Wel of geen NIPT (derde kindje)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dee-tje, 13 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    Hallo dames,

Ik zit al dagen in een dilemma met mezelf, wat betreft het wel of niet doen van nipt. We zijn in verwachting van ons derde kindje en bij de eerste twee zwangerschappen hebben we geen combinatietest gedaan. Er was toen nog geen nipt mogelijk. Nu deze er wel is en met het gegeven dat we al twee kindjes hebben en ik er heel erg bij stil sta wat voor impact een kindje met een afwijking zou hebben op de andere kinderen, twijfel ik of ik dan in ieder geval de nipt zal doen om een aantal dingen eventueel uit te sluiten. Wat de keerzijde is, is dat mocht de uitslag niet goed zijn, er nog steeds een kans is van 25% dat het vals alarm bleek te zijn, maar je daar alleen achter zou komen door een vervolgonderzoek (punctie) die weer een klein risico met zich meebrengt voor het kindje. Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen en ook vooral wanneer je al 1 of meerdere kinderen hebt. Voor beide keuzes valt natuurlijk wat te zeggen. Ik ben overigens bijna 29 dus nog niet echt een verhoogd risico wbt leeftijd. Dank jullie voor je reactie alvast!

2. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Wij gaan er wel voor, wij willen graag zo veel mogelijk uitsluiten voor zover mogelijk.

3. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Niet gedaan. Down is voor ons geen reden om af te breken (en hoef ik ook niet van te voren te weten), en Edwards en Patau wordt ook gezien bij de 20 weken echo. Verder zegt een goede NIPT niks over de gezondheid van je kindje, er kunnen nog tig chromosoom- of genafwijkingen zijn die je kindje heeft waar ze niet op kunnen testen (ik spreek uit ervaring, onze dochter heeft een vooralsnog zeer zeldzame genmutatie).

mutskuh en Bailief vinden dit leuk.
  4. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Dit.
    Wij ook om deze redenen ervoor gekozen het niet te doen.
    Vraag jezelf af wat je doet bij een slechte uitslag. Voor ons was dat heel duidelijk, down niet afbreken en de trisomie 13 en 18 vallen vrijwel direct op.
    Er zijn inderdaad nog 100.000 andere ziektes en afwijkingen die vaker voorkomen. Ik vind een goede uitslag dus schijnveiligheid.

mutskuh vindt dit leuk.
  5. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik ben ook zwanger van de derde, inmiddels 30 weken. En ik herken wat je zegt, daarom nu toch gekozen voor de nipt. Bij de andere twee geen combinatie test laten doen. Mijn leeftijd speelde wel een rol, ik ben 37. Het blijft een lastige keuze. Gelukkig was bij ons de uitslag goed. Succes met beslissen!

6. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Het is denk ik belangrijk om je te realiseren dat een goede uitslag van de NIPT geen zekerheid geeft over de gezondheid van je kind.

Als er in 2009 de mogelijkheid was geweest om een NIPT te doen en wij hadden ervoor gekozen om die te laten doen, dan hadden wij een goede uitslag gehad. Toch heeft onze dochter een verstandelijke beperking, omdat zij een genmutatie heeft die met geen enkele prenatale screening op te sporen is.

7. Bailief

Bailief Niet meer actief

Wat Ffion zegt. Hier exact hetzelfde verhaal.

8. Linie

Linie Bekend lid

2 okt 2012
    903
    38
    28
    Nee, wij hebben het ook niet gedaan. Precies om bovengenoemde redenen.
    Maar een lastige keuze was het bij ons wel, mijn partner neigde er naar om het wel te willen.. dat maakt het besluit wel moeilijk.
    Succes met jullie keuze!

9. NurseKel

NurseKel Bekend lid

20 sep 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    Ik heb altijd gezegd dat ik bij een tweede of later kindje wel een combiatietest/nipt zou willen doen ivm de mogelijke impact voor mijn dochter. Echter toen ik zwanger bleek, heb ik er nog heel even over nagedacht maar eigenlijk al snel tot de conclusie gekomen om het niet te doen. Niet met een rede, gewoon uit gevoel :).

Volg je eigen gevoel hierin, dat is het belangrijkste :thumup:

10. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Hallo,

Wij hebben de nip-test ook net laten uitvoeren. Dit wordt eigenlijk bijna standaard gedaan in België omdat dit sinds kort zo goed als volledig terugbetaald wordt.
    Wij doen het vooral om gerust door de zwangerschap te kunnen gaan (ik maak me soms snel zorgen). We hebben er nog niet echt over nagedacht wat we gaan doen als de uitslag niet goed zou zijn (we weten het morgenavond of zaterdagochtend al). Ik denk persoonlijk dat dit voor mij geen reden zou zijn om de zwangerschap af te breken, maar dat moet ieder voor zich beslissen. Ik snap dat het helemaal anders ligt als je al 2 kinderen hebt.
    Als de uitslag niet goed is, zou ik wel de vervolgonderzoeken doen. Ik vind het belangrijk om voorbereid te zijn en dan moet je toch weten waar je staat. Al houdt dit natuurlijk risico in...
    Wil er eigenlijk nog niet teveel over piekeren!

De kans dat het niet goed is, is natuurlijk veel kleiner dan de kans dat alles gewoon goed is!
    Volg je gevoel...

11. toffepeer

toffepeer Bekend lid

14 feb 2017
    581
    258
    63
    Niet gedaan om bovengenoemde redenen. Er kunnen nog zo veel andere dingen aan de hand zijn, dat het voor mijn gevoel idd een schijnzekerheid gaf. Je sluit maar weinig uit wat dat betreft.
    Maar hoe dan ook, de keus is moeilijk! Doe wat goed voor jou/jullie voelt, je kunt geen foute keus maken :)

(trouwens, voor deze zwangerschap dacht ik het wel te willen, ivm vroeggeboorte van m'n 1e (dochtertje was overigens gezond). Ik wilde, mochten we de keus tot afbreken maken, dit zo vroeg mogelijk in de zwangerschap. Maar toen ik eenmaal zwanger was.... dat voelde niet goed meer!)

12. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Wij hebben bij de eerste combinatietest gedaan ( was nog geen nipt)
    En de 2 de een nipt. Bij de termijnecho was gebleken dat het kindje een opvallend dikke nekplooi had.

Ik zou het alleen doen om te willen weten. Garantie op een gezond heb je natuurlijk nooit.

Maar ik vond het wel fijn om van te voren te weten.

13. Lara123

Lara123 Actief lid

27 okt 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    Wij hebben het wel gedaan. Wij hebben ook laten testen op nevenbevindingen. Dit kost niets extra's en alle chromosomen(behalve geslacht) worden dan gecheckt en ze kunnen dan zelfs bepaalde afwijkingen of kankercellen bij moeder vinden. Het is onze tweede, bij de eerste combinatietest laten doen. Uitslag was goed. Uiteraard geen 100% garantie op een gezond kindje, maar veel is al soort van uitgesloten. Wij wilden graag zo veel mogelijk voorbereid zijn. Door mijn werk genoeg dingen gezien die ik van tevoren zou willen weten.

14. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    Dank jullie wel voor jullie reacties. Wij hebben besloten om uiteindelijk toch de nipt te doen en heb vandaag bloed laten prikken. Nu afwachten en hopen op een gunstige uitslag. Ik kan me vinden in beide keuzes en snap dus ook alle reacties. Na veel wikken en wegen is dit ons besluit.

Deel Deze Pagina