen zat mensen die een huisdier nemen en te lui zijn om een beest op te voeden. En meestal doen ze behoefte bij andere in de tuin ipv de eigen tuin. Dus voor katteneigenaar makkelijk praten dan. Wij hebben nu huis dat eerst jaar leeg stond en is kattenbak geworden voor de buurkatten, kwamen echt stuk of 6 katten dagelijks hier hun behoefte doen. Vind ik persoonlijk niet normaal. Maargoed ieder heeft een eigen mate van fatsoenlijkheid en bij de een is die hoger dan bij de ander. Wil hier niet mee zeggen dat jij persoonlijk zo'n mens bent, heb het hier over die gevallen. Dus als iemand zich aangesproken voelt hoor je waarschijnlijk tot die categorie mensen.
Je kan moeilijk tegen een kat zeggen dat hij niet meer in iemands zijn tuin mag gaan schijten, en je kan ook niet van een buiten kat verwachten dat hij ineens binnen blijft... Ik laat mijn katten gewoon buiten lopen, dat heeft niets te maken met geen fatsoenlijkheid hebben want over al dat poep van die honden op de stoep daar hoor je niemand over, ik ga toch ook niet zeggen dat je die dan maar op een honden toiletje moet zetten ipv buiten ...
Één van mijn kippen werd laatst gegrepen door een kat uit de buurt... *snik* (heb het zien gebeuren, maar was te laat met de deur openmaken...). Nu is ze invalide... Ik ben dol op dieren en ik vind ook katten vreselijk lieve beestjes, maar ik wil ze niet in mijn tuin. Als ik katten had willen hebben, had ik ze tenslotte zelf wel gekocht. Ja het is natuurlijk gedrag dat katten achter prooi aangaan... maar wat moeten mijn kipjes nu dan ? Ze zijn nu echt doodsbang en regelmatig in paniek ! En ik wil niet mijn hele tuin gaan aanpassen om te zorgen dat er geen katten meer in kunnen komen... M.a.w. dan zou ik geld moeten uitgeven omdat andere mensen katten hebben... beetje omgekeerde wereld. Heb sowieso al geld moeten uitgeven vanwege andersmans katten, dierenarts kosten voor mijn kip dus. Ik zou nooit een dier kwaad doen, maar dit keer ben ik wel behoorlijk boos ! En voel me machteloos ook... wat doe ik nu om mijn kippen te beschermen ? Of moet de vraag zijn: Wat doen de katteneigenaren eraan om andersmans dieren te beschermen ? (Of staan ze daar niet bij stil ?). P.S. Ik vind dat je hondeneigenaren absoluut mag aanspreken als ze hun hond zomaar ergens laten schijten !
Deze hele discussie is nutteloos in eerste instantie, maargoed. Ik ben het met allebei de partijen eens in de zin van dat een kat niet in andermans tuin hoort te poepen, maar ook dat een kat gewoon naar buiten mag als hij/zij dat wilt. Het heeft niks met opvoeding oid te maken als een kat bij een ander in de tuin schijt, je kan NIET verwachten dat een baasje dat afleert! De eigenaar kan moeilijk bij iedereen de hele dag in de tuin gaan zitten om dr eigen kat weg te jagen als die daar komt. Het is JOUW tuin en alles wat je NIET in je tuin wilt is aan jou om dat te regelen. Dus jaag ze gewoon weg. Niet zo moeilijk doen allemaal zeg! Ik lees vanalles over kattenvallen, flyers uitdelen, etc etc. Besteed je tijd en energie aan iets nuttigers ofzo
@WenT: Ik weet hoe het is als je huisdieren gepakt worden door een kat, ik heb het zelf ook meerdere malen moeten meemaken jammergenoeg... Maar daarom zal ik nog steeds geen hekel krijgen aan katten en zal ik ook zeker niet boos worden erom. Het is gewoon de natuur... Ik doe mijn best om mijn kleinere huisdiertjes veilig te stellen van gevaar, is het niet van katten, dan is het wel van andere dingen.. Zitten je kippen dan niet in een ren oid?
Het is heel zielig voor kip en dat meen ik oprecht maar dat is precies het zelfde als dat mijn kat een doodschop krijgt van andere, en er zijn mensen hier op dit topic die dat gewoon normaal vinden ...
