Dat is inderdaad balen en goed om mee te nemen Maar heel eerlijk il zie deze test als.bonus we zouden anders toch een punctie moeten laten doen dus we proberen het gewoon.
Dames, jullie rekenen allemaal verkeerd met die NIPT-test. Je kan de vergelijking met de combitest sowieso niet maken, daar zijn we het over eens. Maar je kan op twee manieren naar de percentages kijken. Voor Down geldt dat de test 99% zeker kan zeggen dat je kindje geen Down heeft. Als de test dat zegt, is er 0,1% kans dat dit oordeel NIET klopt, dat heet 'false positive rate', en dat is iets wat ze wetenschappelijk gezien moeten inbouwen. Er blijft dan nog 1% van de gevallen over, waarna een vruchtwaterpunctie moet volgen, en van die 1% zal een aantal kindjes wel Down hebben, een aantal niet. Hoe de cijfers voor Edwards en Patau liggen, weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik dacht dat het respectievelijk 95% en 80% was. Maar daarbij geldt dezelfde 'false positive rate' van 0,1%. Als de uitslag van de NIPT-test positief is, ben je dus voor alle syndromen eigenlijk zeker dat je kindje geen syndroom heeft. Als je bijvoorbeeld bij Patau een 'negatieve' uitslag krijgt (daar heb je dus 20% kans op), moet je alsnog een vruchtwaterpunctie, maar heb je een grote kans dat je kindje tóch geen Patau heeft (Dat is de 'false negative rate') De test is dus veel nauwkeuriger in het vaststellen dat er géén sprake is van een Syndroom, dan dat hij is in het vaststellen dat er wél sprake is van een Syndroom. Dat is in de meeste gevallen echter geen probleem, omdat je voornamelijk wilt uitsluiten dat je kindje een syndroom heeft. Als er uit de test een hoog risico op Edwards of Patau komt, zal voor velen het risico van een vruchtwaterpunctie beter te aanvaarden zijn.
@ Tigermommy: Jouw insteek is dus helemaal goed. Je zou anders toch een vwp moeten laten doen. De NIPT is een manier om te voorkomen dat je een onnodige vwp laat doen. Mócht er een hoog risico uit de test komen, moet je alsnog een vwp laten doen, maar dan heb je daar ook een hele goede reden voor. Als de test zegt dat je kindje gezond is, kan je daar ook vanuit gaan, en heb je het risico van een vwp vermeden. Zo hebben wij het ook aangepakt. Het kost je 600-750 euro, maar daarmee vermijd je het risico van een vwp.
ja maar iedereen weet dat als er iets uitkomt dat je dan alsnog een punctie moet, maar je probeert het te voorkomen door uit te sluiten en een combinatie test zegt helemaal niets dat is een kansberekening en op basis van wat, je leeftijd, je eigen hormonen maar niet op werkelijk DNA van het kindje. Ik ben al in de overgang dus dan is mijn kans altijd overdreven hoog terwijl er niets aan de hand is. Wij doen de NIPT test en mocht daar iets uitkomen kunnen we altijd nog een punctie doen zeg maar, die moesten we anders zoiezo..
Ik lees in dit topic een heleboel gegoochel met procenten en berekeningen, en ik zie sowieso dat een heleboel dames de 'false positive rate' en de 'false negative rate' door elkaar halen. Dat is niet zo gek, het is ook geen makkelijke materie. Daarom is het ook zo jammer dat je voor je informatie afhankelijk bent van internet, en dat verloskundigen en gynaecologen hierover geen voorlichting mogen geven ...
