Hier ook een tekort. Waarde was niet extreem laag, maar de hoogte van de waarde zegt niet hoe erg je klachten zijn. Iemand met een waarde van 200 kan enorm veel klachten hebben, terwijl iemand met een waarde van 100 amper klachten heeft. Alles onder de 300 is in principe te laag, alleen hebben veel laboratoria dat nog niet bijgesteld. Ik spuit nu 2 jr. Heb de eerste weken 1x p.w. gespoten, maar al snel bleek dat te weinig te zijn. Ben even op 2x per week geweest en ben toen op gevoel telkens een beetje verder gaan oprekken. Ik heb zelf de injecties in huis en mijn moeder mag injecteren. Ik spuit dus op gevoel. Voor de zwangerschap spoot ik ong. 1x per 3,5 a 4 weken. Tijdens de zwangerschap 1x per 14 dagen, omdat tijdens de zwangerschap je kindje ook een heleboel op snoept. Je moet dus ook gewoon blijven spuiten tijdens de zwangerschap. Nu na de zwangerschap moet ik weer een nieuw ritme gaan vinden, komt wel weer. Zou zeker de b12 forum site bekijken en de site van Hindrik de Jong. Daar staat een schat aan informatie. Ik vind de injecties vaak wel een beetje pijnlijk. Mijn moeder spuit ze in mijn bil en dan intramusculair en die vloeistof bijt in de spier. Maar ik voel me zoveel beter na de injectie, dat ik dat er wel voor over heb.
Zal ik je vertellen dat ik dit nooit geweten heb? Ik gaf zelf pas aan bij de dokter wanneer ik erg moe was en dan kreeg ik zo'n spuit, heb ze nooit echt om de zoveel weken gehad. Dus ik weet ook niet of ik na de zwangerschap hier mee verder ga, alleen als ik me echt moe voel haal ik er een.
Hmmm nu ik dit alles zo lees en de site over vitamine B12 tekort mag ik mij ook wel eens laten prikken! Ik heb na mijn zwangerschap allemaal "vage" klachten zoals (enorme) vermoeidheid, duizelig, weinig eetlust en veel ontstekingen in de mond waaronder vaak de tong... Nu valt alles een beetje op zijn plaats bij mij. Ik denk dat ik mij ook maar eens moet gaan laten prikken op de Vit.B12!
ik zit nu ook op dat forum van stichting b12 tekort.. maar ik wist echt niet dat er zoveel mensen last van hebben. Het valt me hier ook op, had niet verwacht zoveel reacties te krijgen! Ik ga morgen eerst even een uitdraai van de bloedonderzoeken halen bij de huisarts, en dan meteen vragen waarom ze mij in vredesnaam pillen geven, als ik zo de info op internet lees, heeft een vit b12 tekort ernstige gevolgen als het niet op tijd behandeld wordt. @annetske, ik zou me inderdaad wel even laten testen ja, dat kun je er wat aan doen!
hier ook b12 gebrek alleen worden mijn klachten niet erkend en neemt de ha mij niet serieus. Ik krijg dan een x aantal maanden een spuit en dan stopt het weer. ik heb oa moe zijn, watterig gevoel, pijn in de mond en vooral spieren die niet hen werk doen. werd verteld dat ik fybromiealgie zou hebben maar daar was ik t niet mee eens en toen kwam ik bij de vit b12 tetrecht die al mijn klachten verklaren. in mijn laatste zwangerschap was mijn b12 waarde 97 dus met spoed kreeg ik elke week een spuit een paar week lang. maar nu weer is t gestopt. het kan overigens niet alleen vroeggeboorte veroorzaken, maar meer dingen. mijn ventje groeie op een gegeven moment niet goed meer en nu nog niet. laatste bloedcontrole was zijn b12 waarde goed. Nu moeten we naar een klinisch geneticus in groningen en daar ga ik wederom vragen naar de b12 gebrek die ik had en de gevolgen die hij er van kan hebben. ik laat de spuiten overigens altijd in mijn arm zetten.
ik heb ook een b12 tekort en er een neurologische aandoening aan over gehouden. Echt klote. Als je een b12 gebrek hebt (wat dus niet komt door weinig vlees eten ed) moet je levenslang injecties hebben. Mijn vader heeft het ook, en mijn oma had het ook. Ik spuit zelf de injecties.
Hier ook een chronisch b12 tekort.. Pillen slikken heeft iig geen nut als het chronisch is, wel als het door bijv een dieet oid komt dat je een te lage waarde hebt. (overigens kan het volgens mij wel zo zijn dat als je bijv door een zwangerschap, waarin je kindje veel vitamine B12 van jou pikt, tijdelijk een lage waarde hebt en dat kan wél dmv pillen opgelost worden, maar dit weet ik niet 100% zeker) Hier zijn we erachter gekomen nadat ik al 3 miskramen gehad had.. had al jaren allerlei klachten, maar die werden door artsen telkens weggewimpeld van 'ah joh, dat is de puberteit' (dat soort dingen ) Totdat ik er dus achterkwam dat je van een lage B12 waarde ook miskramen kon krijgen. Toen op B12 laten prikken en waarde was veel te laag! Sindsdien elke 2 weken een injectie! Eerst deed de HA-assistente het en sinds kort doet mn man het gewoon thuis, heel fijn! Hoef ik tenminste niet meer elke 2 weken naar de HA ik merk t overigens al als ik 2 dagen te laat ben met prikken en soms merk ik t al een paar dagen voordat ik prikken, dus waarschijnlijk zal ik ze nog vaker moeten krijgen.. Binnekort overleg weer met HA Prik is iig niet eng hoor, eerste keer misschien wel, maar als je t in je bil doet en t wordt goed gedaan voel je er niks van!
hoe prik je jezelf dan? Krijg je daar eerst begeleiding in? lijkt me zo vreselijk eng zelf prikken...
