Leuk om al die buitenland verhalen te lezen zeg! Wij hopen in januari 2013, as. dus, te verhuizen naar Dubai. Ook voor mijn man zijn werk, voor onbepaalde tijd. We zien er erg naar uit en vinden het ook erg spannend allemaal!
H!, idd. de meeste Nederlanders wonen in het grensgebied. Ikzelf ook wel, maar aan de grens met Denemarken... Vind het fijn om te lezen dat er nog 2 mama´s zijn die hun kinderen 3-talig opvoeden...Stuur dadelijk meteen een vriendschapsverzoekje...kan ik altijd om raad vragen als jullie het goed vinden. Manlief en ik beseffen heel goed dat de kindjes nu al binnnekort 6 maanden zijn en ze schijnbaar vanaf dan talen beginnen te onderscheiden. Om het hier thuis nog moeilijker te maken spreken manlief en ik eigenlijk Engels tegen elkaar, omdat er dus geen een van ons Duits is, maar we beseffen dat 4 talen teveel is voor de kindjes. Al hopen we dat ze stiekem uiteindelijk ook wat brokken Engels zullen leren. We proberen dus nu echt Duits met elkaar te spreken, alleen ruzieen en als de kindjes later op bed liggen zullen we weer Engels spreken met elkaar. Ben benieuwd of het wat wordt...soms grap ik ook wel eens dat de kindjes niet zullen spreken tot ze 3 zijn en dan opeens 3 talen tegelijk kunnen...Onzeker maakt het me soms ook, maar het is idd. nu of nooit...en precies zoals jullie schrijven dat jullie het doen, willen wij het ook doen, maar snap natuurlijk wel dat het inzet en discipline vergt. THX meiden... Trouwens, idd. leuk om te lezen waar iedereen woont... Ps: Wat is dat OPOL trouwens...kun je daar een boek over vinden?
Wij wonen nu 4 jaar in Duitsland. Maar inderdaad aan de grens zo'n 10 minuten rijden van het dorp waar we beiden vandaan komen. We zijn hier gaan wonen omdat de huizen er goedkoper zijn en het voor ons niet uitmaakte waar we wonen. Nou is het wel zo dat ik half duits ben dus dat maakte de stap nog kleiner en ik werk er nu ook. Of we terug willen dat weten we nog niet voor nu is het goed, we zijn er goed opgenomen door de buurt en hebben het er naar onze zin! Het enige waar ik nu een beetje mee zit is hoe het allemaal moet al ik zwanger ben, welke instanties en artsen etc. Alleen onze ouders weten dat we ermee bezig zijn dus bekenden wil ik er niet om vragen dus misschien kan iemand van jullie me helpen?
Hier is drietalig ook de bedoeling (NL en Engels thuis, en straks Frans op school). Hij hoort nu al wel regelmatig Frans op straat, en bij buren en vrienden, alleen leert hij dit natuurlijk nog niet intensief. Ik ga er echter van uit dat het Frans straks geen probleem zal zijn. Ik vind het vooral lastig om consequent Nederlands te praten, aangezien ik al jaren eigenlijk alleen maar Engels thuis spreek. Ik merk dat het er soms als een beetje een halfbakken mengelmoesje uitkomt...
haha, dat hallfbakken megelmoesje is super herkenbaar... Manlief en ik spraken ook een mengelmoesje uit Duits en Engels...onze eigen taalje Dengels, grapten we wel eens. En ik merk idd. ook dat ik soms gewoon Duits praat tegen de kindjes en moet mezelf dan ook weer dwingen Nederlands te praten...maar wat er dan soms uit m´n mond komt... Een soort van Nederduits of Duitslands ofzo... Dat lijkt me alleen niet zo goed voor de kindjes...dus daar moet ik wel op letten...dat ze dus goed beseffen wat welke taal is... Maria...wat wil je weten bijvoorbeeld? Hier heb ik heel veel aan mijn Frauenarzt gehad...die heeft super goed geholpen. Je kunt me ook PBen als je wilt...
hier ook 3talige opvoeding Nederlands frans en turks. mijn zoontje begon met 2,5 pas echt te praten nu heeft hij heel goed onder controle wanneer hij welke taal moet spreken. met mij en mijn fam NL, pappa frans en sf TR
Eh... in mijn jeugd heb ik in Nigeria gewoond en totdat ik ging studeren in Albanië. Ik heb een ontwikkelingsstudie gedaan en heb na mn studie weer lang in Zuid Amerika/Afrika gewoond en ben een jaar geleden weer naar NL verhuisd ivm met mijn gezin. Ik heb dus ook veel talen meegekregen. Sowieso het albanees en het nederlands, maar in Albanië is de tweede taal Grieks en niet Engels, dus dat leerde ik er ook nog bij door de omgang met vrienden enzo... En Zuid Amerika is natuurlijk weer op het spaans gebaseerd. Mijn zoontje is daarom ook opgevoed met een beetje spaans, totdat we weer teruggingen naar NL...