De gynaecoloog/professor geeft je in Brussel heel duidelijke uitleg over alle percentages. De artsen in Nederland zouden daar eigenlijk een voorbeeld aan moeten nemen. De uitleg die je in Nederland krijgt wat betreft de combinatietest is ook alles behalve duidelijk. Ik kreeg te horen dat mijn kansberekening hoog uit viel omdat ik nu al 34 ben. Terwijl ik in Brussel uitgelegd kreeg dat het bij mij vooral te maken had met een behoorlijk hoog b-hcg gehalte en een iets te hoge Papp-a. Dat is toch een heel ander verhaal. Ik snap werkelijk waar niet waarom hier altijd het wiel opnieuw uitgevonden moet worden. Als de test in Amerika, Duitsland, Belgie, etc. al met succes wordt toegepast kan ik me niet voorstellen dat deze test niet betrouwbaar is. De gezondheidszorg kan bezuinigen op tientallen vruchtwaterpuncties en vrouwen het risico op een miskraam besparen.
ja dat vind ik ook wel, en dat zei onze echoscopiste ook, ze was blij dat ze niet in NL was opgeleid maar in het buitenland daar is al zoveel meer mogelijk, NL is heel ouderwets en loopt ver achter op sommige gebieden (niet alles perse positief hoor er zullen ook best negatieve ontwikkelingen zijn hihi) Ik ben 32 en bij de vorige combinatietest was ik 27 maar omdat ik nu al de overgang in ben gegaan gaf dat toen al een vertekend beeld, mijn hormonen waren niet goed en daardoor was de kans zo hoog, want verder zag alles er goed uit. Vandaar dat voor ons de combinatietest niet zoveel zegt, we gaan wel kijken naar de nekplooi zeg maar en geloof ook neusbotje of zoiets maar verder neem ik hem niet te serieus (dan hebben we ook al uitslag van de NIPT als het goed is binnen dus kunnen we de uitslag met een pak zout nemen hihi)
Hallo Allemaal, Vanavond wil RTL nieuws een item besteden aan de NIPT test. Ze willen daarvoor graag iemand intervieuwen op camera die wil vertellen waarom ze de NIPT test heeft gedaan of wil gaan doen. Een kennis van mij is redacteur bij het nieuws en wist dat ik de NIPT test heb gedaan. (volgende week krijg ik hiervan de uitslag) Zij vroeg mij of ze mij kon intervieuwen, maar ik wil dat niet omdat een aantal goede vrienden van mij nog niet weten dat ik zwanger ben. (ik wil eerst de uitslag afwachten) Het lijkt mij een beetje raar dat ze op tv zouden zien dat ik zwanger ben. Maar nu mijn vraag aan jullie: Zou iemand van jullie vanmiddag nog geintervieuwd willen worden voor het RTL nieuws? Zou je dan ajb contact op willen nemen met: Alice Braam te bereiken op 035-6718836 of alice.braam@rtl.nl Ik hoop echt dat iemand van jullie dit wil doen, want het is goed om aan andere vrouwen bekend te maken dat deze test bestaat!
SUPER! Er heeft iemand gereageerd en ze hebben er een item van kunnen maken. Vanavond om 19:30 bij RTL Nieuws. Kijken dus!
Super ik heb hem net vandaag laten doen, zo'n geweldige mensen in brussel, ik ben blij dat ik het heb laten doen...nu wachten op de uitslag...
Krijgen jullie wel iets vergoed van die NIPT-test?! Of is dat gewoon helemaal zelf betalen? (Echt triest dan, maargoed hopelijk goede uitslagen voor jullie!)
ja kwestie van prioriteiten denk ik dan, als je geen 600 euro kunt missen voor een test die je een punctie (en dus kans op een miskraam) scheelt dan is dat een keuze, dan maar een mindere of tweedehands wagen en/of kamertje, ik vind 600 euro niet veel als je ooit een punctie hebt meegemaakt dan snap je dat meteen, ik vond het vreselijk en had ook last van complicaties..
Jammer dat ze niet heel diep erop ingaan en niet zeggen dat het niet alleen voor down is e.d. Maar wel goed dat ze het onder de aandacht hebben gebracht.
Ja inderdaad. Ik heb het daar zelf juist wel over gehad, maar in zo'n item blijft er bijna niets over, merk ik nu.
Jammer, ik heb het niet gezien. Vanavond bij Knevel en Van den Brink komt het weer aan de orde, maar ja... dat zal wel uit Christelijke hoek negatief belicht worden...