Het wordt je sowieso geleerd, ze geven je heus niet zomaar een spuit met 'leef je uit' Hier heeft de HA het eerst voorgedaan aan mn man en de keer daarna deed hij het onder begeleiding van de HA-assistente. Mijn man doet het omdat ik het ook niet zelf durf (in mn bil overigens.. Dat doet t minste pijn. Zoals ik al zei, als het goed gedaan wordt voel je er helemaal niks van! Als het niet goed gedaan wordt.. tja, laat ik maar even niet vertellen hoe dat voelt )
haha, ik vond t de eerste keer wel wat eng hoor. Kreeg 1x spuitles van de thuiszorg. Nu spuit ik al jaren zelf, in mijn been. En waarom die prikken van de huisarts zo'n pijn doen: ze gebruiken een veel te dikke intramusculaire naald, hij kan veel dunner EN ze jassen die vloeistof er veel te snel in, dat doet pijn.
Kristel... wat is jou waarde nu??? Mijn huisarts vond de 156 wel weer ok... Maar ik weet wel dat alles onder 300 laag is.. Ik kreeg altijd veel spierschokken... Hoofd naar links.. schouder omhoog en regelmatig mijn armen die meededen.. Dat is nu vrijwel over... had eerst een waarde van 118 @ Loe.. Wat heb jij er aan over gehouden dan als ik vragen mag?? Wat gek eigelijk zeg dat het zo onbekend nog is terwijl je er toch echt veel last van kan hebben en zoveel aan over kan houden!
@loe: Ja idd! Er zijn erbij die spuiten alsof ze de trein moeten halen en in 1x die vloeistof er in spuiten.. Dat doet pijn!! Bij mij voelt t dan net alsof iemand mn bil opensnijdt ofzo.. brrr! Ben blij dat mn man wél geduld heeft en t langzaam doet, maarja, hij krijgt t anders ook wel te horen
Ik zit net boven de grens van de vitamine b12 had een waarde van 167 tijdens de pil . Maar nu ben ik bang omdat ik bezig ben met zwanger raken dat me waarde flink is gezakt . En de HA zei ja zolang je boven de 150 zit is er niks aan de hand Pff ik vondt hem nu al aardig laag , laat staan dat als je er net onder en ze zeggen is niks aan de hand
Ik heb ook B12 te kort en krijg elke 2 maanden een spuit. Nu ben ik een maand te laat en goh wat merk ik het weer zeg..ben gelijk weer moe maarja omdat ik druk ben en mijn huisarts er niet veel is heb ik nog geen tijd gehad. Ik had vrijdag gebeld en toen was hij er weer niet dus morgen gelijk bellen. Kristel ik zit er ook aan te denken om te vragen of ik mezelf of mijn man mij mag prikken,maar ik durf het niet zo goed te vragen(vraag me niet waarom haha) En wat lees ik hier toch over dat de grens op de 150 is Mij is altijd verteld dat je niet onder de 200 mag!! Dus iedereen die onder de 200 zit ga aub naar je huisarts en eis die prikken!!
Liefde, volgens mij zegt elke huisarts wat anders want ik zit hier ook allemaal verschillende verhalen te lezen. Maar ik kon eisen wat ik wou maar ik krijg die prikken niet want het was niet noodzakelijk
Ja ik vind dat zoo raar maar helaas lees en hoor ik het veel dat huisartsen moeilijk doen,gelukkig heeft die van mij nooit moeilijk gedaan.
@Chivay: Bij de eerste controle had ik een waarde van 151, volgens de labwaarden prima, maar mn HA vond t niet goed en wilde dus meteen starten met injecties aangezien ik me zo slecht voelde altijd en dus 3 miskramen had gehad. Tijdje geleden is er bij mij opnieuw controle gedaan (vroeg ik zelf om, HA vond t niet nodig Hij gaat af op hoe ik me voel, niet op waardes.. Heel fijn zo arts!!). Ik had toen 4 weken geen injectie gehad en de waarde was 380 ongeveer. (voelde me heel slecht die laatste 2 weken daarvan dus ik doe t niet nog een keer..) Voor iemand die géén injecties krijgt is dat een prima waarde, maar iemand die wél injecties krijgt moet zeker een waarde van rond de 1000 hebben. Kun je nagaan hoe snel t dus in principe weer zakt
Over de referentiewaarden: Tussen de 150 en 300 zit een grijs gebied. Er zijn dus zowel mensen die ziek zijn en mensen die nergens last van hebben met waardes tussen die 2. In principe zou iedereen onder de 300 (!) extra onderzocht moeten worden, maar dit doen ze dus niet en houden die 150 aan.. Vraag me niet waarom! (misschien omdat het te veel geld kost omdat er genoeg mensen zijn die nergens last van hebben met een waarde onder de 300 en ze dus 'voor niets' testen ofzo <<-- sarcastisch bedoeld he ) @Liefde: Ik heb gewoon tegen mn HA gezegd dat het heel lastig is om elke 2 weken langs te komen. Helemaal nu ik een kindje heb, het is zo'n organisatie elke keer! Hij vond t prima en hoefde eigenlijk niet eens te weten waarom Hopelijk heb jij ook zo'n fijne/makkelijke HA?
ik had 170 en volgens de gemiddelden op het briefje van het priklab zat ik er nog net boven, maar hier lees ik toch andere dingen. Moet zeggen dat ik al vrij lang klachten heb vanaf een jaar of 16... Ga toch na de zwangerschap nog eens laten prikken bij de HA en kijken wat hij zegt.