Hobby-fotografen tips en trucs.

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Spikkel19, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Hoi aangezien die andere gesloten is vind ik het toch wel leuk als er zo'n topic blijft bestaan vandaar deze.

    Zet hier gewoon je trucs neer of tips door middel van uitleg en foto's..
    Zo kunnen er meerdere mensen wat van leren! Bijvoorbeeld als je vragen hebt kun je die in dit topic stellen!

    hoop dat het hier gewoon rustig blijft en we veel plezier hebben aan dit forum :D
     
  2. Maloutje

    Maloutje Bekend lid

    30 okt 2010
    620
    0
    0
    Brabant
    Super! Vond het altijd leuk om te neuzen in dat andere topic. Laat die mooie foto's maar komen.

    Hier alvast eentje van mijn meisje:

    Edit: Mijn trucje vergeten: Gewoon een witte fleecedeken van de zeeman over de bank gegooid en achtergrond gelijktrekken met CS5.
     
  3. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Deze heb ik geloof ik ook al laten zien in het andere topic maar ook ff hier, vind hem zelf op zich wel goed gelukt, heb gewoon even gespeelt met de standen die ik op mijn camera kan zetten.
    Ik heb deze op bloemen standgezet en zo werd hij
     
  4. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Andere topic gesloten? Why?
    Zo, ik ben even 2 weken niet hier geweest en de hel breekt los? :p
     
  5. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    nee was wat geruzie tussen 2 dames :) hoop dat ze of 1 van beide hier toch nog advies kan komen geven :)
     
  6. Magne

    Magne Actief lid

    9 feb 2012
    316
    0
    0
    Het oosten des lands
    Ik kom even binnen zeilen hoor en ik bedoel 't niet vervelend of zo, maar 't is 'hobby-fotografen', met 'n ef.. :)
     
  7. Rono

    Rono Niet meer actief

    Idd ik vond het ook altijd leuk om mee te lezen. Heb een canon eos d550 en kan hier wel tips ophalen.

    Heb dan liever mrsnuke hier wel terug, daar heb je meer aan dan zogelukkig.
     
  8. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    @magne oh hahaha kan het niet meer wijzigen whaha

    @Rono, ik had aan allebei veel dus van mij mogen ze allebei terug komen maar dat is aan hun
     
  9. yenolah

    yenolah Fanatiek lid

    12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik dacht toch wel redelijk foto's te kunnen nemen, maar deze is ineens zo raar (op macro). Enige tips?
     
  10. Rono

    Rono Niet meer actief

    In de dierentuin, kijk de aap een ballen hebben haha
     
  11. Cynnie1984

    Cynnie1984 VIP lid

    25 feb 2009
    6.014
    140
    63
    R'dam
    leuke aap :)

    ik heb het nieuwe topic gevonden ik was altijd een trouwe lezer van het oude topic ;) dus lees nu hier mee!!!
     
  12. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik heb het gelezen.. Jammer dat het zo moet gaan hoor.
    Ik ga me er niet mee bemoeien, maar ik wil wel even zeggen dat ik het vrij kinderachtig vind dat er namen bij gehaald worden met "ik heb liever die terug ipv die".
    Geeft meteen een nare bijsmaak aan dit topic vind ik.

    Wat betreft fotografie; ik heb mijn eigen fotostudio en ben bezig deze van de grond te krijgen :)
    Ik fotografeer met name gezinnen, kinderen en zwangere vrouwen en in de toekomst hoop ik me te kunnen verdiepen in bruidsfotografie.
    Ik krijg steeds meer aanvragen van klanten, zo heb ik a.s. zaterdag een newbornfotoshoot bijv. dus het lijkt de goede kant op te gaan!

    Voor de nieuwsgierigen even een foto van mijn dochter van vorige week ;)

    Bekijk bijlage 230549

    En een compilatie, ze was zo heerlijk aan t dansen in de studio :D

    Bekijk bijlage 230554

    Over scherpte valt helaas weinig te oordelen vanwege het kwaliteitsverlies door het uploaden, maar zo hebben jullie een beetje een idee wat ik doe ;)
     
  13. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Misschien te dichtbij? of te veel licht? ben zelf nog beginnend maar misschien is dat wat?
     
