Hoi hoi, ik weet niet of hier ooit een topic over geweest is, maar zijn er 'meiden' die zwanger zijn (of zijn geweest) en die ooit anorexia hebben gehad? Ik heb zelf jaren terug anorexia gehad. Na een heel gevecht en op eigen kracht en steun van mijn ouders ben ik er inmiddels echt helemaal van af. (vind al die lekkernijen onweerstaanbaar haha ) Ik heb heel sterk een kinderwens. Het lijkt me fijn om te weten dat ik niet de enige ben die anorexia heeft gehad, genezen is en dat er ook nog "moeder"toekomst inzit. Als je begrijpt wat ik bedoel. Hoop niet dat dit verkeerd over komt, maar ik bedoel het heel positief. Grtz
Ik heb er geen ervaring mee, maar wil effe zeggen dat ik het wel dapper vind dat je het hier neerzet,en hoop dat je snel zwanger mag zijn
Heb ik geen ervaring mee. Ik heb wel gehoord dat meiden die dat hebben gehad vaak minder vruchtbaar zijn, klopt dit? In ieder geval hoop ik voor jou van niet natuurlijk! Heel goed van je om de ziekte te overwinnen! Je mag best trots zijn op jezelf. Hopelijk lukt het je snel om zwanger te worden Succes!
Hoihoi! Nee, dit klopt niet volgens mij. Alleen als je menstruatie lang uitgebleven is of je hebt een heel laag ondergewicht. Ik heb zelf ook anorexia gehad en gelukkig ben ik daar wel overheen al vind ik het wel moeilijk dat ik dadelijk dikker ga worden en misschien wel een buikje blijf houden na de bevalling maarja daarbij denk ik wel: ik heb een mooi kindje op de wereld gezet dusja. Ik hoop dat ik nog vruchtbaar ben, maar denk het wel al moet m'n gewicht nog wel wat omhoog, maarja komt wel goed Veel succes! Groetjes Sandra
Ha Amy, Hier spreekt een ex-Annie. Ik heb van mijn 12e tot mijn 20e anorexia gehad met zwaar ondergewicht en amenorroe (uitblijven van de menstruatie). Mijn cyclus is weer terug, maar wel onregelmatig. Sterker nog, ik ben nog nooit regelmatig geweest. Meestal duurt het 2 maanden en soms heb ik geen eisprong gedurende die cyclus. Ikzelf heb sterk het idee dat dat wel een overblijfsel is van mijn anorexia-periode, want ik zit nu wel op een gezond gewicht. Maar toch ben ik twee keer achter elkaar spontaan zwanger geraakt. Helaas zijn beide zwangerschappen in een miskraam geeindigd, maar niet door de anorexia, zo heeft de gynaecoloog gezegd. Als je nog meer wilt weten mag je vragen hoor! Liefs, Marijn
Bedankt voor jullie reacties In het begin kon ik heel moeilijk over deze periode praten, ik ontkende het, maar langzaam aan heb ik er steeds minder problemen mee gekregen. In deze periode heb ik een zodanig laag gewicht gehad, dat mijn menstruatie uitbleef. Mijn moeder maakte zich op dat moment erg veel zorgen over mijn vruchtbaarheid, maar de huisarts vertelde haar, dat als ik weer gewoon ga menstreren (door aan te komen natuurlijk), zal dat niets uit maken voor de vruchtbaarheid. Ik heb nu een gezond gewicht. Op dit moment ben ik nog aan de pil, maar dat zal zeker niet voor lang zijn, want binnenkort gaan we voor het eggie Maar dit verleden spookt nu wel regelmatig door mijn hoofd en denk ik: Hoe heb ik ooit zo "stom" kunnen zijn? Ik hoop echt dat mijn cyclus goed en snel op gang komt. Meer reacties/ervaringen zijn natuurlijk van harte welkom! Gr van Amy.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn nicht heeft jarenlang boulimia gehad. Zij is inmiddels getrouwd en ze hebben 2 jaar lang geprobeerd kinderen te krijgen. Dit is niet gelukt. Zij heeft zelf het idee dat ze het voor zichzelf "verpest" heeft door de boulimia en is dus ook niet naar de arts gegaan voor onderzoeken. Het is dus ook niet zeker dat het daaraan ligt. Ik hoop dat het voor jou geen probleem zal zijn om zwanger te worden.
Hier nog een ex annorexia patientje in de jonge jaren.Maar wel al 2 gezonde kids van 11 en 7 en de derde onderweg.Bij de eerste was ik er een maand of 8 vanaf dus wat mijn lichaam deed toen ik zwanger werd en echt helemaal normaal ging eten.Is alles opslaan in vet omdat een lichaam niet vergeet dat ie is uitgehongerd dus gaat hij in goede periode,s hamsteren voor als er nog is zo,n periode zou breken. Denk wel dat je moet waken over je gevoel en dikker worden in de zwangerschap en dat je dat anders gaat zien dan gewoon dik worden.Anders zou je weer in de problmen kunnen komen . Veel succes met zwanger worden
Hoihoi Ik wil als eerste even zeggen dat ik t heel goed van je vind dat je het hebt kunnen overwinnen! En dat je ook nog eens je verhaal hier schrijft Wat ik weet van anorexia is dat als je gewicht op een gegeven moment zooo laag wordt dat je menstruatie weg kan blijven. Op dat moment ben je ook niet meer vruchtbaar. Maar wat ik ook weet is dat zodra je gewicht weer richting 'gezond' gaat en je menstruatie weer terugkomt dat je weer vruchtbaar bent. Je menstruatie kan heel onregelmatig worden, maar over het algemeen (er zijn natuurlijk uitzonderingen) zijn vrouwen die menstrueren gewoon vruchtbaar. En wat t meisje betreft die boulimia heeft gehad, het lijkt me sterk dat t door de boulimia komt, maargoed, ik ben geen dokter (!)
