Hoi meiden. Dit word mijn 1e keer dat ik bv wil gaan proberen te geven.. Maar heb zoveel vragen. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje opweg helpen.. Heb wel heel veel boeken over bv maar er staat niet alles in over wat ik graag wil weten. Dus dacht laat ik het hier eens vragen. Sorrie als het een beetje warrig verhaal word hoor. Ik zou graag bv willen geven, de eerste 10 dagen kan ik volledig evt geven, maar zodra ik thuis ben ben ik bang dat ik dat niet ga redden.. Heb nog een zoontje die heel veel aandacht, tijd enzo vraagd. Ik zou graag dan ook willen kolven zodat ik overdag evt een flesje kan geven en savonds enzo de borst als het lukt. Is dat mogelijk? Zo ja als fles tussendoor evt kan (wat ook leuk is voor man) Moet je dan speciale spenen gebruiken of kun je ook gewone flesspenen gebruiken? Of raken beebjes dan in de war met de borst? Vanaf wanneer is het mogelijk te gaan kolven voor te sparen? Dus als de beeb een keer naar een oppas moet enzo dan moet ik bv mee kunnen geven.. Mijn vorige kids zijn met de fles opgegroeid en daar zit gelijk een schema van 3 uur in.. Dus je weet eigenlijk steeds wel waar je aan toe bent en je hebt een ritme. Is een ritme bij bv ook mogelijk? Wij moeten heel veel naar ziekenhuis bezoekjes enzo.. En zie het niet zo zitten om daar dan bv te moeten gaan zitten geven. Dus kan je met bv ook sturen en een ritme erin krijgen enzo? Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje snappen... Ik ben echt een leek, maar wil het toch echt graag nog een keer proberen..
Wat leuk dat je t nu wil gaan proberen! Persoonlijk zou ik je niet aanraden om na 10 dagen al met een fles te beginnen omdat de kans dan erg groot wordt dat je kindje last krijgt van tepel-speenverwarring en zodoende niet/nauwelijks meer aan de borst wil. (of niet effectief meer kan drinken aan de borst) Als je dus graag op een gegeven moment wil afwisselen met de fles zou ik je aanraden om de eerste 3-4 weken iig geen fles aan te bieden om de kans op tepel-speenverwaring zo klein mogelijk te maken. Overigens is t voor je productie het beste om de eerste tijd volledig de borst te geven, je kindje kan de melkproductie veel beter op gang krijgen en stimuleren dan een kolf. Natuurlijk, het is zeker mogelijk om vrij snel fles en borst af te wisselen en dus ook al snel live-voedingen te vervangen met een kolfsessie, maar ik zou het je iig niet aanraden. Gewoon vanwege het feit dat het de borstvoeding juist moeilijker kan maken ipv makkelijker. Wat betreft speciale flesspenen. Nee, niet nodig T is allemaal siliconen en dat voelt je kindje, ongeacht de vorm. Het verschilt echt per kind welke fles/speen hij/zij het fijnst vindt om uit te drinken. Zo heb ik bijv. deze keer Calma spenen gekocht van Medela, omdat bij deze spenen het kindje een vacuum moet maken, net als aan de borst (en zo zou de verwarring minder zijn), maar mooi niet dat ze eruit wil drinken hoor Ook dit meisje wil het liefst gewoon Difrax Tja, vanaf wanneer t mogelijk is om te sparen.. Vanaf wanneer jij het nodig vindt Als je dagelijks op een vast moment kolft (na een voeding of tussen 2 voedingen in), dan past je productie zich daar gewoon aan aan. Je lichaam zal het zien als extra voeding wat nodig is en zal dit dan ook zo gaan aanpassen, dus je hoeft niet bang te zijn dat je daarmee waardevolle voeding voor je kindje's neus wegkaapt oid Het is zeker mogelijk om met bv een ritme te sturen, al zal dit wederom in het begin geen aanrader zijn. Je lichaam past zich aan aan de vraag van je kindje en dus is het verstandig om je kindje te laten drinken wanneer hij/zij honger heeft. Als je dit gewoon toelaat zul je zien dat er vanzelf een ritme in komt Misschien niet een ritme wat je gewend bent met flesvoeding, maar zeker een ritme. (wat mettertijd steeds beter wordt!) Hier wilde de jongste