Hond kan niet alleen zijn...

Discussie in 'De lounge' gestart door Kristel86, 2 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal,

degenen die zelf ook een puppy hebben of gehad hebben kunnen mij vast wel helpen :)
    Wij hebben dus sinds 2 maanden een hond, ze is nu 4 maanden oud.
    Waar ze vandaan komt werd ze niet bepaald goed behandeld en ze heeft ook helemaal niks geleerd daar. Vanaf het begin af aan hebben we het dus ook een beetje moeilijk met haar wat betreft zindelijk maken en dingen leren.
    Ze is nog steeds niet helemaal zindelijk, maar het gaat gelukkig steeds meer de goede kant op.

Omdat we dus problemen hadden met haar zindelijk maken kregen we als advies van de dierenarts om haar 's nachts in een bench te doen. Zo gezegd, zo gedaan.
    De eerste tijd lieten we haar in de bench naast ons bed slapen, maar ik wil dat ze nu toch eens eindelijk gaat leren om alleen beneden te slapen. In de bench nog wel hoor, pas als ze helemaal zindelijk is mag ze eruit 's nachts.
    Alleen nu komt het probleem... Zodra ze merkt dat we naar boven gaan begint ze te gillen en te janken. Na een tijdje is ze wel stil en gaat ze slapen, maar dan spontaan midden in de nacht begint ze weer :-o :( En dan houdt ze gewoon niet meer op totdat er iemand bij haar is en blijft.. En negeren is niet bepaald een optie als je wilt slapen en terwijl de hele buurt mee kan genieten...
    Toen ze nog naast ons op de kamer sliep deed ze dit overigens niet..

Als ik overdag eens weg ga om boodschappen te doen oid dan gaat ze ook even in de bench, maar dan gilt ze ook de hele buurt bij elkaar...
    Kortom, ze kan gewoon NIET alleen zijn :(

Weet iemand hier misschien wat we daaraan kunnen doen?
    Hoe wij haar dus kunnen leren dat het niet erg is als we even weg gaan of als we willen slapen...?

Haar uit de becnh halen 's nachts of als we weg zijn even is op dit moment nog geen optie, want ze is nog niet zindelijk... Als ze in de bench zit dan doet ze niks en wacht ze gewoon totdat we weer terug zijn en ze naar buiten mag; een hond zal zn eigen plekje niet vuil maken namelijk...

Ik ben gewoon een beetje wanhopig hiermee, ik heb vaker jonge honden gehad thuis maar nooit zo'n problemen gehad ermee... We krijgen zelfs mensen uit de straat aan de deur dat als we weg zijn dat ze de hele tijd aan het gillen is :(

2. hallo

ik had er een bench bij gekocht voor boven
    en verder is het toch een kwestie van negeren
    je kunt overdag gaan oefenen met even 5 min achter de deur te gaan staan,en als ze dan niet jankt of blaft naar binnen gaan bench open doen en weglopen
    niet ovendreven belonen als ze uit de bench komt
    en dat zo op gaan bouwen

3. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Wij hadden hetzelfde probleem...alleen konden we haar dus niet in de bench doen omdat zij dus wel alles onderzeek en onderscheet in d;r eigen bench...puur uit angst.

Wij hebben het 2 maanden aangekeken toen waren we t zat en hebben we er nog een bijgekocht.
    Sindsdien alle problemen opgelost...maar jaaa heb er nu wel 2 ;)

4. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    2 honden bedoel ik ;)

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Christie: Dat is wel een goede tip! Ik ga er vandaag meteen mee beginnen :-D

@Debby: Nou, een tweede hond daar zitten we allebei niet op te wachten...
    We hebben nu de hond van mn moeder 2 weken op bezoek (hij blijft nog een paar dagen) maar zodra onze hond begint te gillen, gaat hij lekker meehuilen :)
    Dus daar hebben we ook weinig aan :p

6. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    waarschijnlijk heeft de hond dus een angst om alleen te zijn , wij hebben het volgende gedaan.
    Met het slapen : elke avond de bench een meter naar achteren verplaatsen zodat ze wel het id heeft nog bij jullie te zijn maar wel langzaam aan steeds verder weg , voor ons werkte dit erg goed ! wij hadden dan alleen geen trap maar mss kan je haar dan in een andere kamer zetten langzaam aan en dan pas de stap nemen om der naar beneden te doen ....dat is even proberen wat het beste werkt , belangrijk is wel om het echt langzaam aan te doen .
    Voor over dag geldt eingelijk hetzelfde : Als jij weg gaat en ze is alleen doe haar dan in de bench dan weet ze uiteindelijk dat als ze daar zit jij weg gaat en het weg gaan opbouwen eerst achter de deur gaan staan is ze dan braaf/stil heeel goed belonen zo bou je dat steeds verder op tot 5 min weg , 10 min weg ,15 min weg steeds langer , wat wel echt belangrijk is is haar heeeeeel duidelijk en overdreven belonen .

heel veel succes met je pup tis niet altijd makkelijk weet er alles van !