  14. Cynnie1984

    Cynnie1984 VIP lid

    25 feb 2009
    6.014
    140
    63
    R'dam
    niet de mooiste maar wel de leukste Timo krijgt een privé concert :)
     
  15. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    waauw die zijn echt mooi, en wat tof dat je je eigen studio hebt. heb je een cursus gedaan of ben je zelf gaan spelen met je camera?
     
  16. yenolah

    yenolah Fanatiek lid

    12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Hier twee van mijn mooiere foto's trouwens:
     
  17. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Zal maar meteen even reageren op de foto's ;)

    @Maloutje: Jammer dat je meisje haar hoofd niet iets verder omhoog heft, zou dan een mooi plaatje geweest zijn :) Voor zover ik kan zien heeft ze wel hele mooie sprekende ogen!
    Heb je de kleuren nabewerkt?
    Want ik vind dat je meisje een beetje overloopt in de achtergrond qua kleur...

    @Spikkel: Bloemenstand? Ik neem aan dat je de macrostand bedoelt? :)

    @Yenolah: Waarom heb je deze foto in macrostand genomen als ik vragen mag?
    Je hebt de ingebouwde flitser gebruikt zo te zien. Zoals ik het zie heb je de foto van erg dichtbij genomen (misschien daarom op macro gezet? Niet nodig hoor :)) en heb je de ingebouwde flitser gebruikt die nogal fel staat.
    Ik zou zeggen; geen flitser en probeer goed te focussen op de ogen van je kindje. Speel een beetje met diafragma en sluitertijd om te ontdekken wat het beste werkt in de lichtomstandigheden.

    @Rono: Je dochter is lekker aan t poseren zo te zien :)
    Ze staat er lief op!
    Hihi, die aap laat ze lekker slingeren! (jammer dat de foto zo enorm ingezoomd is waardoor je detailverlies krijgt; ik vermoed een compact camera?)

    @Cynnie: Schattige foto!! Om de foto meer om het pianospel te focussen zou ik hem even bijsnijden :)

    @Spikkel: Mijn vader was fotograaf van beroep dus ik heb al wat dingen meegekregen vroeger zeg maar. Ik heb 3,5 jaar geleden mijn eerste en huidige digitale spiegelreflexcamera gekocht (Nikon D90) en sindsdien flink aan t oefenen geweest. (Mijn vader heeft helaas 10 jaar geleden een zware hersenbeschadiging opgelopen door een ongeluk dus van hem kan ik niks meer leren :()
    Een cursus heb ik niet gevolgd, ik verdiep me al jaren dmv documentatie, filmpjes, vragen op fora etc en ik blijf gewoon elke keer nieuwe dingen uitproberen :)


    @Tips en Trucs: Mijn bijdrage:
    Het belangrijkste bij fotografie (eigenlijk bij zo'n beetje alles) is in eerste instantie dat je de basis kent. Weet wat de begrippen diafragma, sluitertijd, ISO, belichting, etc inhouden (google kan je hier al heel ver mee helpen), weet welk effect ze hebben afzonderlijk maar ook in combinatie met elkaar en leer ermee omgaan in diverse situaties.
    Oefenen oefenen oefenen :)
     
  18. Rono

    Rono Niet meer actief

    Nee ik had de zoomlens er nog opzitten en geen zin te verwisselen haha!
     
  19. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #19 Kristel86, 14 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2012
    @Yenolah: Mooie foto's!
    Al heb ik wel een klein puntje ;)
    Ze staan beiden scheef..
    Je maakt deze foto's niet even opnieuw denk ik (?), dus ik persoonlijk zou foto 1 even recht trekken en ietsje meer oplichten in Photoshop (of een soortgelijk progamma) dmv levels/curves. Daardoor zullen de kleuren wat levendiger worden en zal de foto nog meer spreken :)
    Foto 2 zou ik even rechttrekken (horizon recht). (lucht is wat overbelicht rechts, jammer, maar vooralsnog vind ik het een mooie foto!)
     
  20. handbalster

    handbalster Fanatiek lid

    7 nov 2009
    1.129
    0
    0
    juf
    Zwolle
    Leuk dat hier zo actief geschreven wordt en alweer een boel mooie foto's voorbij zien komen.

    Ik heb 2 mooie foto's uit Sydney, jammer genoeg had ik toen nog niet mijn mooie spiegelreflex. Ondanks vind ik het toch mooie foto's:


    Bekijk bijlage 230578


    Bekijk bijlage 230580
     

Deel Deze Pagina