in t begin op momenten soms wel elke 1,5 uur drinken en op andere momenten liet ze er 2-3 uur tussen. Nu zit ze op een "schema" van zo'n 3-4 uur tussen de voedingen en 's nachts 5-6 uur. (en 's avonds een clustermoment) Niet echt vaste tijden ofzo, maar ik kan wel een beetje aanvoelen wanneer ze ongeveer voor een volgende voeding zal komen. En mocht er eens iets zijn dan voed ik gewoon op mijn verzoek Dus in die zin is t prima te sturen als t nodig is. Alleen rekken daar doe ik niet aan en raad ik je ook ten zeerste af (vanwege je productie ); als mn kindje honger heeft heeft ze honger en krijgt ze drinken. Mijn oudste kreeg alles met de fles (kolfte fulltime en met 3 maanden ben ik overgestapt op flesvoeding) en ook zij kreeg alles op verzoek (dus ook de flesvoeding). Ze kon het prima zelf aangeven en heeft er zelf een heel mooi "schema" mee gemaakt; wist precies waar ik aan toe en zij wist precies waar zij aan toe was Maar wat dat ritme/schema betreft, elk kindje is anders, maar elk kindje heeft/maakt wel zn eigen ritme. (Alleen kan t soms slecht uitkomen, vanwege dat je weg moet oid, maar dan kun je zelf ook altijd wel een beetje proberen te sturen door je kindje bijv. iets eerder wakker te maken en te voeden) Lang verhaal zo, maar hoop dat ik t een beetje duidelijk verwoord heb?
Sluit me hierbij aan! En super dat je het gaat proberen, ik hoop dat het goed verloopt Bv heeft ook nog veel praktische voordelen waar je nu niet aan denkt, maar die misschien wel heel fijn voor je zijn: je hoeft niets te regelen met een fles, voeding mee en opwarmen enzo, en zodra jullie goed aan elkaar gewend zijn en het voeden zijn ritme en routine heeft gekregen, vind je het misschien ook wel praktisch (en heel gezellig ) dat je overal kunt voeden als dat zo uitkomt? Maak je er vooraf niet teveel zorgen over, ik snap het wel hoor, omdat je het niet kent, maar laat het gewoon gebeuren, en ik hoop dat jullie er samen van zullen genieten!
Het idee van overdag een flesje gekolfde melk klinkt leuk, maar kan in de praktijk meer tijd kosten. Je hebt ook die kolftijd die je mee moet rekenen. Wat wel een optie is is in de tijd dat je gaat voeden bijvoorbeeld een boekje gaan lezen met je zoon, of puzzelen aan tafel/kleuren. Je geeft zo toch aandacht, maar hebt ook de tijd om te voeden. Wat betreft flessespenen hangt het af van het kindje. Mijn zoon dronk uit alles, mijn dochter weigerde pertinent de fles (maar daar zijn we pas na 5 maanden mee begonnen). Begin op tijd met oefenen, maar niet te vroeg. Rond een week of 6 is vaak een mooi moment. Een ritme is zeker mogelijk, maar dit zou ik de eerste weken toch van je kindje af laten hangen. Mijn zoon had heel snel uit zichzelf een eigen ritme, waar mijn dochter dat minder had. Juist die eerste weken is het vele drinken een manier om de borstvoeding op gang te laten komen. (vergeet ook de regeldagen niet, rond 10 dagen, 6 weken en 3 maanden, dan ben je alvast voorbereid op een aantal dagen meer voeden). Een ritme rondom bezoekjes is denk ik lastiger. Vraag eventueel alvast in het ziekenhuis na of er een mogelijkheid is in een aparte ruimte te voeden, als je dat meer rust geeft. Ook een doek of voedingsschort is een idee als jij je daar prettiger bij voelt. Neem sowieso die eerste dagen/weken de tijd om het voeden goed te leren. Het zal voor alle partijen wennen zijn, maar je vindt er vast een weg in. Ten slotte is een nieuw kindje in het gezin ook wennen. Je zoontje zal misschien net tijdens de voeding streken uit gaan halen, maar dat lijkt mij ook mogelijk tijdens een flesje. Probeer het los te laten en trek aan de bel als je merkt dat je hulp nodig hebt of met vragen zit. Er zijn lactatiekundigen om te begeleiden en ook via BVN (borstvoedingnatuurlijk.nl) of LLL (weet ik de website niet van) zijn er vrijwilligers die je willen helpen.