7. shanice81

shanice81 Actief lid

15 mei 2008
    321
    0
    0
    apeldoorn
    een gedragen kledingstuk van jou in de bench doen,dan heeft de hond jouwn geur bij zich. zo heb ik het bij mijn hondje gedaan,hij had "verlatingsangst"en dat heeft goed geholpen.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Onze hond is net 6 maanden nu, dus wij hebben dit ook nog allemaal kort geleden achter de rug.
    Je kunt niet van een hond van 4 maanden verwachten dat hij al geheel zindelijk is, sommigen zijn dat wel, maar het meerendeel nog niet.
    Honden zijn roedeldieren, dus het is heel onnatuurlijk voor ze om alleen te moeten zijn en slapen, maar ja, zo werkt het voor ons toch het beste, dus moeten ze het toch leren.
    Alles bij elkaar gillen? Dat heeft onze hond ook gedaan. We hebben het genegeerd en een lange adem moeten hebben. Gelukkig waren onze buren de eerste week op vakantie, de tweede week heb ik gewoon gezegd dat ze wat kunnen horen, maar dat we aan het trainen zijn. Uiteindelijk houdt het echt op, al geloof je daar op het moment zelf niet zoveel van.
    Haal de hond alleen uit de bench al hij stil is. Maak het 's nachts bijv. wat aangenamer voor hem door de radio zachtjes aan te zetten. Oefen overdag gewoon steeds iets langer met de bench, eerst 5 minuten, dan 10 minuten etc. Is de hond stil, dan mag het deurtje weer open. Blijft hij gillen, vette pech.
    En dat van de bench verschuiven, zoals hier bovengenoemd is ook wel een goeie. Ik weet dat je met je handen in je haar zit, want ik werd ook echt helemaal gestoord en ze kunnen echt een megaherrie maken. Maar echt, je lange adem wordt beloond en daar kun je nog 14 jaar plezier van hebben. En voor zindelijkheidstraining, gewoon nog veel en vaak uitlaten, kan ook 's nachts nog wel eens voorkomen in het begin. Let op signalen als rondjes draaien, naar de deur lopen etc. Hoe minder vaak ze binnen de mist in gaan, hoe eerder ze zindelijk zijn, al houdt dat wel in dat je er vaak even mee naar buiten moet om te laten plassen.
    Trouwens, in het begin als ik bijv. boodschappen ging doen, gaf ik haar wat lekkers in de bench om te knabbelen, ik zei ook niets (sowieso negeren we onze hond compleet als ze in de bench zit, zo leert ze ook zelf dat de bench een rustpunt is) en vertrok gewoon. Vaak lag ze dan nog lekker te knagen en te kluiven dat ze het niet eens door had. Succes!

9. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Je hebt al hele goed tips gehad lees ik zo.

Wat voor hond heb je?

10. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Som helpt het om de tv of radio aan te laten omdat ze dan nog geluiden horen.

11. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Geef de hond een oude kledingstuk of knuffel waar je geur inzit, als je gaat trainen met de hond, laat hem dan los, en ga bv naar boven, blijf praten of zingen ofzo, zodat de hond weet dat jij in huis bent, gaat dit goed, doe dan een deur dicht, bv keuken en gang, laat dus dan de hond op de gang, gan a de keuken doe de deur dicht! blijf zingen of praten!
    Zo langszaam opbouwen en belonen bij goed gedrag bij gejank, weer naar binnen gaan, hond negeren.
    Gaat dit goed, dan proberen hond in woonkamer ofzo, enjij in de achtertuin, blijf praten of zingen.
    Gaat dit goed, uitbundig belonen.
    Wij hebben dit ook op die manier gedaan, en nu kan madame wel 4 uur alleen zijn zonder een piep.

12. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Nou genoeg tips zo te lezen hier boven ;)

Ik ken het verhaal echt helemaal... Wij hadden eerst 1 beagle ( staat bekend dat ze niet lang alleen kunnen zijn) die ook alles bij elkaar joelde als ze alleen in de bench zat... Maar s'nachts was ze wel stil..;) de muppet...

Hond in de bench... Deur dicht als ze gaat joelen lekker laten doen en als ze stil is kom jij pas weer binnen en dan flink belonen.. Zo hebben wij het hier gedaan en ze hield het wel 1 uur zonder gezeur in de bench vol...

Maar goed vorig jaar kwamen wij een prachtig herplaatster tegen op marktplaats en nog een zusje van onze eerste hond ook.. Zelfde ouders om de stamboom en nu zijn ze lekker met zn 2tjes en zitten ze 4 uur in de bench zonder te zeuren haha

13. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Zo, lekker veel tips idd!
    Ik ga er echt wat mee doen, vandaag beginnen met oefenen met haar :)
    Verder geven we haar vanavond ook nog iets van een van ons, iets wat toch in de was mag en dan zullen we zien of we vannacht door mogen slapen :)
    In ieder geval heel erg bedankt allemaal!