Hey, Super van je dat je de anorexia overwonnen hebt! Ik heb dan wel geen anorexia gehad maar ik heb wel ondergewicht. Bijn BMI index is 17. Mijn cyclussen zijn nu wel regelmatig maar ik heb geen goede eisprongen. Ik vraag me wel af of dit mede door mijn gewicht komt. Ik zal het morgen eens aan de fert. arts vragen. Ik wil graag een beetje aankomen maar ik weet niet goed hoe ik dit moet doen. Ik eet gewoon gezond en regelmatig.
@ kristel, het kan wel zeker door de boulimia komen hoor! @ all, ik ben ex boulimia patient. alhoewel "ex"? volgens mij gaat het nooit over. Wel al sinds onze kinderwens redelijk stabiel en nu gaat het echt goed. Zie onderschrift voor cyclus, ik dacht eerst dat het aan mn boulima(verleden) lag, maar gelukkig iets anders geconstateerd Aldus de doks kan je wel degelijk verminderd vruchtbaar zijn door boulimia. Maar eh, heel veel succes ermee! en ik hoop dat je heel snel zwanger bent! meld het wel even aan de vlos, dan kan ze extra je gewicht in de gaten houden!(kan me voorstellen dat het eng voor je gaat zijn als je aankomt!) liefss, Taliaa
Hey Ik zelf heb altijd goed gegeten, maar ik woog ook te weinig. Met een lengte van 1.76 heb ik een tijdje 49 kilo gewogen.. Ik kon er gewoon helemaal niks aan doen. Ik ben op een gegeven moment naar de huisarts geweest omdat de kilo's eraf vlogen en die heeft mij naar een diëtiste gestuurd. Zij heeft een heel dieet voor mij opgezet. Ik heb me er zo goed mogelijk aan proberen te houden (alhoewel ik echt HEEL veel moest eten per dag, als in 4 broodmaaltijden per dag + nog tussendoortjes+ avondeten+toetje etc) Het ging nog steeds niet heel snel, maar ik ben nu wel in 2 jaar tijd 11 kilo aangekomen :-D Dus, je kan gewoon naar de huisarts en alles uitleggen. Misschien heeft t ook wel een lichamelijke oorzaak hoor! Ik val bijvoorbeeld heel snel af doordat mijn darmen niet goed werken... @Taliaa: Zoals ik al zei, ik ben geen dokter.... Ik geloof ook wel dat t daardoor kan komen, alleen t lijkt me gewoon zo sterk...
Ik ben 1,76 en 52 kilo, al jaren. Ik zal morgen eens met de fert. arts overleggen. Misschien kan zij me ook wel doorsturen.
Komt wel goed hoor meid goed voor jezelf zorgen nu .Ik had bij me zoon ook nog ondergewicht en toch raakte ik zwanger.En ik heb het 2 x gehad en het had ook bijna me leven gekost. Als het lukt zou ik als ik jou was wel (net als wat hier boven vermeld staat) even aan de verloskundige melden.Die kan dan mee waken met jou en er over praten.Want als die kilo,s er aan vliegen gaat je gevoel toch wel knagen.En zorg dat je mensen heb die je daarin dan kunnen steunen zoals bv de verloskundige . Hopelijk ben je snel zwanger .
Heey Amy Knap hoor dat je je verhaal hier hebt neergezet. Ik heb zelf ook anorexia gehad en ook behoorlijk op de grens gezeten. Ik wist niet goed hoe ik het hier zou moeten beschrijven, toch ook wel wat schaamte denk ik. Maar ik herken idd de angst van dat het mss niet gaat lukken. En bijv ook als je weer normaal je ongi hebt of je dan ook idd weer vruchtbaar bent ? Veel vragen, dus lees ff verder mee..... Jij in ieder geval ook heel veel suc6 met zwanger worden Groetjes Liena
hoi hoi ik heb een combi anorexia boulimia wat nu aardig rustig is ik geef nog wel mijn avond maaltijd over maar verder eet ik "gewoon". In de zwangerschap ben ik maar 4 kilo aangekomen en mijn kindje was aan de kleine kant hoe erg ik dat ook vond ik kon niet gewoon gaan eten erg he. Ik kwam in het ziekenhuis omdat ik geen leven meer voelde en door de stres werd mijn eetstoornis alleen maar erger.... Gelukkig is mij meisje er gezond uitgekomen ik wl nu voor een derde kindje gaan maar ik geef nog borstvoeding eet niet veel en ben erg mager aan het worden als ik ook nog zwanger wil worden of ben zal ik toch ECHT meer moeten eten anders blijft er niks van mij over ...
Tjee lammetje, ik weet wat een ontzettend gevecht het is. Ik dacht in die tijd steeds: over een week of na de vakantie ga ik goed eten. En als het dan zover was, kon ik het niet. Iemand zei ooit tegen mij; meid, je moet eerst goed in je vel komen te zitten, je achterliggende probleem (want dat is er vaak) zien op te lossen/een plaatsje te geven en dàn pas kun je hier aan werken en zul je aankomen. En bij mij was dat ook zo. Beetje bij beetje ging het beter en op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik uit m`n "dalletje" geklommen was. Sterkte meid!