Ja ik had al bedacht dat overdag kolven en fles geven idd meer tijd gaat kosten. Maar wil graag wel bijkolven voor een fles voor de oppas en evt voor papa een keer enzo. Dat ik wel voeding kan sparen.. Geen idee hoe dat nog werkt met bewaren enzo.. Ps wat is clusteren? Ja ik ga nu ook proberen sowieso de eerste paar weken geen zh afspraken enzo te maken en te plannen. Ik krijg ook een ks dus zal de eerste paar weken zelf niet echt heel veel kunnen.. Ik vind het echt doodeng hihi gek he. Maar omdat ik er nog maar zo weinig van weet.. Bv is echt helemaal nieuw en denk dan ook aan de andere kids en de vele zh bezoeken enzo.. Maar wel super fijn dat jullie alvast wat antwoorden gegeven hebben Alle tips en ervaringen zijn WELKOM
Belangrijkste tip die ik kreeg: ga naar cursus/bijeenkomst van VBN of LLL tijdens de zwangerschap! Daarnaast, begin gewoon, neem nog geen besluiten over wat je na 10 dagen gaat doen, laat het allemaal gewoon gebeuren. Ik moest noodgedwongen de eerste 10 weken voor mijn jongste kolven. Ik was erg blij toen ze het helemaal aan de borst kon, dat kost echt minder tijd hoor!
Ik zal eens navraag doen in t zh of ze daar info avonden hebben enzo. Mitch hebben ze na de ks aangelegd maar dat deed zo'n pijn dat ik na n half uur gevraagd heb of ze hem eraf wilde halen en daarna ben.ik met de fles begonnen... Heb ik achteraf wel spijt van. Dus deze keer wil ik t nog een keer proberen.. Al vind ik het wel heel spannend.
clusteren is een periode op de dag dat je kindje vaak achter elkaar voor een voeding komt. Vaak is dat aan het eind van de middag/begin van de avond - wanneer je kindje meer honger heeft, en jij zelf wat minder productie hebt dan 's nachts en 's ochtends. Dan wil je kindje bijvoorbeeld ieder anderhalf uur een voeding. En in het begin kan voeden inderdaad pijnlijk zijn. Soms betekent dat dat je kindje niet goed heeft aangehapt, maar soms heb je als moeder gewoon gevoelige tepels. Maar het goede nieuws is dat allemaal over gaat! Bij de één na een paar dagen, bij de ander na een paar maanden... maar het wordt altijd beter Je moet het alleen wel meer kans geven dan één keer een half uur, en niet meteen denken "dit doet pijn, dus dit is niks voor mij"... al begrijp ik dat dat wel een logische conclusie is als niemand je ooit heeft gewaarschuwd dat het bij veel vrouwen nog even moet wennen. Dus goed dat je je deze keer beter voor gaat bereiden!
Ja ik wist niet dat t zo pijnlijk kon zijn. Ik hoorde van iedereen verhalen over hoe fijn t is enzo. Maar ik was zo geschrokken... En in t zh zeiden ze er ook niks over en gaven.ze me gewoon de fles ipv uitleg... Achteraf schaade ik me en daarom wil ik t deze x nog proberen.
caruli wat fijn dat je BV een kans wilt geven Ik moest 1 maand lang full time kolven en miijn productie kelderde enorm En denk nu nog niet aan voeden in openbaar dat zie je dan wel weer ik vond het live voeden veel makkelijker dan steeds lang te kolven En voeden hoeft geen pijn te doen hoor heb ik ook niet gehad . Pin je nog neit vast over wat kan gaan komen maar richt je op de benodigdheden, de voedingshoudingen enz enz en volg een bv bijeenkomst dan weet je precies waar je op moet letten En ben je eenmaal aan het voeden kan je hier altijd komen ook om ff lekker te klagen hoor want je kan er dagen tussen hebben dat je denkt pffffff hhaa maar als je dan zon blij gezichtje ziet na het voeden denk je hier doe ik het voor Ik voed nu al bijna 17 maanden met plezier Terwijl ik zei ik ga maar tot 1 jaar dan is het klaar hahaha nu is het uitgesteld tot 2 jaar
Kijk even op de websites van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en La Leche League. Op de bijeenkomsten van deze organisaties krijg je vaak meer en betere informatie als op een avondje in het ziekenhuis!
