Leren eten van een lepeltje...

Discussie in 'Voeding' gestart door MissX28, 30 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hallo allemaal,

Ons zoontje wordt volgende week 5 maanden en we zijn sinds een aantal dagen gestart met het oefenen van een fruithapje. Nu heb ik geen idee hoe dit hoort te verlopen, dus ik vraag me af wat jullie ervaringen ermee zijn?

We hebben het advies gekregen te starten met één smaak. Ik heb met de staafmixer een banaantje fijn gepureerd en dat met een plastic lepeltje geprobeerd te geven. Nou, bij het eerste hapje trok hij al direct een vies gezicht en vervolgens bleef hij zijn gezicht wegdraaien. De volgende dag weer geprobeerd. Probleem is sowieso dat hij nog niet in de gaten heeft hoe hij moet happen en als ik wat met het lepeltje in zijn mondje schuif, hij het er allemaal weer met z'n tongetje uitduwt, alsof hij niet doorheeft hoe het moet. De tweede keer heeft hij niet meer dan een half teelepeltje binnen gekregen. Ik kreeg de indruk dat hij het ook niet heel lekker vond.

Nu heb ik gehoord dat je toch een aantal dagen moet doorgaan met een bepaalde smaak, omdat baby's eraan moeten wennen. Nou, de derde dag weer hetzelfde verhaal. Ik krijg het moeilijk bij hem binnen, hij doet z'n mondje niet echt open...

Nu heb ik vandaag maar eens een potje van Olvarit, met alleen banaan geprobeerd. Ik kreeg wel de indruk dat hij dit niet vies vond, want hij draaide z'n hoofdje niet meteen weg. Maar er komt zo weinig bij hem binnen omdat hij z'n mondje niet open doet, dat hij denk ik amper twee theelepeltjes binnen heeft gekregen. Als ik het bij hem naar binnen schuif, dan duwt hij dus het meeste weer met z'n tongetje naar buiten.

Ik vraag me af of dit de normale gang van zaken is. Duurt het altijd even voordat een baby in de gaten heeft hoe het eten van een lepeltje in z'n werk gaat? Ik hoor namelijk alleen maar verhalen van moeders dat hun kind het zo heerlijk vond, het eerste fruithapje...

Ik heb zelf niet de indruk dat het aan de smaak ligt, want de banaan uit het potje ging al een stuk beter.

Ik weet het, echt heeeeeel overdreven, maar zoals het nu gaat heb ik het idee dat hij over een maand nog niet van een lepeltje kan eten, haha!

Wat zijn jullie ervaringen??

Liefs, MissX

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn ervaring is komt vanzelf haha! rustig opbouwen. Hij moet wennen aan een andere smaak en ook nog eens van een lepeltje te eten. Ik zou zelf eerst wel kiesen voor een potje fruit want verse banaan is hier geen succes nl. Dit levert bij mijn zoon altijd verstopte darmen op de dag er na... maar elk kind is anders maar denk geef je deze tip wel even ;) en idd eerst elke dag dezelfde smaak aanbieden. en in het begin gaat het niet zo snel, mijn zoon at ook maar 2 a 3 lepeltjes per keer en in eens hebben ze het door hoe het moet. Mijn zoon vond peer in het begin erg lekker gaf niet zoveel om banaan. Succes er mee!

3. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

oh dat is inderdaad heel normaal, mijn dochtertje heeft ook echt moeten leren dat ze van een lepeltje kan eten en toen ze dat doorhad moest ze leren dat er niet continu wat uitkwam net als bij de speen :D
    gewoon volhouden en misschien zelf ook een hapje nemen af en toe om hem te laten zien dat het leuk is?

4. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

peer was hier trouwens ook een succes net als bij annetske

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Wij zijn begonnen met een papje van rijstebloem op een lepeltje. De smaak was dan niks nieuws en we konden dan zien hoe ze puur op de lepel reageerde.