even offtopic...Elvinia...jij bent zwanger van een tweeling, wat leuk...en zitten ook al lekker lang bij je...De mijne zijn bij 37+4 gehaald...En doen het super goed... Dan ontopic...wow...hoe komt het dat jij in die langen hebt gewoond? Zijn best wel speciale landen zeg...maar wel erg bijzonder en interessant lijkt me dat... Adorable...ook alweer eentje 3talig...wat super goed zeg... Meiden die 3talig opvoeden of dat zo hopen te doen... Zouden we een clubje oprichten ofzo? Mij lijkt dat wel handig en interessant...om ervaringen te delen etc...Misschien hier of op Facebook...mij maakt het niet uit...
Dankje Van mij mogen ze nog wel even blijven zitten hoor! Mijn vader heeft ene landbouw studie gedaan en moest daarvoor een jaar in Kenia werken. Daar heeft Afrika hem aangestoken Toen zijn ze naar NL verhuist, ben ik geboren en toen ik een jaar of 6 was zijn we teruggegaan naar Afrika, Nigeria dit keer... En Albanië... tja, dat is weer iets heel anders. Ik weet eigenlijk ook niet zo goed hoe we daar bij kwamen. Volgens mij zou zijn contract in Nigeria bijna aflopen en was er toen een vacature voor Albanië. Dus toen heb ik daar gewoond vanaf mn negende tot mijn 17de. Toen ben ik dus gaan studeren, ontwikkelingsstudie en daar paste Zuid Amerika goed bij qua werkomgeving. Dus zodoende trok ik daarheen Ik moet zeggen dat mijn vader ons nu allemaal aan gestoken heeft met reizen. Ik ben de enige van ons gezin die momenteel in NL woont De rest zit verspreid over de hele wereld...
Over OPOL kun je info vinden op sites over meertalige opvoeding. En je moet dus eigenlijk geen mengelmoesje spreken maar echt consequent alleen je eigen taal. Ik praat onderling met mijn man Russisch trouwens. Dat is de filosofie van OPOL. Laat je kind vooral vverder zo veel mogelijk met de omgevingstaal in aanraking komen. In Duitsland kun je daarbij denken aan Pekip bijv. Ik heb met alle twee een Pekip cursus gedaan waarbij ze dan in aanraking kwamen met het Duits.
meertalig gaat eigenlijk vanzelf. daar moet je je neit te druk om maken. zolang je zelf in je moedertaal tegen je kindje praat. dan leert hij dnat op die manier. mochten je man en jij beide ene andere taal hebben dan beide in je eigentaal spreken tegen je kindje als je wil dat ie die 2 talen leert. de taal van het land komt wel op school. of opvang. ook kun je veel tv in deze taal aanzetten op de tv momenten. dus dan juist geen ned doen maar bijv duits als je daar woont. zo versont en sprak ons meisje met 2 ook al duits. en met 1 jaar kon ze ook al nederlands. (de losse beginselen dan he) ze praten echt neit perce later hoor als je meedere talen doet dat is gewoon de normale snelheid die je kindje anders ook zou doen. wel kunnen ze tot ze 5 zijn nog veel door elkaar gooien. maar dat went vanzelf.
Elvinia...goh, wat bijzonder zeg...mijn familie woont in NL en in Londen...schoonfamilie in Roemenie en op Sicilie...ook lekker verspreid dus... Chebu...ga dadelijk eens googlen wat Pekip is...heb ik nog nooit van gehoord...of kun je het in een paar zinnen uitleggen? En mengelmoesie lijkt me idd. niet zo goed...probeer het ook echt af te leren...maar ja, is nog niet zo makkelijk.
Al tien jaar woon ik in Athene.ik ben daarheen gegaan voor m'n relatie met n Griekse man.ons huwelijk is sinds kort over en we hebben n zoontje van twee. Ik begon Nederland te missen en ook door de crisis hier hadden we besloten naar Nederland te gaan.ik heb met veel plezier hier gewoond maar de koek was in vele opzichten op.athene is n erg grote en moeilijke stad.het is achteruit gegaan qua levenskwaliteit.heel jammer!ook financieel was het niet meer te behappen en wij leven niet luxe! Nu ben ik dus alleen.mijn ex is muzikant en verdient niet genoeg om ons voldoende te helpen in levensonderhoud.ik ga dus eind oktober naar Nederland om een toekomst voor ons zoontje op te bouwen.zijn papa heeft op papier toestemming gegeven dat ik vertrek... Ik zal Griekenland erg missen.ik heb veel contacten,spreek de taal vloeiend en heb veel meegemaakt,dierbare herinneringen.ik zal wel vaker op vakantie moeten gaan maar dat Wil ik ook.zoontje zal papa toch ook moeten zien!het klimaat is fijn zeker voor een kind.verder is onderwijs heel belabberd en gezondheidszorg ook.men let niet op het milieu en gaat niet altijd fijn om met dieren.ook vind ik de mensen in de stad erg egocentrisch en onbeleefd.aan de Andere kant heb ik veel hartelijke mensen ontmoet!het zal wennen zijn en ik hoop dat ons zoontje tweetalig blijft.hij zal naar de Griekse school in nl gaan en zoveel mogelijk bellen met Griekse thuisfront en Griekse families in nl opzoeken!