Ja zeker waar! Een goede cursus geeft veel info en je kunt er ook je vragen stellen. Ik denk dat je meeste vragen die hier stonden al goed beantwoord zijn. Wilde er nog aan toevoegen dat als je wat handigheid krijgt in voeden je het ook kunt combineren met andere dingen (hier gewoon avondeten met zoontje aan de borst toen hij nog pieperdepiep was). Als het wat loopt kun je dus best een boekje lezen met je oudste kindje. Verder wordt voeden met een flesje afgeraden tot je kindje 4-6 weken oud is. Wij zijn begonnen met 4 weken maar wel een seerder geprobeerd (omdat we weg moesten) maar toen begreep hij er niets van. Ik ben op een keer na de ochtendvoeding gaan kolven en heb die melk ingevroren (in ijsblokjeszakjes) als voorraad voor als ik weer ging werken. Wij oefenen iedere dag met een klein flesje melk/ Deze gaf mijn vriend altijd, pas sinds hij veel ouder is geven soms opa en oma ook de fles.
Ik wilde nog zeggen dat die pijn niet nodig zou hoeven zijn. Als het langer pijn doet dan bijv de eerste minuut van elke voeding, is de kans groot dat je kindje niet goed is aangehapt. Vraag dan gelijk een kundig iemand om even mee te kijken (lactatiekundige is misschien gewoon aanwezig als je doordeweeks in het zh bevalt).
Ja het aanleggen deden ze op de verkoever na de ks. En op de afdeling kreeg ik de fles omdat ik zo geschrokken was van de pijn. Ze hadden me toen even uitleg kunnen geven dan had ik miss wel nog n keer geprobed... Zijn er dingen die ik vooraf moet hebben? Bh ook al toch?
Een bh is wel handig. Dan hoef je die niet steeds uit te trekken bij een voeding, maar hoef je alleen maar het voorpand weg te klappen. Laat iemand meekijken en vraag hulp bij het voeden in het begin. Zo kunnen ook zij kijken of je goed aanlegt en kan je beter herkennen waar je op moet letten. Een cursus kan ook helpen.
Vooraf een bh kopen zou ik juist niet doen. Wel een of twee bustiers die goed meerekken; je zult versteld staan van hoe groot je borsten ineens kunnen worden! Pas na een week of 2 (bij mij dan) stabiliseerde het wat, en kreeg ik de maat die ik langere tijd hield. Tijdens de zw was ik gegroeid naar 90/95E, 2 weken na bevalling kwam ik op 85F. Je weet tijdens je zwangerschap dus niet wat voor maat je nodig zult hebben. En die bustiers zijn ook nog een tijdje heel fijn voor 's nachts, die houden de compressen op hun plek als je nog lekt. (ik had er 3 van Carriwell, lekker elastisch en niet al te prijzig.) Verder zeg ik: laat het maar op je af komen. Leg niet meteen een hoge lat voor jezelf neer, maar kijk hoe het gaat. En trek aan de bel als je twijfels hebt, of pijn hebt, of als je kindje niet goed drinkt. Niet aanmodderen, niet zo maar naar de fles overstappen, maar deskundig advies inwinnen. Heel veel succes en geluk gewenst!
Bustiers? Zijn dat bh's zonder beugel? We gaan wel een keer naar een stad toe, hier kan ik nergens zwangerschapskleding enzo halen .. Ik heb nog 1bh met uitklap voorstuk maar weet niet of die nog past, per ongeluk bij mijn 1e zw gekocht. Wist niet dat t een voedingsbh was...
Bustier is idd zonder beugels, en zonder voorgevormde cups. Eigenlijk een soort kort, strak/aansluitend sportachtig hemdje.
Ah oke. Zal het onthouden en bij de lingeriezaak gaan vragen.. Ow wat voel ik me 'blond' nu.. Echt super blij met alle info die jullie geven, jullie zijn ervaren he
hihihi, welkom hoor 'blondje'. (Carriwell bustiers heb ik online gekocht, via prettymum.nl; gewone lingeriezaken hebben vaak niet zo veel BV-lingerie, zeker niet in mijn maat. Voor beha's zijn cupoftwo.nl en lingerievoortwee.nl mijn favoriete webwinkels.) Enne.... wij mogen dan wel ervaren zijn, dat wil niet zeggen dat we het allemaal op dezelfde manier doen. Jij mag dus ook helemaal gaan ontdekken wat bij jou en je gezin past! Ik vond het bij de tweede wat moeilijker om altijd op verzoek te voeden dan bij de eerste, inderdaad omdat je niet al je aandacht aan de baby kunt (wilt) geven; er zijn er meer die jou nodig hebben! Maar daar zul je je weg wel in vinden.