Maak je eigen natuurlijke beautyproducten!

Discussie in 'De lounge' gestart door Kristel86, 27 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Al jaren ben ik op zoek naar producten die geen chemische/synthetische toevoegingen bevatten, maar of ze zijn moeilijk te vinden of ze zijn belachelijk duur ;)
    Nu verdiep ik me sinds een tijdje in het zelf maken van verzorgingsproducten van natuurlijke ingredienten en ik heb al een leuk lijstje van recepten gevonden van producten die ik graag wil maken en producten waarvan ik nog een recept moet vinden of zelf bedenken.
    Deze week een hoop spullen besteld welke gisteren binnen zijn gekomen en ik ben meteen aan de slag gegaan! :D

Gisteravond heb ik mn eigen bodybutter gemaakt en ik ben nu al helemaal gek erop! Het voelt echt zooo superzacht en je huid wordt er meteen heerlijk zacht van.

Het recept:
    - 2 delen (ongeraffineerde) sheaboter
    - 1 deel (ongeraffineerde) kokosolie
    - 1 deel amandelolie
    - scheutje vitamine E olie
    - naar wens hoeveelheid druppels etherische olie in gewenste geur(en)

Smelt de sheaboter en kokosolie samen in een pannetje/kom au bain maire.
    Laat dit mengsel ongeveer 30 min afkoelen en voeg dan de amandelolie, vitamine E olie en evt. etherische olie(en) toe en roer door.
    Daarna af laten koelen (eventueel in de koelkast) tot het "hard" wordt.
    Als het eenmaal "hard" is flink opkloppen met een (hand)mixer tot een boterachtige substantie; ongeveer 5-10 minuten kloppen.
    Het mengsel wordt hierdoor echt superluchtig en dan is het ook klaar!
    Doe het in een (glazen) pot en smeren maar :D

Kosten?
    Ik heb 200 gram sheaboter gebruikt a ong. E 2,50
    100 gram kokosolie a ong. E 2,60
    50 ml amandelolie (ik had me vergist, moest 100 zijn eigenlijk, maar alsnog is t eindresultaat super ;)) a 0,38 ct
    scheutje vit. E olie a ong. E 1,00

Totale kosten: ongeveer E 6,50.
    En hier heb ik nu 5 flinke potten bodybutter voor a 150 ml per pot!!
    Kosten per pot zijn dus E 1,30!
    Waar koop je voor E 1,30 100% natuurlijke bodybutter? ;)

Meer mensen die dit leuk vinden om te doen? :D
    En misschien zelf ook recepten hebben of gevonden hebben?

Vandaag ga ik, als het gaat lukken, aan de slag met wat anders (wat precies weet ik nog even niet) wat ik zal delen weer als het af is (incl foto's :))

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wat leuk! Waar heb je die ingrediënten vandaan?

3. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Wij gebruiken ook producten waar zo min mogelijk chemische rommel inzet. Zeep bestellen we meestal op wasnoot.nl. Is helemaal natuurlijk. En ik koop ook wel eens spullen bij Lush, die gebruiken ook een hoop natuurlijke ingredienten.
    Maar het is echt nog nooit in me opgekomen om zelf eens iets te maken. Wat een leuk idee joh. Ik ga het echt eens proberen, lijkt me erg leuk om te doen, en als het dan ook nog eens weinig kost én het is lekker spul om te gebruiken.

Waar heb je het recept vandaan? Of heb je het zelf verzonnen? En hoe lang zou je zoiets kunnen bewaren. Want 5 potten is natuurlijk best wel veel.

4. noukie89

noukie89 Niet meer actief

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Marieke: Ik heb alles gekocht op www.online-zeepwinkel.nl :)

@Coco: Hier idd ook al jaren gek op Lush, maar ook daar zit in de meeste producten nog steeds troep ;) (met name parabenen)
    En nadeel; Lush is vrij prijzig..
    Ik kwam dit recept een tijdje geleden op Pinterest tegen en dit sprak me zo aan dat ik verder ben gaan zoeken op internet naar allerlei recepten :)
    Ik heb geen idee hoe lang het houdbaar is.. Voor zover ik zelf weet is ongeraffineerde sheaboter en kokosolie ongeveer 12-24 maanden houdbaar dus ik neem aan dat het wel even goed blijft.
    Hier zal het iig wel snel gaan hoor; ik smeer me altijd in na t douchen en mn dochters worden ook altijd ingesmeerd na douchen/bad, dus dat zal wel goed komen :)

Ik heb het net ook even op de schrale wangetjes van mn jongste dochter gesmeerd en het verzacht echt meteen! :D

(mijn recept is overigens in 2 delen gesplitst; de ene helft heb ik gemaakt met wat etherische rozenolie (voor mezelf) en voor de kinderen heb ik de andere helft puur gemaakt, ruikt dus lekker naar kokos)

Deel Deze Pagina