Baby uitzet en wat is echt nodig.

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door HannaAmin, 3 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HannaAmin

HannaAmin Lid

3 dec 2014
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen Allemaal,

Gisteravond ben ik bezig geweest met de uitzet lijst voor de baby, en nu is het toch een flinke lijst geworden.
    Wat ik mij dus afvraag als ik online al die lijsten zie, hoeveel gebruik je nou daadwerkelijk, en wat is nou echt het minium dat je moet aanschaffen voor je bevalling en wat zou je eventueel ook later kunnen aanschaffen blijkt dat je het toch nodig hebt?

Als ik de baby uitzet lijst namelijk bekijk, en vergelijk met de baby uitzet in het land waar ik lees dan denk ik jeetje wat zijn wij in NL luxepaardjes, of het is gewoon ontzettende armoe en sloebers hier haha :p

Ik begrijp uiteraard dat er bepaalde dingen gewoon daadwerkelijk nodig zijn, en ik ben koop verslaafd dus mijn baby uitzet lijst komt wel in orde :D
    Maar wat als je het nou minder breed hebt en wat is nou eigenlijk het ECHTE minimum wat een baby bij de geboorte nodig heeft??

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    veel dingen kun je tweedehands aanschaffen, dat scheelt weer geld.

ook hebben wij veel geleend. zoals een tummytub, gelukkig maar want zoon vond het helemaal niks! En ach, een grote emmer voldoet ook als tummytub.

Wat ik echt nodig vond was:
    draagdoek
    voldoende hydrofielen
    wat kleding
    lekker dekentje
    luiers
    thermometer
    kruik (afhankelijk van waar je woont)
    cosleeper of wiegje of ledikantje

Ik denk dat dat wel is wat je echt in het begin nodig hebt, speelgoed en knuffeltjes hebben ze nog niks aan en krijg je vaak genoeg. Aankleden en verschonen kan ook op bed (doen we op vakantie ook altijd).
    Een box hoeven ze de eerste tijd nog niet in, bij jou op de arm of evt op bank of in reiswieg volstaat prima.

ik was van plan borstvoeding te geven, en was hier vrij vastberaden in, dus ik had geen kv of iets gehaald, maar wel het nr van de lactatiekundige paraat.

3. Mikjez

Mikjez Bekend lid

22 mrt 2011
    651
    0
    0
    ZH, Nedeland
    Heb even een standaardlijst gepakt en zet er een ster voor wat ik echt zelf noodzakelijk vindt. Maar t is erg persoons afhankelijk, want bv draagdoek vind ik geen must. En zo vind ik een commode met verschonen echt een must, verschonen op bed met je rug lijkt me niet fijn.

Voor de bevalling

*1 kraampakket

Verzorging

6 flanellen luiers
    *6 monddoekjes
    6 hydrofiel washandjes
    *6 hydrofielluiers (hier hadden wij er veel meer nodig, stuk of 20)
    *1 aankleedkussen
    *2 aankleedkussenhoezen
    1 babybadje (met standaard) of Tummy Tub (hier ging baby gelijk mee onder de douche)
    1 badthermometer
    1 luieremmer (zeker niet must maar wel heeeel handig)
    *2 badcapes
    *1 pak new-born wegwerpluiers
    *1 thermometer
    Verzorgingsproducten (babyzalf, babyzeep, babyolie of babylotion)
    1 zacht haarborsteltje
    1 nagelschaartje met ronde punten (pas na 6 weken gebruiken)

Slapen

*1 ledikantje of wiegje
    *1 matras
    1 molton matrasbeschermer
    *3 hoes- of onderlakens
    3 molton luiers
    *3 bovenlakens
    *2 wollen of katoenen dekens of 1 duodeken
    *2 verchroomde kruiken (met kruikenzak)
    2 slaapzakjes
    *1 babyfoon

Voor de baby

*6 rompertjes (2 maat 50, 4 maat 56)
    *3 setjes kleding
    *2 mutsjes
    *Sokjes

Wipstoeltje
    Box
    Boxkleed

Samen er op uit

*Kinderwagen
    *Autostoel groep 0+
    Weekendbedje

Een eigen kamertje

*Kast
    *Commode
    Plank

Als je genoeg lijsten hebt gezien kan je bv als de baby er is altijd nog denken: nou een box lijkt me toch echt wel praktisch en m dan alsnog in huis halen. Deed ik ook met aantal dingen.
    Succes!

