Vraag over verweer en WW

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Ann87, Apr 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ann87

Ann87 Bekend lid

Aug 12, 2012
    712
    0
    16
    Hallo,

Zoals hier is te lezen, is mij eind januari mondeling verteld dat ik wegens bedrijfseconomische redenen ontslagen word.

Inmiddels zijn we drie maanden verder en ben ik nog steeds werkzaam. Ik ben in verweer gegaan en heb vorige week mijn tweede en laatste verweerbrief verstuurd. Het UWV gaat nu de boel in behandeling nemen en een uiteindelijke beslissing maken. Hoeveel tijd gaat hier normaliter overheen? Dus wanneer hoor ik wat het UWV besloten heeft?

Daarnaast heb ik nog een vraag over WW. Ik heb 5 jaar gewerkt, plus daarvoor een jaar betaald stage. Per gewerkt jaar, krijg je een maand ww, toch? Komen deze maanden bovenop de 3 basis maanden ww die je sowieso krijgt? En wordt dat jaar stage meegerekend als werk jaar? Omdat ik toen een stagevergoeding kreeg en daarover loonheffing moest betalen?

Hopelijk kunnen jullie mij antwoord geven op mijn vragen. Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Ann87,

We zijn voor jou aan het uitzoeken of een stageperiode meetelt voor de duur van een WW-uitkering.

Je krijgt hierover zo spoedig mogelijk bericht.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ann87

Ann87 Bekend lid

Aug 12, 2012
    712
    0
    16
    Super! Ik wacht het af...

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Ann87,

Ik kan niet exact aangeven binnen welke termijn UWV de ontslag procedure heeft afgerond.
    Dit verschilt per situatie.

De standaardprocedure duurt in de regel ongeveer vier tot zes weken, uitgaande van een goed onderbouwde aanvraag.
    Het kan zijn dat deze termijn niet wordt gehaald ivm het verweer dat je hebt ingediend.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Duur van de WW-uitkering:

Basis WW-uitkering is drie maanden.

Heb je de laatste kalenderjaren voordat je werkloos wordt ten minste 4 kalenderjaren gewerkt?
    En heb je in elk van die 4 kalenderjaren minimaal 52 dagen loon ontvangen?
    De totale WW-uitkering duurt dan in maanden even lang als je arbeidsverleden in jaren.

Tijdens je stage ben je geen werknemer en niet verzekerd voor de WW.
    Je stageperiode telt daarom niet mee voor de duur van de WW-uitkering.

Je kunt zelf je arbeidsverleden nakijken in je digitaal verzekeringsbericht.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Ann87

Ann87 Bekend lid

Aug 12, 2012
    712
    0
    16
    Hartelijk bedankt voor het antwoord. Ik ben weer wat wijzer.

Nu is het afwachten op de uiteindelijke beslissing van het UWV.

Share This Page