@Nynke: Het is een teckeltje, heb een foto van haar in mn album staan ;)

14. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Toen onze hond pup was had ie nergens last van.
    Maar vorig jaar zijn we verhuisd en plots kon hij niet meer alleen zijn.
    Piepen en blaffen als we weggingen.
    Een tijdje aangekeken en geprobeerd met oefenen.
    Maar na een half jaar deed ie nog altijd precies hetzelfde.

Toen zijn we naar de dierenarts gegaan en hebben daar pillen gekregen tegen verlatingsangst.
    Die moesten we een half uur voor we weggingen geven.
    De eerste 3 maanden goed oefenen met idd weer naar een andere kamer lopen, jassen aan doen, sleutels pakken, 5 minuten weg en steeds langer.
    Na die 3 maanden geen pillen meer en weer langzaam kijken hoe ver we konden gaan.

Nu bijna een jaar later kan die prima 6 uur alleen zijn zonder ook maar 1 kik te geven!
    We laten wel de tv aan trouwens, want dat deden we in ons vorige huis ook.

Dus als het echt niet lukt met oefenen kan je eens bij de dierenarts vragen voor medicijnen.
    Sterkte!
    En veeeeeeel oefenen!

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Het is wel een schatje hoor!

16. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Helemaal mee eens! Wat je hond in feite doet is proberen de roedel bij elkaar te roepen. En als ik jou verhaal lees, heeft ze succes. Zolang ze succes heeft zal ze ermee doorgaan.
    Dus het enige dat je kunt doen is negeren. En dat is heel moeilijk, we hebben er zelf ook voor gestaan. Onze hond is nu zeven maanden.
    Wat al eerder gezegd is, je kunt 's nachts een gedragen t-shirt van jou of je vriend in de bench leggen, dat ze jullie geur bij zich heeft.
    Wij hebben de buren allemaal ingelicht toen wij de hond kregen, en die heeft het ook twee nachten volgehouden. Daarna was het over!
    En inderdaad overdag trainen. Leer je hond dat de bench een veilige plaats is door hem overdag af en toe in de bench te sluiten en zelf in huis bezig te gaan en haar volkomen negeren. Eerst bij haar in de ruimte, later neem je wat meer afstand. Je zult zien dat je hond op een gegeven moment gewoon lekker in de bench gaat liggen. Wij gaven de hond altijd een speeltje in de bench.
    Ik wens je heel veel succes, ik weet hoe frustrerend het is, maar de aanhouder wint!

Groetjes Fly

17. McGyver

McGyver Niet meer actief

hebben wij ook gehad met onze hond,
    gewoon doorpakken en volhouden.
    steeds langer wegblijven en haar belonen als je trug komt.
    werkte erg goed.

18. Trees

Trees Niet meer actief

Ivm de plaats in de roedel zou ik de bench niet op de slaapkamer zetten. Ze moet leren dat ze helemaal beneden staat in de rangorde, ook belangrijk voor als er ooit een beeb komt (en dat hopen we natuurlijk :D). De hond moet weten dat jullie apart slapen en dat de slaapkamer jullie terein is. Wij hebben met onze pup in het begin ook veel problemen gehad, maar inderdaad de aanhouder wint. Wij zijn dus omstebeurt beneden bij de bench gaan slapen en elke nacht een metertje verder. De eerste keren nog het deurtje open. Deze weken hebben we elke keer als de hond in slaap viel overdag haar in de bench gelegd, zodat ze al kon wennen. Wel elke keer tijdens het slapen snoepjes in de bench gestrooid zodat ze een leuke verrassing had toen ze wakker werd. Uiteindelijk af en toe het deurtje dicht en zo hebben we het overdag en 's nachts verder uitgebouwd. Het is belangrijk om de bench aantrekkelijk te maken. Eten geven in de bench en regelmatig botjes en snoepjes erin verstoppen. Inderdaad een kledingstuk met een geurtje, een warme kruik en de radio aan.

Als ze de boel onder poep en angstig wordt ga je te snel. Het is belangrijk dat de hond langzaam leert dat ze op jullie kan bouwen, ook al ziet ze je niet. Het zijn net babies, die laat je ook niet een uur piepen. Een hond dus ook niet. Overigens hoor je uiteindelijk wel duidelijk het verschil tussen angstpiepen en aandachtspiepen. En met aandachtspiepen heft ze hier echt dikke pech en wordt ze genegeerd. Op het moment dat ze even stil is meteen weer belonen.

Zijn jullie al op hondentraining? daar leer je ook heel veel van dat soort dingen en nu investeren betekent heel veel plezier later! Veel plezier en succes.

19. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Hoihoi allemaal :)

Ten eerste bedankt voor alle tips!
    We hebben het in eerste instantie geprobeerd met een gedragen kledingstuk van een van ons en het blijkt een wondermiddel :-D
    We hebben de afgelopen dagen lekker door kunnen slapen! Ze was gewoon meteen rustig toen ze de bench in moest!

Ik weet even niet meer precies wie met deze tip kwam, maar bij deze:

BEDANKT! :-D

Deel Deze Pagina