4. HannaAmin

HannaAmin Lid

3 dec 2014
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuk om te zien hoe ieder voor zich verschilt, ik heb inderdaad lijstje gemaakt van de baby uitzet wat ik denk dat wel echt noodzakelijk is, maar toch vraag ik mij af of wij niet overdreven veel kopen, als ik het vergelijk met waar ik woon zeg maar.
    Hieronder mijn lijstje :

Baby
    6 rompertjes maar 50/56
    3 Pyjama's
    1 Setje kleding
    2 mutjes
    4 paar sokjes
    4 Slabbetjes
    6 Spuugdoekjes

Wieg of ledikant

3 hoeslakentjes
    3 lakentjes
    2 dekens
    eventueel een molton
    Matras

Verzorging
    Sudocreme
    Babyshampoo/lotion
    16 Hydrofiel luiers
    New born luiers een pak
    Aankleedkussen + hoes
    Billendoekjes

Voeding ( fles )
    2 flessen wanneer flessen bevallen 2 extra aanschaffen
    Magnetron steralisator
    Flessenborstel
    Eventueel flessenwarmer voor buitenhuis ( is dit noodzakelijk?? )

Buitenhuis
    Autostoeltje/maxi cosi
    Kinderwagen
    Luiertas

Dit is wat ik tot nu toe had

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Bovenstaande inderdaad, een pak zoogcompressen en 2 voeding bhs :)

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik zal even de spullen plaatsen die bijna tot niet gebruikt zijn :)

Wiegje (kind lag bij ons in bed)
    Badje (kind wilde niet in bad, alleen wassen of onder de douche
    tummy tub (idem)
    overschot aan kleding :D
    Kruik (2x gebruikt)
    billendoekjes doos (heb er drie dagen mijn vingers aan open gehaald, vanaf toen billendoekjes met een klepje gekocht (action)
    tripp trap stoel (hebben er eentje van Ikea bij gekocht omdat die handiger is, triptrap staat stof te happen)
    teveel hydrofiele doeken
    spuugdoekjes (nog nooit gebruikt)

Wat ik wel erg handig vond:
    Commode (wordt nog steeds gebruikt)
    wandelwagen (idem)
    verschoningsdoek/matje voor onderweg
    hydrofiel als doekie gebruiken voor kinderwagen
    box (heerlijk om even naar het toilet te kunnen :D)
    wipstoeltje (idem)
    Medela electrische kolf
    avent bakjes
    zakjes voor bv in te vriezen
    zijslaper (mooi rond hoofdje en kind bleef op de plek liggen)
    voedingskussen (voor tig manieren gebruikt)
    2-3 badcapes (worden nog steeds gebruikt)

7. Lievemamaa

Lievemamaa Actief lid

9 feb 2011
    160
    0
    0
    Ik vraag me toch af waar die flanellen luiers voor gebruikt worden..?

Die heb ik niet gehaald toen ik zwanger was van mijn zoontje en nu ik weer zwanger ben, ga ik ze ook niet aanschaffen.

Volgens mijn kraamhulp is het niet iets wat je per se in huis moet hebben..

8. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Hier ook alleen hydrofielen luiers, wel bergen. Ik heb ook geen flanellen luiers, en zou ook niet weten waarvoor ze gebruikt moeten worden?

Verder qua de uitzet;
    Box hebben wij ook pas na 5 weken gehaald, leek me toen toch wel handig
    Alle baby verzorgingsproducten van Zwitsal hebben we nog nooit gebruikt.

