@Rosao, dit is hun website : Compassion Nederland. Daar staat eigenlijk alles wel op. Ze werken met een sponsorprogramma waarbij je, door een kindje te steunen met 29 per maand, zowel het kindje zelf, zijn of haar familie en zijn of haar omgeving helpt (bijvoorbeeld door het plaatsen van een waterpomp of een schooltje). Ik vind het heel leuk om te zien dat je steeds weer een brief krijgt met de mooiste verhalen. Je krijgt dus echt een beeld van de situatie waarin het kind zit. Wij maken ook altijd wat geld over voor een verjaardagskadootje. En ook dan zie je het verschil met een verjaardagkadootje hier in een westers land of een verjaardagskadootje in een derdewereldland. Als je dan die briefjes leest en hoort dat ze bijvoorbeeld van het geld 4 kippen, een kilo rijst en een winterjas hebben gekocht, dan realiseer je je pas goed dat het daar zo'n andere wereld is. Voor mij is dat laatste dan ook een van de redenen om een goed doel in de Derde Wereld te ondersteunen, waarmee ik niet wil zeggen dat 'binnenlandse' goede doelen niet goed zouden zijn. Integendeel... wij geven ook altijd aan de collectes aan de deur, maar voor structurele steun (dus mijn maandelijkse bijdrage) open ik mijn portemonnee liever voor de Derde Wereld. Daarnaast help ik mijn eigen omgeving door vrijwilligerswerk te doen en te helpen waar ik zie dat het nodig is in mijn eigen omgeving. Dat kan variëren van een handje helpen bij het doen van boodschappen voor mensen die dat zelf niet kunnen of bijvoorbeeld het samenstellen van een kerstpakketje voor mensen in mijn omgeving die ieder dubbeltje moeten omdraaien, zeker in de dure decembermaand. Op die manier weet ik zeker dat het goed terecht komt. Geld geven is tot daar aan toe, maar ik zou het zoveel mooier vinden als mensen hun ogen zouden openen voor de nood van de medemens om zich heen, in plaats van alleen maar de portemonnee te trekken. Leuk om te zien dat er hier meer meiden Compassion ondersteunen! Groetjes, Josien
Ik steun WSPA, Stichting AAP, en IFAW omdat ik alle dieren wel steun kunnen gebruiken. En omdat (sommige) mensen heel wreed zijn en alleen aan geld verdienen denken en dat over de rug van dieren!
Wij hebben een sponsorkindje via Woord & Daad. Net zoiets als Compassion, maar volgens mij wat kleinschaliger doordat ze alleen in Nederland actief zijn. Natuurlijk hebben ze wel hun zusterorganisaties in het buitenland om het hele sponsorgebeuren te kunnen organiseren, maar de sponsors komen geloof ik alleen uit Nederland. We hebben dit gedaan omdat ik graag een duidelijk doel wilde hebben om geld aan te doneren. We krijgen regelmatig post van ons kindje met reacties op onze brieven, dus dat is wel erg leuk en geeft je bevestiging dat je spullen wel aankomen. Aan de deur geven we de meeste collectes, alleen ze weten ons niet allemaal te bereiken doordat we in een afgesloten appartementencomplex wonen. Sommigen durven denk ik niet aan te bellen... Artsen zonder grenzen heeft me zolang lastig gevallen dat die daarom geen geld krijgen. Pfff, elke keer telefoon voor iemand anders, vervolgens het hele verhaal tegen mij ophangen (en als ik dan zei dat ze al vaker gebeld hadden, dan was dat volgens hen niet waar) en uiteindelijk stopte het bellen, maar kreeg ik een brief met de tekst "bedankt dat u donateur wordt van AzG". Ik wist van niks, dus toen heb ik er maar eens een belletje aan gewaagd. Ik snap dat goede doelen reclame moeten maken voor zichzelf, maar dit was wel een beetje overdreven.
Ik ben lid van het WSPA, iedere maand een klein bedragje. Ben toen overgehaald door die superzielige reclame op tv. En alle kapotte en gebruikte telefoons gaan naar stichting AAP. Zij krijgen er dan geloof ik 3euro per telefoon voor. Verder geef ik af en toe aan collectanten. Vind het zo moeilijk om nee te zeggen als ze aan de deur staan, dus ze krijgen eigenlijk allemaal. En wat iemand anders al zei: kaarten kopen voor het goede doel. Vind dat vaak nog hele leuke kaarten ook.