De eerste keer ging er ook niks naar binnen. Binnen een paar keer at ze 30 cc pap weg. Ze deed haar mondje nog niet echt open maar likte het van de lepel af hihi. Nu begint ze steeds meer haar mondje wat open te doen. Ze vind het superleuk en wil de lepel pakken en gaat scheel kijken van enthousiasme. Als ze honger heeft gaat ze tussen 2 happen door helemaal met dr armpjes zwaaien....

Wees geduldig, het wordt echt vanzelf beter en leuker!

6. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Komt vanzelf! Verschilt wel echt per kind want mn dochter vond het ook zo lastig en ging uiteindelijk alles van lepel aflikken ipv in de mond nemen en mn zoon at zn eerste hapjes alsof hij nooit anders gedaan heeft.
    Ik zou ook idd beginnen met peer, dit is een fijne smaak om mee te beginnen. Ben sowieso altijd huiverig met banaan en gaf dat na 6 maanden pas (obstipatie!) En ook de eerste tijd is een potje prima en ook veel fijner gemalen dan dat je het zelf zou krijgen.
    Gewoon iedere dag proberen en anders eens beetje groente uit potje (zou beginnen met paar dagen wortel)

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Je zoontje is nog geen 5 maanden, dan vindt ik het niet zo gek dat hij nog niet echt weet wat met een lepeltje te doen....
    Nee, zonder dollen, dat leren ze gaandeweg echt wel vanzelf!
    En hier was banaan ook echt geen favoriet, MANGO (olvarit) , dat was hier de eerste smaak die er lekker inging. Maar dan zijn wij wel pas met 6 maanden begonnen. Denk dat ze er toch 2 weken over gedaan heeft tot ze goed wist wat er ging gebeuren (lepel, in je mond, slikken).....

kwestie van blijven oefenen, maar ik persoonlijk vindt 5 maanden nog te jong...

8. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    en als je goed oeffend ziet het er zo uit..

9. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    hihi.. hier zoog ze ook eerst alles er vanaf, maar nou hapt ze echt.. ik maak zelf de meeste hapjes met zo'n moulinex baby ding en ik merk dat ze toch wat behoefte aan textuur heeft.. echt dat hele gladde hoeft ze niet.. ik heb zo'n flexibele lepel mat zachte voorkant en ik las ergens dat je met de lepel de tong naar beneden moet drukken en dan er weer uithalen, niet tegen het gehemelte aansmeren want dan leer je het verkeerd aan.. zeg men.. die van ons kun je alles instoppen..

x

10. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    moontje2008: wat een geweldige foto, ik lig in een deuk en heb hem even aan mijn man laten zien. Goud echt waar...

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier nu een jbpm papje van een lepeltje. De eerste keer werkte ook niet, maar idd ook doordat ik het in haar mondje "afsmeerde" zeg maar. Aan haar verhemelte. Nu laat ik haar het er gewoon af zuigen/sabbelen, en ze eet haar hele papje (35 cc) op. Het is trouwens wel vrij waterig. Is banaan misschien te hard/droog?

Succes!

12. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    hihi bedankt.. wij zitten dan echt zo van.. Eefje laat die lepel los.. dank.. (wrik wrik)

ze zeggen ook dat je ze moet laten spelen met de lepel en het eten.. nou, dat doe ik niet nog een keer, eten vloog alle kanten op, echt alles zat onder..

13. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Bedankt voor jullie reacties!

Vandaag voor het eerst peer uit een potje geprobeerd. Ik hoop maar dat het een kwestie van geduld is, want ging niet echt beter. Hij probeert met z'n handjes de lepel weg te slaan en als het me lukt om ermee bij z'n mondje te komen, draait hij meestal z'n hoofd weg. Hij was al wel wat meer een smakbeweging aan het maken en leek het iig niet vies te vinden.

We gaan maar gewoon door met proberen. Komt vanzelf wel een keer goed. Hij is idd nog jong, dinsdag pas 5 maanden. Dus alle tijd! Vind het al leuk om ermee te oefenen, maar natuurlijk niets forceren...

Liefs, MissX

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Moontje, wat een geweldige foto!!! :D Echt fantastisch!

