Waterbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kristel86, 17 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Mijn eerste bevalling is erg zwaar geweest (ziekenhuis; ontsluiting vorderde niet, sterrenkijkertje, bijstimulatie met infuus, ruggeprik, vacuümverlossing, knip, etc etc ;)) en daardoor heb ik heel erg angst om thuis te bevallen.
    Was toen dan ook blij dat mn dochter in het vruchtwater had gepoept en ik dus naar het ziekenhuis moest (achteraf blij), had er niet aan moeten denken om tijdens de bevalling nog naar het ziekenhuis moeten gaan...

Deze zwangerschap heb ik al die tijd geroepen dat ik per se weer in het ziekenhuis wilde bevallen. Bij de gedachte aan thuis bevallen raakte ik al in paniek.

Maar, nu heb ik sinds een tijdje steeds meer interesse voor een waterbevalling; thuis. (dit wordt sowieso niet in het ziekenhuis gedaan hier namelijk)
    De gedachte aan meteen thuis zijn met je kindje lijkt me nog steeds heerlijk. Gewoon lekker in je eigen omgeving en in je eigen rust genieten van die eerste momenten.
    Maar een "normale" bevalling op bed oid zie ik echt niet zitten, de gedachte alleen al; brrrr!
    Nu heb ik dus heel veel informatie gevonden over waterbevallingen (en filmpjes gezien ed) en dit spreekt mij echt heel erg aan!
    Warm water is een natuurlijke pijnstiller (ik heb heel erg rugklachten en als ik pijn heb werkt een warm bad ook altijd), je bent bijna gewichtloos in het water dus van positie veranderen (omdraaien ed) zou makkelijker moeten gaan (dit kon ik tijdens mijn 1e bevalling namelijk helemaal niet vanwege pijn).
    Je kindje komt veel rustiger ter wereld, omdat de overgang vloeiender is. En zo zijn er nog veel meer voordelen!

Ik heb nu dan dus ook besloten om echt voor een waterbevalling thuis te gaan en mijn VK staat er ook helemaal achter. (Zij kan nu niet wachten tot ik ga bevallen :p)

Ik was eigenlijk benieuwd naar ervaringen van vrouwen die dit ook gedaan hebben, maar ook ben ik heel erg benieuwd naar of er momenteel zwangeren zijn die hier ook voor gekozen hebben? :D

Ik heb namelijk ook wat vragen en hoop dat iemand deze kan beantwoorden:

- Hoe moet dat als je moet plassen...? :) Ik heb tijdens mn 1e bevalling een catheter gekregen omdat ik niet meer kon bewegen/lopen van de pijn en dus niet meer naar de wc kon..
    Hoe gaat dat in een bevallingsbad? In t water is nou niet bepaald hygiënisch, maar steeds naar de wc moeten lopen (en dus over die hoge rand klimmen) terwijl je weeën hebt lijkt me ook niet echt ideaal? :)

- Hebben jullie een bad gehuurd of gekocht? En wat waren de redenen waarom je voor huur/koop gekozen hebt?

- Zet je het bad pas op op t moment dat de bevalling begonnen is?
    Of hadden jullie m al eerder klaar staan en hoefde je alleen het water nog te doen toen het begon?

- Hoe lang heeft je bevalling geduurd? (zegt allemaal niks, maar ben toch nieuwsgierig ;))

- Als je huurt en je moet onverhoopt toch naar het ziekenhuis, krijg je dan (een deel van) het bedrag terug?
    Ik kan het op div. websites namelijk niet erg duidelijk vinden...
    Wat ik ervan begrijp is dat je het alleen terug krijgt als je vóór de 37 weken bevalt (medische indicatie), maar beval je tussen 37-42 weken en moet je alsnog naar het ziekenhuis met een medische indicatie dan krijg je het niet terug?
    Weet iemand hoe dit zit?
    Want als dat t geval is, dan kies ik, denk ik, liever voor kopen...

Nou, lang verhaal en veel vragen, maar hoop dat er dames zijn die hun ervaringen willen delen, maar ook dat er dames zijn die, net als ik, voor het eerst hiervoor kiezen en het net zo spannend vinden als ik! :D

2. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Ik heb, na een medische bevalling bij de eerste, mijn tweede kindje in het water gekregen. Bij de eerste heb ik het ook overwogen, maar wist ik het niet zeker. De tweede keer was het duidelijk voor mij: ik wilde in bad bevallen. En dat is me heel erg goed bevallen!
    - We hebben een bad gekocht. Tweedehands, waar de eerste eigenaar het niet heeft kunnen gebruiken. Voor ons was dit de goedkoopste oplossing.
    - Als je een bad huurt en uiteindelijk toch naar het ziekenhuis moet krijg je niks terug. hoe het zit met inleiden na 42 weken weet ik niet. Dat zou je na moeten vragen.
    - Wij hebben het bad pas opgezet toen de bevalling begon door te zetten. Wegens een heel klein geisertje duurde het een paar uur voor het bad vol was, dus we moesten wel op tijd beginnen. HEt is om die reden wel handig een keer proef te draaien. Nog lekker ook! Vantevoren opzetten vond ik niet handig. Het opzetten zelf was zo gebeurd en het bad nam wel heel veel ruimte in. Met een ouder kindje is dat niet zo handig.
    - Mijn bevalling is, zeker vergeleken bij de eerste, heel vlot gegaan. Waar de eerste zo'n 48 uur na het breken van de vliezen geboren werd (inclusief naar ziekenhuis, weeenopwekkers, etc etc) is mijn tweede kindje binnen een paar uur geboren. Uitgaande van om de 5 min weeen is ze na 4 uur geboren, zonder haast en een geweldige ervaring.
    - Hoe het moet als je moet plassen heb ik geen idee. Ik heb niet hoeven plassen volgens mij.

Hoewel het lastig is dat goed te 'plannen' heeft bij mij de instelling van de bevalling het meest invloed gehad. Waar ik onbewust bang was bij mijn eerste, had ik er zin in bij mijn tweede en was ik vol vertrouwen. Ik heb het idee dat dit vertrouwen in mijn eigen kunnen de bevalling tot zo'n mooie ervaring hebben gemaakt.:)

3. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Wat leuk dat je in bad wilt bevallen, ik vind het altijd zo leuk om te horen .. vooral omdat ik inmiddels zelf weet hoe geweldig het kan zijn! Ik hoop al je vragen te kunnen beantwoorden..
    Ik ben zelf 9 weken geleden in bad bevallen van mijn eerste kind. Ik wist ook 100% zeker dat ik dat wilde (vooral na het zien van al die prachtige filmpjes). En ik moet eerlijk zeggen.. ik kijk nu alweer uit naar de volgende bevalling, absoluut weer in bad (als dat lukt natuurlijk). Ik begrijp niet waarom niet iedereen in bad bevalt (wanneer dat mogelijk is uiteraard..)

- Ik heb nooit nagedacht over het moeten plassen, ik heb voor de weeen begonnen nog wel geplast denk ik.. tijdens de weeen niet. Ik denk dat als je moet plassen als je in bad zit je het beste even in een bakje kan plassen ofzo.. het MvM bakje? Zoiets?
    Je zit sowieso geen uren in bad.. dus je hoeft vast niet als je in bad zit.
    - Ik heb een bad gekocht om dat ik ten eerste graag een opblaasbad wilde (die randen zijn lekker zacht) en huren net zo duur is als kopen (en ik toch nog wel graag een tweede kindje wil). En je kan het bad ook nog in de tuin gebruiken bijvoorbeeld. Ik heb uiteindelijk de aqua born gekocht van de waterooievaar.

- Bij mij braken de vliezen om 11 uur 's avonds, toen heb ik samen met mijn vriend het bad opgezet. Mijn bevalling ging echter super super snel.. om 4 uur ('s nachts) begonnen de weeen heftig te worden (2 cm ontsluiting) en om 8 uur 's ochtends mocht ik al beginnen met persen. Het bad werd pas gevuld toen bleek dat ik dus al bijna 10 cm had, het was uiteindelijk pas om 9 uur vol genoeg en toen ben ik er meteen in gegaan, om half 10 werd mijn zoon geboren. Ik heb dus maar een half uurtje in bad gezeten.
    Volgende keer zou ik hem direct vol laten lopen zodra de weeen beginnen, er zit toch een deksel bij het bad die het water goed warm houd (het koelt niet af) dus.. dat had beter geweest.

- Ik heb van 8 uur tot half 10 persweeen gehad, het eerste uur heb ik op bed geperst (wat ik echt niet comfortabel en pijnlijk vond), dat het anderhalf uur duurde was eigenlijk gewoon omdat ik heb heel rustig aan wilde doen (en de vk ook) de baby deed het super.. dus geen reden om te haasten. Op bad perse ik op mijn rug liggend, dat vond ik een hele rare houding.. Toen in bad ben ik gewoon recht op gaan zitten, met een handdoek onder mijn billen en kon ik zelf precies zijn wat er gebeurde (echt geweldig) ik zag het hoofdje steeds verder komen en langzaam terugzakken na een wee.. toen mijn zoon geboren werd heb ik hem zelf aangepakt en op mijn buik gelegd.

Overigens had ik geen scheuren/knippen of iets dergelijks. Alleen een piepklein schaafwondje.

Ik vond het persen in het water ook Veel minder pijnlijk dan op bed, eigenlijk vond ik het helemaal niet pijnlijk (behalve natuurlijk als het hoofdje staat..) Voor zover ik weet kan je je geld niet terugkrijgen, dat is ook een reden om te kopen, je kunt je bad gewoon verkopen! Er is best wel veel vraag naar.

Nou goed, mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik het wel!

Groetjes!

Deel Deze Pagina