Vraag over buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Discussie in 'Miskraam' gestart door Mirre, 13 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Heb je als je een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hebt altijd een positieve zwangerschapstest?
    Heeft er hier iemand het gehad, maar had geen pijn in buik (wel last van rug)
    Wat zijn de symptomen ervan?

Liefs Mirre

2. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Ja, altijd een pos. test
    Zie hieronder

In het begin onderscheidt de buitenbaarmoederlijke zwangerschap zich op geen enkele manier van een gewone zwangerschap.
    De zwangerschapstest is positief en alle gewone zwangerschapsverschijnselen kunnen zich voordoen. Maar vroeg of laat ontstaan er problemen, omdat de eileider (of elke andere plaats buiten de baarmoeder) er niet op gebouwd is om een zwangerschap uit te dragen. De klachten kunnen ontstaan een paar dagen nadat de vrouw 'over tijd' is, maar soms ook pas een paar weken later. Wanneer de klachten beginnen hangt af van de plaats waar het bevruchte eitje zich heeft ingenesteld. In het smalste gedeelte van de eileider rekt de groeiende vrucht de eileider eerder uit en dit zal binnen een paar weken klachten opleveren, terwijl in het bredere gedeelte van de eileider meer ruimte is, zodat soms pas na langere tijd de eerste symptomen ontstaan.

Als de eileider van binnenuit wordt opgerekt, veroorzaakt dit op den duur pijn. Naarmate het embryo groter wordt, neemt de pijn ook toe. Als het embryo zich innestelt in de wand van de eileider, kan hier een bloeding ontstaan. Bij een gezonde zwangerschap zorgt de wand van de baarmoeder voor voldoende voedingsstoffen; bij een EUG ontbreekt deze voedingsbodem, waardoor de vrucht in groei achterblijft en voortijdig zal afsterven. Ook dat kan leiden tot bloedverlies.

Bloedverlies is dus meestal het eerste duidelijke verschijnsel van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Het gaat gepaard met pijn (krampen van de eileider), meestal aan één kant van de buik of onder in de buik.
    De pijn kan al aan het bloedverlies voorafgaan.
    Wanneer de eileider onder druk van de EUG scheurt of barst komt er bloed uit de eileider in de buikholte, wat een typische schouderpijn veroorzaakt. De prikkeling van het buikvlies wordt opgevangen door de zenuw van het middenrif en deze zenuw is een zijtak van de schouderzenuw. Op deze manier voelt men het bloedverlies, dat optreedt in de buik, dus in de schouder.
    Doordat de bloeding binnen in de buik niet opvalt, kan ongemerkt snel bloedarmoede ontstaan, wat zich uit in duizeligheid en flauwvallen.

Maar het bloedverlies hoeft niet altijd met pijn gepaard te gaan.
    Juist dat laatste is zo gevaarlijk, want dan lijkt het op een 'gewone' miskraam. Als de EUG zich een aantal maanden heeft kunnen ontwikkelen, is het mogelijk dat er een acute inwendige buikbloeding optreedt, die levensbedreigend is en in 30 tot 60 minuten fataal kan aflopen

3. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Dank je wel! Dit kan ik denk ik uitsluiten ..gelukkig.

4. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    ja bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb je een positieve zwangerschapstest (zie mijn album).

Alleen las ik het bovenstaande stukje door maar bij mij klopte dat niet helemaal.
    Ik heb geen klachten gehad tijdens mijn zwangerschap. Wel had ik rond de 5 weken bloedverlies. Toen heb ik contact gehad met de verloskundige en die vertelde dat als ik geen pijn had het normaal was (ze namen geen moeite om even een echo te maken, had mij een hele hoop ellende kunnen besparen).
    Die typische schouderpijn kreeg ik pas 3 dagen na mijn spoed operatie.

bij mij klopt het laatste stukje wel.

5. hartewens

hartewens Fanatiek lid

11 jul 2007
    1.082
    0
    0
    Ik heb geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, maar heb wel de operatie doorstaan omdat ze dachten dat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap had. Vruchtje was niet zichtbaar op de inwendige echo. Hormoonspiegel was wel hoog, wat een actieve zwangerschap inhield. Ik had geen klachten, ding gewoon voor een echo (7 week). Vanwege die hoge hormoonspiegel moesten ze volgens het protocol opereren. Waar het vruchtje uiteindelijk gezeten had bleef een raadsel. Het is wel via de normale manier er uit gekomen, dus toch ws in de baarmoeder. Gek eigenlijk dat ze bij de een geen risico nemen en de ander het soms niet serieus neemt.

6. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    ja dat vind ik ook heel erg. Als ik weer zwanger mag raken dan ga ik echt niet meer naar die vk toe!

7. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    hoi
    ik heb ook een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad, en ik heb geen buikpijn gehad, wel ben ik gaan vloeien. Op de echo zagen ze niets zitten en mijn hcg liep behoorlijk omhoog, ze hebben mij toen geopereerd en ik kreeg net als pluys pas na de operatie die schouderpijn. Mijn testen waren juist heel erg positief, dat kwam omdat je hcg harder omhoog gaat als met een normale zwangerschap.

groetjes
    conny

8. Illy

Illy Lid

22 feb 2007
    93
    0
    0
    Ook ik heb een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad. Ik had met 7 weken ineens bloedverlies, geen buikpijn! Gelukkig was ik er op tijd bij en is mij veel bespaard gebleven. Behalve mijn eileider, maar ik was gelukkig 9 weken later weer zwanger en het gaat nu goed.

Succes Illy

9. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    hey Illy,

ik lees nu pas dat je weer zwanger bent! GEFELICITEERD :thumup:

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Mij hebben ze verteld dat die schouderpijn na de operatie komt van het gas dat ze tijdens de operatie in je buik spuiten. Daar krijg je last van. Maar die schouderpijn kan inderdaad ook een voorteken zijn.

Maar Mirre, om op je vraag terug te komen. Ik zou even langs je huisarts gaan, maar een buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan je uitsluiten mijns inziens.

Liefs,
    Josien

11. Illy

Illy Lid

22 feb 2007
    93
    0
    0
    He Pluys,

Dank je! Het was bij mij meteen weer raak! Ik heb veel angstige momenten gehad, maar nu gaat het goed. Ik ga voor jou duimen meid, hoop ook dat je snel weer zwanger bent..

Illy

12. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    Dank je wel!
    Wat een geweldig nieuws dat het in 1 keer gelukt is! Nu kan je lekker gaan genieten meid!

13. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    @Josien,

Ik heb een afspraak staan voor a.s donderdag bij de gyn in het ZH...waarsch inwendig echo om te kijken hoe of wat.

Bedankt allemaal voor jullie reactie's Ennuh Illy :D gefeliciteerd met je zwangerschap.

14. meid22

meid22 Actief lid

14 feb 2007
    105
    0
    0
    Hallo,

Ik heb ook diverse positieve testen gehad. Ik had pas later rond week 6 een dikke vette streep weet niet als het komt door een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik voelde me gewoon zwanger, geen bloedingen niks gehad. Met 7 week kreeg ik ineens pijn in buik alsof mijn darmen waren. Een heel vol gevoel alsof je buik staat te ontploffen. En in die ochtend voordat ik naar ziekenhuis ging voor spoedoperatie had ik pas last van schouders op moment dat de bloeding was gestart in mijn buik. Bij mij hebben ze een eierstok verwijderd. Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.

Groetjes,
    Meid22

15. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Topic is voor Mirre niet meer aan de orde, gezien haar zwangerschap. Dit topic gaat op slot.

Elvira

Deel Deze Pagina