Denk je dat je het gaat redden met 1 pakje kleding voor de baby? Hier word alles ondergespuugd en ga niet telkens 1 pakje wassen. Maar ook kleding kan je natuurlijk bij kopen na de geboorte, als je de juist maat weet.

Als slabbetjes voor de baby (gebruiken wij helemaal niet) kun je ook een hydrofiele luier of spuugdoek gebruiken.

9. Joyyke85

Joyyke85 Bekend lid

18 mei 2014
    682
    0
    0
    NULL
    Zuid limburg
    De flanellen luiers worden volgens mij gebruikt voor om een kruik te doen, of als extra bescherming op het aankleedkussen. Niet heel noodzakelijk dus

10. arwe

arwe Actief lid

19 jan 2010
    127
    0
    0
    NULL
    brabant
    Flanelle luiers nemen nog meer vocht op dan hydrofiel luiers. Hier worden deze gebruikt
    voor het afdrogen na het bad. De hydrofielen enkel als spuugdoek,als dooki etc.

11. HannaAmin

HannaAmin Lid

3 dec 2014
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dus als ik het begrijp zijn flanellen luiers een echte aanrader> :)
    Met pakje bedoel ik dus echt een jurkje/spijkerbroekje etc.
    Uit ervaringen hoor ik dat de 1e 3maanden je dit eigenlijk beter niet kan gebruiken maar gewoon pyjama pakjes 1 delig of broekje/shirtje van zachte stof.
    Die heb ik ondertussen al voldoende cadeau gehad.

Box gaat pas later aangeschaft worden, daar ik niet in NL woonachtig ben en anders eventueel gewoon een reisbedje/box opklapbaar uit NL meeneem.

12. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik had ook geen flanellen luiers. Ook niet gemist trouwens. Ook had ik maar 1 kruik. Dochter werd ook nog geboren bij 30 graden dus had er genoeg aan. Ik zou wel meer rompertjes nemen. Ik had er een stuk of 6 van babydump in 50/56 en die gingen toch vrij snel iedere keer. Voorderest gewoon lekker zachte katoenen kleertjes. In het begin slapen ze ook nog in hun kleertjes. Vanaf een maand of 3 zijn wij bij het bed ritueel een 1 delig pyjamaatje aan gaan trekken. Ook hydrofiele luiers lekker veel van aanschaffen. Dat gaat ook vrij snel. Je koopt ze al voor 4 euro bij wibra. Verder zou ik badstoffen monddoekjes kopen ipv hydrofiele. Heb je veel meer aan. Die hydrofiel voldeden echt al heel snel niet meer.

13. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik gebruikte de flanellendoeken in de wieg en de wagen als molton. niet echt heel noodzakelijk dus.
    en de kids werden daar direct na de bevalling (nog vies) in gewikkeld, zo bleven ze lekker warm totdat de navelstreng doorgeknipt was en ze schoongemaakt werden.

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Flanellen luiers zijn ideaal voor lekkende borsten haha. Ik had ze 's nachts in een strak hempje. Dan bleef m'n bed droog ;)
    Ik gebruike ze ook om op te liggen tijdens het voeden in bed. Dan hoefde ik niet steeds m'n bed te verschonen als m'n dochter een beetje knoeide.

15. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kijk, dat is nou nog eens een goede tip. Misschien dat bij de tweede mijn bed ook een beetje droog blijft;). Wat een gedoe elke nacht.....;)

16. kersenflap

kersenflap Niet meer actief

Baby
    6 rompertjes maar 50/56 Persoonlijk zou ik 2 maat 50 en 2 maat 50/56 en enkele maat 56 doen, heb je altijd iets wat past.
    3 Pyjama's ik deed het wel maar zijn de meningen over verdeeld, je kan ook voor newborn kleding gaan is wat zachter.
    1 Setje kleding ik zou zeker wel voor 4 setjes gaan
    2 mutjes
    4 paar sokjes
    4 Slabbetjes
    6 Spuugdoekjes Hiervan zou ik er zeker wel minimaal 12 in huis halen zeker met de fles erg handig

