Hoe kan het dat als je een adventkalender koopt met chocola, deze houdbaar is tot NOVEMBER van het jaar erop? En paaseieren tot MAART van het jaar daarop? En als je een gewone chocoladereep koopt, deze tot 2015 houdbaar is? Dat is toch eigenlijk de consument bedonderen? Ik heb in januari een adventkalender gekregen bij de Xenos want die wilden er vanaf. Houdbaar tot november. Volgens mij om te voorkomen dat ik in december geen nieuwe meer zou kopen. Moeten ze daar niet eerlijk over zijn? Of is dat TEN MINSTE houdbaar dan in eens heel gestrekt?
Tja, ze moeten er toch op verdienen hè.. Ik denk idd ook dat ze er gewoon een vroegere datum op zetten.. (Alleen eieren zou ik echt niet meer eten 2 weken nadat ik ze gekocht heb.. Laat staan een heel jaar)
Ik heb er geen verstand van hoor.. maar wellicht zijn de ingredienten (of de verhouding daarvan) net even wat anders dan bij een gewone chocoladereep waardoor het minder lang houdbaar is? Zoniet, tja, dan zullen het de verkoopcijfers wel zijn idd Alles voor het geld toch?
Ik denk dat ze chocolade-eieren bedoelt Ik zou inderdaad het programma De keuringsdienst van waarde eens mailen met deze vraag, want het klinkt als een slimme oplossing van de fabrikanten.
Haha ja dat doen ze slim... Als kerst bv verkeerd valt met het weekend is de zuivel ook ineens langer houdbaar
Toen ik 14 was werkte ik in een bedrijf waar ze paaseieren en al in pakte. Soms dan kwamen er pallets terug en moesten we het jaar er op de folie om het eitje en de verpakking vernieuwen. Dan moesten we de datum weer aanpassen naar 2 jaar later. Chocola is altijd houdbaar het is pas het weggooien waard als hij wit is uit geslagen.
Zelfs bij wit uitslaan is het nog prima te eten. Bij dit soort producte geldt dat ze veel langer eetbaar zijn dan aangegeven. En zelfs bij bijv zuivelproducten is het meer een kwestie van je zintuigen gebruiken (ziet het er goed uit, ruikt het goed en proeft het goed)...
Wettelijk gezien moet er een houdbaarheidsdatum op staan en de fabrikant moet kunnen garanderen dat het product gedurende die tijd "veilig" is om te eten. Bij chocolade wordt vaak een tht van 1 jaar aangehouden, dit vooral omdat de chocolade wit kan uitslaan door het herkristalliseren van de vetten in de chocolade. Ook kan de smaak slechter worden door contact met zuurstof.
Yep. Het enige wat hier meteen na datum weg gaat is vlees.maar de rest.... Heb gisteren nog saltana's gegeten van 1 jaar over de datum. Smaakte nog prima. Chocoladeletters zijn nog prima na 1,5 jaar. Zuivel gebruik ik gemiddeld nog 3 a 4 dagen na datum. Ik heb in al die tijd 1 x een pak melk gehad wat zuur was. En dat was zelfs nog BINNEN de datum.... Het is vaak gewoon TENMINSTE houdbaar. Gegarandeerd goed tot die datum en wat je daarna doet mag je zelf weten Kan nog weken tot maanden goed zijn of niet. Maar het is niet zo dat het meteen de dag na datum bedorven is....
Omdat de meeste mensen nogal panisch zijn als het om houdbaarheidsdata (en dan heb ik het over THT, niet TGT) gaat, zodat ze er lekker aan kunnen verdienen.