Wij hebben vandaag voor het eerst banaan gegeven van een lepeltje. Mini vond het zo-zo :). Niet vies, ook niet superlekker maar ze vond het ook niet heel vreemd ofzo. Ik heb zelf banaan gepureerd en er een beetje water bij gedaan (2 theelepels op 1 klein banaantje), dan wordt het wat gladder en water is ook weer goed tegen obstipatie.

15. Gem

Gem Actief lid

14 dec 2009
    230
    0
    0
    NULL
    hoi,

wat voor lepeltje heb je? Ik ben zelf ook wat vroeger begonnen met een fruithapje. Ik heb bij de kruitvat lepeltjes gekocht voor vanaf 4 maanden geloof ik. Zijn zachte lepeltjes die ook goed passen in het kleine mondje. (zijn wat kleiner dan de standaard lepeltjes)

Wat ook een goede smaak is om mee te beginnen is gepureerde meloen. Is fris en zoet van smaak en daarnaast heel licht verteerbaar, dus geen last van de darmpjes. Daarnaast is het gepureerd ook wat dun wat wellicht prettiger is. Ik zag het nog liggen in de supermarkt, dus wie weet?

succes

16. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Baby's moeten ook gemiddeld 10x een smaak proeven voordat ze iets kunnen herkennen en ook kunnen waarderen. Gewoon iedere dag wat proberen en paar dagen achtereen dezelfde smaak. Er zit ook wel verschil in potjes, mijn zoon vind de peer van Friso potjev veel lekkerder dan die van Olvarit.

17. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Misschien kun je met wat zachtere smaken beginnen? dus met groente ipv fruit?
    En misschien is hij er nog wel helemaal niet aan toe om vast voedsel te eten met een lepel?

Hier eigenlijk helemaal geen problemen gehad ermee. We zijn met 4 maanden begonnen met groente (worteltjes) en na 3 'happen' wist ze meteen dat ze haar mond dus goed open moest doen en nu staat haar mond dus al open zodra ze t bakje met groenten ziet ;)

Ik kan wat dat betreft dus ook geen tips geven over t lepelen, want wij hebben er dus geen problemen mee gehad..

18. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Bedankt weer voor jullie reacties!

Nou, weer een paar dagen verder en we zijn blijven proberen maar zonder resultaat. We hebben het bij dezelfde smaak gehouden: peer uit een potje (olvarit). Ik heb het niet meer afgesmeerd in z'n mondje, maar gewoon voor z'n mondje gehouden zodat hij het eraf kan sabbelen. Maar nee hoor, hij draait gewoon weg en blijft met z'n handjes slaan...

Morgen is hij 5 maanden. Ik lees zoveel hier op het forum dat kindjes van 4 maanden er al van smullen! Wij zijn nu zo'n anderhalve week bezig, maar echt nul komma nul verbetering. Het is ook niet zo dat we er maar minuten lang mee doorgaan hoor, want als hij niet wil ga ik hem natuulijk niet dwingen.

's Avonds krijgt hij rijstebloem (bambix) in z'n flesje. Heb dat ook al geprobeerd van een lepeltje te geven, maar ook dat wil hij niet...

We proberen het trouwens telkens voor hij de fles krijgt. Dus het is ook niet dat hij al vol zit en daarom niet wil...

Moeten we gewoon doorgaan met proberen of even een tijdje laten rusten? Wil ook niet dat ie een trauma krijgt van het lepeltje, haha! Hij speelt er overigens wel graag mee en hij kijkt met grote ogen als ik er zelf een hapje vanaf neem...

Liefs, MissX

19. 894hi

894hi Niet meer actief

gewoon blijven oefenen

en het maakt nu echt nog niet uit hoor wat ze binne krijgen het is nu meer spelen en ontdekken wat eten is...

hier heeft ze vandaag haar 1e hapjes gehad en van een lepel eten kon ze al ook omdat ze haar vitamines via een lepel kreeg
    hier kreeg ze wortelstjes en mango nou het was hap slik weg :p

Deel Deze Pagina