Tja, rot voor die kat dat hij het verschil niet weet tussen een wild konijn en een konijn als huis dier. En ja als HUISdier inderdaad want ik hou mijn konijn in Mijn tuin die bij Mijn huis hoort. En aangezien mijn konijnen het buiten veel leuker vinden dan binnen blijven die dus lekker buiten staan. Er ligt nu een net over de ren heen en als een kat bedenkt dat hij er toch opspringt (doen ze trouwens volgens mij niet) tja dan zal die vast zitten en mijn konijnen kennden wordt ie dan flink aangevallen. Jammer voor die kat. En als ze op het konijnenhok blijven springen dan komt er iets van schrikdraad of prikkeldraad en sorry hoor maar ik vind het echt raar dat sommige mensen dat niet vinden kunnen. Ik vind toch echt niet dat ik ook nog rekening met gaan houden met of de katten wel veilig zijn in MIJN tuin. Hou ze dan lekker bij je.
Mn buurman heeft een ren met allemaal duiven. Mijn kat is een buitenkat en gek op duiven Mn buurman heeft gevraagd of wij alsjeblieft de kat binnen wilde houden. Heb hem uitgelegd dat dat niet gaat. Maar hij mag van mij een emmer koud water over der heen gooien als ze weer aan de kooien zit. Daar krijgt ze niks van en kan ze wel van leren. Je hebt ook speciaal spul wat je in je tuin kan gooien zodat katten er niet meer hun behoefte doen. (zal vast al gezegd zijn, maar heb niet al die pagina's gelezen) Maar .. pak een plantenspuit, tuinslang of emmer water en maak de belager van je tuin nat Na een paar keer zal die belager vast niet meer terugkomen! En je doet de kat er niks geen kwaad mee (als je t niet midden in de winter doet tenminste..)
Wat moet ik er dan aan doen volgens jou? Ik wil het best diervriendelijk oplossen hoor, maar ik zou niet weten hoe. Bakken water helpen niet. Is het dan wel zo lekker diervriendelijk dat de buren hun kat mijn konijnen laten lastig vallen?
Wij kattenhouders zeggen echt niet tegen de katten '' kom op jongens vandaag gaan we de konijnen van de buren pesten '' ... die katten leven gewoon buiten en ja dan kunnen ze wel eens bij een ander in de tuin komen, er staan genoeg tips hier in dit topic wat je kunt gebruiken, denk aan koffiedik, folie papier, special anti katten geluid ... waarom gelijk schrikdraad ? ... nee sorry dat gaat er bij mij niet in ...
Nogmaals, waarom allemaal zo moeilijk doen? Toen ik nog bij mn moeder woonde had ik mijn cavia's ook lekker in de tuin staan in een ren ('s winters gingen ze wel gewoon naar binnen), maar die ren was zo stevig dat een kat met geen mogelijkheid bij de beestjes kon komen. Niks prikkeldraad of schrikdraad of weetikveel wat nog meer. En als er katten waren die echt moeilijk deden, goed laten schrikken en de tuinslang of een emmer water erop En hoezo bakken water helpen niet? De aanhouder wint hoor.. Ik snap gewoon niet dat mensen zo moeilijk kunnen doen, sorry hoor...
het is toch van de zotte dat dat beest hele dagen buiten loopt en dan maar bij een ander in de schuur gaat slapen, laat ze in ieder geval hun beest binnen halen. mijn man moet hem niet aantreffen in de kinderwagen,dan is die nog niet jarig
kristel je begrijpt het probleem dus echt niet. Tijd nuttig besteden, je bedoelt steeds katten wegjagen zeker. Laat een katteneigenaar zijn tijd maar nuttig besteden en zorgen dat ze andere niet tot last zijn. ben het er meeeens dat het mijn tuin is en als die niet veilig zou zijn voor katten moeten baasjes maar zorgen dat ze er niet kunnen komen. je bent verantwoordelijk voor je eigen beest. en weet niet wie de opmerking maakte van zitten de kippen niet in een ren dan, belachelijk, zou zij haar kippen in eigen tuin moeten opsluiten omdat een ander te beroerd is zijn katten bij zich te houden, das lekker zeg.
Nou als ik er dan zou achter komen dat jou man daar voor zorgt bij mijn katten dan is jou man nog niet jarig sorry dat ik het zo zeg ...
weet je alle tips zijn leuk maar kosten mij geld en tijd en de katteneigenaar maar op z'n reet zitten