Mijn dochters zijn nu 4 en bijna 3 en ze worden 4-talig opgevoed. Op school is het onderwijs in het Catalaans. De omgevingstaal en papa en mama onderling spreken Spaans. Papa spreekt Arabisch met de meiden en ik Nederlands. Ik vind het niet lastig, gaat helemaal vanzelf, maar je moet wel consequent zijn en altijd een dezelfde taal blijven spreken anders wordt het te verwarrend. Dochter van 4 is misschien wat later begonnen met spreken, maar haalt ze nu helemaal in. Beide spreken Nederlands en Spaans op een normaal niveau ongeveer hetzelfde als een ´eentalig´ kind van dezelfde leeftijd. Arabisch en Catalaans begrijpen ze goed en spreken het iets minder.
Ik zou dolgraag naar Frankrijk verhuizen, maar mijn man ziet het (nog) niet zitten Ik zie het voorlopig dus ook niet gebeuren. Zelf ben ik, na 15 jaar op dezelfde plek gewoond te hebben, naar de andere kant van het land verhuisd met mijn ouders en ik vond het verschrikkelijk om uit mijn vertrouwde (school)omgeving getrokken te worden! Persoonlijk heb ik dus zoiets van: Ik wil niet heel ver weg verhuizen als mijn meiden al op school zitten; ik wil ze niet uit hun vertrouwde omgeving weghalen. Maar wellicht denk ik daar over een paar jaar anders over en vind ik dat het tot een bepaalde groep op de basisschool wel nog kan en daarna absoluut niet meer Hoe hebben anderen het gedaan met schoolgaande kinderen? (als jullie die al hadden ten tijde van de verhuizing) Hoe hebben de kinderen het ervaren?
Mukkie...idd. succes met deze grote stap...krijg je hulp van je familie in NL? Hopelijk wel...Het is toch ook allemaal anders geregeld weer in NL...Sta daar altijd van versteld als ik met mijn ouders praat...elk land heeft echt zijn eigen dingen... SM1....goh...4-talig dus...super goed...daar hopen wij dus stiekem ook op, maar om het niet te verwarrend te maken hebben manlief en ik besloten geen Engels tegen de kindjes te praten, maar ze zullen het dus wel horen...hopelijk pikken ze een paar brokken op als ze klein zijn...
Wij wonen sinds juli 2009 in midden Florida Waarom ben je geemigreerd? Het prachtige weer, de mensen, het land zelf. Ik kom hier al sinds mijn 7e ieder jaar op vakantie en voel me er echt thuis. Ook kregen we allebei een mooie baan aangeboden. Waar woon je nu en waarom juist dáár? Centraal Florida. Hier kom ik al jaren als kind zijnde op vakantie en ook als stel kwamen we hier al zo'n 6 jaar op vakantie. Het voelt voor ons echt als thuis. Ben je van plan om ooit terug te gaan naar NL, wil je altijd blijven waar je nu woont, of wil je juist je horizon gaan verbreden? Ons plan is om voor in ieder geval een hele lang tijd hier te blijven. Hebben een huis gekocht, een permanente verblijfsvergunning (Green Card), een kindje onderweg. Op dit moment willen we niet terug naar NL. En tenslotte: zijn er dingen waar je moeite mee hebt/juist makkelijk vindt, en heb je goede tips voor meiden die ook iets dergelijks willen doen? Ik heb eigenlijk nooit last van heimwee gehad, tot m;n zwangerschap. Maar dat is denk ik ook in combinatie met de hormonen, haha. Ik vind het fijn dat we op relatief jonge leeftijd samen deze stap genomen hebben. Het heeft ons als stel echt dichterbij elkaar gebracht, vooral omdat je vooral op het begin op elkaar bent aangewezen. Ons kindje gaan we trouwens tweetalig opvoeden. Wij spreken thuis gewoon nog altijd Nederlands met elkaar en buitenshuis als we samen zijn ook eigenlijk. Behalve als we in gesprek zijn met iemand anders, dan praten we ook tegen elkaar Engels. Ons kindje zal dus vanuit huis Nederlands leren en dan buitenshuis engels.
heeft hier iemand ervaring met het terug gaan wonen in NL. manlief en ik zijn er bijna overuit om naar NL te verhuizen. We wonen nu nog in Belgie. moet je eerst inschrijven en dan werk zoeken? eerst werk en dan inschrijven? hoe zit het met een huis huren, kan dat pas als je in NL staat ingeschreven? hele hoop vragen!