Wieg of ledikant

3 hoeslakentjes
    3 lakentjes
    2 dekens
    eventueel een molton Zeker wel doen is bescherming van je matras en 1 reserve is ook wel handig ze worden toch ecvht viezig op een gegeven moment, je zou ook nog wat molton onderleggers kunnen halen, ik vond dat alleen voor in de wagen al erg prettig
    Matras

Verzorging
    Sudocreme Mijn kinderen kunnen beiden niet tegen sudocreme, ik zou eerder voor bepanthen gaan is wat neutraler daarnaast hoef je natuurlijk niet direct te smeren als niet noodzakelijk is
    Babyshampoo/lotion Shampoo, bodylotion/olie, haarlotion eventueel? wasgel voor in badje
    16 Hydrofiel luiers Deze gaan hard inderdaad
    New born luiers een pak Ik had een voorraadje in huis altijd handig als je er niet direct uit hoeft gaat best hard zo een pak
    Aankleedkussen + hoes
    Billendoekjes
    Badje? Hier was de "regel" pas mee douchen als het naveltje eraf viel, dat was pas na 2 weken
    Commode is toch wel prettig ik kon kort na de bevalling echt niet zo lang voorover gebogen staan of zitten was niet prettig

Voeding ( fles )
    2 flessen wanneer flessen bevallen 2 extra aanschaffen
    Magnetron steralisator Je kan ook gewoon uitkoken, verkies ik nog steeds boven de sterilisator
    Flessenborstel
    Eventueel flessenwarmer voor buitenhuis ( is dit noodzakelijk?? ) Ik gebruikte een thermoskan met heet water veel sneller en je kan bijna altijd onderweg wel ergens opwarmen

Buitenhuis
    Autostoeltje/maxi cosi Eventueel voetenzak maxi cosi
    Kinderwagen Met dekens en hoeslaken enzo
    Luiertas verschoningsmatje heel handig

Dit is wat ik tot nu toe had. Ik heb een aanvulling gegeven op jouw lijstje

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Ja.......dat werkte echt het best inderdaad!
    Die zoogcompressen dat bleef niet zitten. Een handdoek dat schuurde te veel. Zo'n flanellen luier was lekker zacht :)

18. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik gebruikte de flanellen luiers voor hetzelfde als hydrofielen.

Wat ik miste bij mijn dochter was een fijn babykammetje, ik dacht namelijk, ach wat valt er nou te kammen aan zo'n babyhoofd, ik haal dat later nog wel. Maar ze had meconium in het vruchtwater gehad en dan is zo'n kammetje erg handig. Ook heb ik babyolie gehaald ipv de bodymilk die ik al had, veel vetter en prettig voor een droog huidje.

Ook als je geen bv wil geven zou ik toch wat zoogkompressen halen. Hoeven ook niet zo duur te zijn.

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Een leuk knuffeltje is ook wel handig. dl had haar zinnen na enkele weken al op een pluche ding uit de blije doos gezet. Dus daar loopt ze nog steeds mee. Alle zachte biologisch katoenen knuffels die we daarna kochten ten spijt.

Verder heb je die eerste weken echt geen pyjama nodig, je legt je kindje toch gewoon in de kleertjes te slapen?

Hydrofiele luiers gebruikten wij ook als Slab en spuugdoekjes etc. Lekker snel droog.

20. adi

adi Niet meer actief

Wat je ECHT nodig hebt is:
    - luiers, evt natte doekjes maar je kunt de baby's billen ook gewoon onder de kraan wassen, is nog beter voor de huid,
    - een zeer milde wasproduct voor baby's
    - billencreme
    - een thermometer
    - een paar boxpakjes
    - zachte mutsjes
    - rompers
    - hydrofiele luiers
    - een wieg/ledikant incl matras en deken
    - een zachte wikkeldoek voor de baby

In de meeste landen wordt niet meer in huis gehaald als een baby wordt geboren, en daarmee redden de ouders zich ook prima.

Deel Deze Pagina