Hoi allemaal, Ik kan niet bedenken waar het door komt; mijn donkere en sommige gekleurde was wordt zo ontzettend lelijk na 1 of een paar keer wassen. Dure of goedkope kleding maakt niet uit, ik heb al zeker 5 verschillende soorten wasmiddel geprobeerd, heb een (veel te) dure Miele wasmachine. Er komen een soort kleine, witte draadjes/pluisjes op de stof waardoor het heel vaal lijkt. (Zie foto) Ik baal er echt van. Ben nu geneigd om er maar rekening mee te houden dat ik niet te mooie kleding meer koop, maar dat kan ook niet de bedoeling zijn.. Ik was ondergoed etc. op 60 maar het probleem zit hem vooral in jurkjes, topjes, kindershirts en pyjama’s die op 30 of 40 gewassen worden. Wie heeft de gouden tip?
Geen idee waardoor het komt. Draai je regelmatig een kookwas? En reinig je de wasmachine wel eens met speciaal spul?
Kookwas wel, en reinigingsprogramma van de wasmachine zelf, geen speciaal spul. Maar heb zelf niet het idee dat het viezigheid is o.i.d. maar dat het ergens te hard langs schuurt of toch verkeerd wasmiddel ofzo. Ik snap er niks van eigenlijk.
Dat is de kwaliteit van de stof en ligt niet aan je waskunsten. Ik verwerk stof tot kledingstukken en behandel alles op dezelfde manier. De ene stof heeft dit ook en de andere niet. Wat helpt zijn bijgevoegde producten. Die lichtroze haalt de pilling weg. Wel prijzig!
Deze was nog erger pillig dan jouw voorbeeld, was echt geen zwart meer. Met de lichtroze gewassen en hij is weer zo
Wij hebben ook een Miele en ik heb dit na verloop van tijd ook wel met bepaalde dingen, maar lang niet zó snel. Hier gaat ook zeker 95% in de droger - combinatie van huisstofmijtallergie en daarnaast ook totaal geen zin hebben om zoveel was op te hangen - dus ik verwacht ook niet dat kleding heel lang mooi blijft. (Ik koop dan ook zelden dure kleding) Zulke resultaten al na 1 keer is wel bizar... Welk wasprogramma gebruik je? Hoe lang en hoeveel toeren? Onze wasmachine heeft een programma voor donker wasgoed welke korter duurt dan een standaard programma en minder toeren draait. Ik denk zelf dan ook dat dit laatste vooral het verschil maakt - minder hard centrifugeren betekent minder wrijving van de stof? - maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel verstand van heb
Onderhoudsmonteur zei hier dat het verstandig is om iedere maand een kwart zakje soda (van bv kruidvat) in de trommel te gooien en een kookwasje te draaien. Heb dat gedaan met onze (hele oude) Miele en de trommel zag er meteen een stuk beter uit! M'n wasgoed ruikt ook een stuk lekkerder. Geen idee of het een oplossing is, maar het is iig wel goed ervoor. En ook voor de leidingen.
* is toevallig de was aan het doen en bedenkt nog iets * Qua wasmiddel; gebruik je poeder of vloeibaar? Ik gebruikte eerst altijd waspoeder (in dezelfde wasmachine; we hebben deze nu 12 jaar inmiddels) en toen werd de kleding sneller vaag/pillig. Nu sinds een jaar of twee gebruik ik alleen nog maar vloeibaar wasmiddel (Robijn; in een wasbol in de trommel) en de kleding gaat nu veel langer mee. Eigenlijk alleen kleding wat heel veel gedragen en gewassen wordt komt er na verloop van tijd zo uit te zien. Of echt slechte kwaliteit kleding, maar verder blijft de meeste was over het algemeen wel lang mooi ("Lang" in de zin van: Zolang de kinderen in die maat passen blijft 80% er netjes uitzien )
Wij hebben ook een Miele en ik herken jouw probleem. Soms ziet (bijna) nieuwe kleding eruit alsof het om 2e of 3e hands hands kleding gaat. Zo zonde! En dan kopen wij echt geen goedkope kleding, dus ik zou toch wel wat kwaliteit verwachten. Heb je toevallig ook een energiezuinige wasmachine? Ik heb zelf de indruk dat het daar mee te maken heeft. Wij hebben zo'n dure, zeer energiezuinige wasmachine. Hij gebruikt weinig water en doet er lang over om het water op te warmen. Gevolg is dat een normale katoenwas ruim 3 en een half uur duurt. Dat lijkt me niet goed voor de kleding, want met weinig water schuurt de kleding nu 3 en een half uur tegen elkaar en tegen de trommel. Misschien dat het daarmee te maken heeft dat jouw (en mijn ) kleding er niet mooi meer uitziet?
Nou misschien dat dat het is! Het is zeker weten geen pillen door kwaliteit van de kleding want het gebeurt met letterlijk alle kleding en stoffen (maak ook zelf kleding), echt geen goedkope zooi. De wasmachine is inderdaad heel energiezuinig en de programma’s duren bijna allemaal minimaal 2 uur ja.. Heb nog nooit echt veel plezier van de wasmachine gehad maar was ons huwelijkscadeau van schoonouders dus kan hem ook moeilijk weg doen na goed 4 jaar Ik zal dat dure wasmiddel nog eens proberen en anders m’n man eens vragen of we toch dit loeder van een wasmachine niet in kunnen ruilen voor een ander
Wij hebben ook een Miele en de wasprogramma’s duren inderdaad lang. Ik zet daarom alle programma’s op verkort programma. Zo draait de was maximaal 2 uur, maar meestal Tussen 1 en 1,5 uur. Ook was ik alles binnenste buiten en gebruik express geen droger. Resultaat= kleding blijft lang mooi en geen last van pilling oid.
Ik heb niet alles teruggelezen maar vroeg me af of je wasmiddel gebruikt speciaal voor de donkere was en geen middel voor bijvoorbeeld witte was waardoor de donkere was verbleekt ??
Bijzonder, hier nooit last van gehad. We wassen donkere kleding op 40graden en 600toeren (2 uur), en mooie kleding altijd op fijne was programma (45min). Ik hoef zelfs amper iets te strijken, komt altijd als nieuw uit de wasmachine. Verder was ik alles binnenstebuiten en doe de bovenkleding nooit in de droger. Ik gebruik altijd Colorreus en heb een gewone whirpoolmachine.