Ik vind het zelf ook belangrijker om aan de derde wereld te geven dan aan doelen hier in NL, al maak ik wel een mix. Maar als ik zou moeten kiezen dan bleef de Novib of de WSPA over, en vallen de binnenlandse doelen af. Na een aantal reizen naar derde wereld gebieden kan ik het echt niet over mijn hart verkrijgen daar niks aan mee te helpen. Juist ook omdat we een deel van onze welvaart aan hun armoede te danken hebben (die shirtjes bij de H&M zijn bijvoorbeeld niet voor niks zo goedkoop: RAVAGE DIGITAAL. Maatschappijkritisch, opiniërend en activistisch webzine.) Dat soort armoede hebben we niet in Nederland, hier gaan geen kindjes dood van de honger of door kinderarbeid, en kunnen vrouwen veilig bevallen en medische zorg krijgen. Maar jullie hebben gelijk als jullie zeggen dat het leed in de omgeving snel vergeten wordt. Gewoon de oudere buurvrouw even helpen met de boodschappen lijkt me ook veel meer genoegdoening geven dan de maandelijkse afschrijving. Voor de mensen die zich afvragen wat er met het geld gebeurt, er is tegenwoordig een nieuwe richtlijn en keurmerk voor goede doelen, waarbij mensen letten op hoeveel geld er daadwerkelijk ingezet wordt voor het doel, of het doel effect heeft en of het betrouwbaar is. CBF-Certificaat voor kleine goede doelen || CBF Keur - Centraal Bureau Fondsenwerving - Alles over goede doelen in Nederland
WSPA en IFAW krijgen elke maand een leuk bedrag van mij En als ze collecteren aan de deur geef ik ook altijd wel wat, ligt er maar net aan wat ik in huis heb
Mezelf .... grapje Collectanten krijgen allemaal wat (behalve als de collectant totaal niet netjes doet :x ) Kleding gaat in de kledingzak. Verder niets, wil wel maar ben ben blij als we zelf kunnen eten en rondkomen
Ben lid van WNF, Proefdiervrij en Stop Aids Now. Collectanten geef ik nooit wat omdat ik niet van die tactiek houdt. En ik heb nooit kleingeld in huis.
ik steun hartfonds(mijn pa heeft een harinfarct gehad) en kanker fonds(mijn moeder is overleden aan kanker) collectanten doe ik nit, ben altijd bang dat hun het in eige zak steken.
heb zelf gecollecteerd en dat gebeurd niet hoor, tenzij je er echt een malle bij hebt zitten die dat ding gaat openbreken,maar dan zal de persoon die het geld telt direct diegen eruit knikkeren. Maar dat is met overmaken ed ook, je weet niet wie de finaciele zaken regelt
ik steun geen enkel goed doel omdat ik vind dat er veel te veel aan de zogenoemde strijkstok blijft hangen. Ik ga liever zelf bij het dierenasiel een zak voer afleveren dan dat ik de collectant wat zou geven want het is nooit duidelijk hoeveel er werkelijk naar het goede doel gaat. Er zullen genoeg mensen zijn die mij dit niet in dank afnemen maar zo denk ik erover...tuurlijk vind ik onderzoek voor kanker en hartstichting ed heel belangrijk (en ja die ziektes zitten ook wel in mijn familie) sorry als ik hiermee mensen voor het hoofd stoot
Wij doneren maandelijks aan het kankerfonds omdat zowel de opa als oma van mijn man aan kanker zijn overleden. Bovendien wordt zijn moeder nu behandeld voor kanker, wat zij nu voor maar liefst de 13e keer heeft.
ik steun WNF, stichting aap , de kankerstichting en natuurmonumenten. wnf en stichting aap, omdat ik een groot dierenliefhebber ben. de kankerstichting ben ik gaan steunen toen mijn oom overleed aan longkanker. en natuurmonumenten..tja...als ik eerlijk ben heb ik me gewoon om laten lullen. trouwens ff offtopic...typ eens heel snel natuurmonumenten...haast niet te doen joh haha
Je hebt in grote lijnen gelijk. Helaas gebeurt dat te vaak. Of mensen die 10 euro per uur krijgen betaald om leden te werven.
Wij steunen de kankerbestrijding de brandwonden stichting en de hartstichting en de zeehonden creche...zo dat was het haha Het enigste wat echt niet doe is aan derde w.landen en dierenmishandeling...ik vind het allemaal heel erg zielig maar je voorkomt het toch niet dat het gebeurd...al zouden we 100 miljard euro geven....dat blijft altijd wel ergens bestaan
Neehoor ik begrijp het heel goed. Ik ben zelf vegetarier, gebruik alleen dierproefvrije artikelen, doe aan recycelen, gebruik milieuvriendelijke producten, doe aan afvalscheiding, heb een kat uit het asiel, ben in het dagelijkse leven zo lief mogelijk voor mijn medemens , bezoek mijn bejaarde opa met regelmaat om te voorkomen dat hij vereenzaamd, denk vooral vanuit het principe live and let live. Het werkt ook averechts die goede doelen. Er moet structureel iets veranderen in de mensen zelf wil je echt iets veranderen. Maar deze paar goede doelen gaan me gewoon aan het hart. Denk dat veel mensen uit angst aan goede doelen geven. Angst dat ze als gierig en niet menselijk worden gezien, angst dat zij misschien ziek, arm of slachtoffer worden. Het geeft een gevoel alsof je iets doet en dan hoef je je niet ellendig of schuldig te voelen. Maar dat is waarschijnlijk ook iets waar veel mensen fel op reageren. Toch zou ik het wel fijn vinden als mensen daar eens goed over na denken. Want ik denk dan toch dat ze uitkomen bij wat ik hier typ.