Hand voet en mond ziekte

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dymphna, 19 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dymphna

Dymphna Actief lid

9 okt 2014
    141
    0
    0
    Op donderdag zit ik op school verkorte verpleegkundige opleiding.
    Mijn klasgenoot ( vriendin ) is niet lekker, we maken er nog een dolletje van. Ligt zielig te wezen met haar hoofd op mijn vest en sjaal..... Neemt een slokkie van mijn drinken, ziek zwak misselijk :(
    Dus wat blijkt nou, een dag later onder de blaren.... hand, voet en mondziekte. Maar dat hoor ik dus vandaag, ik ben een beetje van slag. ( in eerste instantie dacht niemand hieraan ) Het begon net pas tot me door te dringen dat ik vrijdag naar een erwtje heb kunnen kijken met een druk bewegend hartje.... ( ongeveer 8 weken zwanger ) en nu heb ik weer een dipje. Kan alleen afwachten, maar vind het toch wel moeilijk....

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je vriendin komt er wel weer bovenop hoor! Waar moet je op wachten dan? Of begrijp ik je berichtje niet goed?

3. Dymphna

Dymphna Actief lid

9 okt 2014
    141
    0
    0
    Hahaha, ja dat zij er bovenop komt daar maak ik me geen zorgen om. Het is behoorlijk besmettelijk in in het eerste trimester ook gevaarlijk voor je kind.

4. Dymphna

Dymphna Actief lid

9 okt 2014
    141
    0
    0
    Of ik moet de verloskundige verkeerd begrepen hebben.:(

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #5 merah, 19 okt 2014
    Laatst bewerkt: 19 okt 2014
    Ik heb begrepen (zelfde bij de hand gehad) dat er het eerste trimester slechts vage aanwijzingen zijn voor risico's en dat ze in elk geval heel erg zeldzaam zijn.
    Rest van de zwangerschap helemaal geen probleem.
    Info komt van gg&gd en van mijn eigen gyn.

6. Dymphna

Dymphna Actief lid

9 okt 2014
    141
    0
    0
    Ok, nou dat is mooi. Hoopte al wat geruststellende verhalen te horen, precies waarom ik mijn bericht op het forum plaatste.
    Maar als jij hetzelfde aan de hand hebt gehad, dan begreep je vast mijn verhaal wel.... en niet dat ik me zorgen maakte om mijn vriendin ;)

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zat geloof ik een beetje 'vast' in de kennis die ik had dat het geen kwaad kan, dus dacht daar niet gelijk aan (al begon ik na drie keer lezen wel te twijfelen, haha).
    Snap je zorg over je prille zwangerschap, maar probeer het ook te relativeren. Er is zo veel 'schadelijks' om je heen! Toxoplasmose, cmv, listeria, vijfde ziekte etc etc... En puntje bij paaltje blijken de kansen op besmetting/complicaties enorm beperkt.
    Tuurlijk moet je oppassen, maar vertrouw ook vooral op je lichaam en op het kleine wondertje in je buik!

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit heb ik ook begrepen.

9. Dymphna

Dymphna Actief lid

9 okt 2014
    141
    0
    0
    Thnx, daar heb je helemaal gelijk in. Het is ook allemaal zo onwerkelijk. Maak me eerder zorgen dan dat ik geniet, aard van het beestje. :)

10. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hoi Dymphna.
    Toen ik 8 weken zwanger was heerste de mond, hand, voetziekte op het kindcentrum waar ik werk. Ik heb de GGD gebeld en zij zeiden dat er geen duidelijke aanwijzingen waren dat het gevaarlijk is voor de ongeboren baby. Omdat het tegendeel ook niet echt bewezen is adviseerden ze mij om het niet op te zoeken, dus collega's en kinderen die het hadden te mijden. Ze achtten de eventuele risico's echter zeer klein. Ik zou me niet al te druk maken maar je vriendin voorlopig even alleen telefonisch spreken en je vest en sjaal even op 60 graden wassen. Succes, het komt vast goed.

11. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Hvm is bij mijn weten niet zo erg als bijvoorbeeld 5e ziekte. Denk dat het wel los loopt! Sowieso, misschien heb je het zelf al wel eens gehad als kind.

Deel Deze Pagina