ouderschapsverlof, wie kan me meer vertellen?

Discussie in 'De lounge' gestart door butterfly1984, 7 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Mijn man heeft recht op ouderschapsverlof, hij krijgt dan 50% van zijn loon doorbetaald en de andere helft van de opgenomen uren niet.

Maar nu lees ik net iets bij google over dat je ook nog iets van de belastingdienst weer kan vragen?
    is dat zo en hoe gaat dat in zijn werking?

Mijn oudste is van 20 april 2008 en de jongste van 5 januari 2010.

2. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Je kan ouderschapsverlofkorting aanvragen, dit is bij de voorlopige teruggave als je het maandelijks wil, of achteraf bij de aangifte.

Je krijgt 4,11 per uur ouderschapsverlof terug. Maar maximaal totaan het oude salaris wat hij had.
    Dus stel hij kreeg eerst 2000 euro, maar krijgt door zijn ouderschapsverlof nog maar 1800 dan kan je maar max 200 euro terugkrijgen, nooit meer dan de 2000 die hij eerst verdiende.

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan en ik weet niet of de regeling intussen veranderd is. Maar het komt erop neer dat je de teruggang in inkomsten die je door de opname van ouderschapsverslof (ov) hebt, kan aftrekken van de belasting. Maar alleen tot bepaalde hoogte en voor een bepaald maximum bedrag per uur.

Ze kijken dan naar wat je meer of minder per jaar bent gaan verdienen.

Dus stel dat je man door het ov aankomend jaar 5000 euro minder verdient, dan kan je dat aftrekken. Maar gaat hij toevallig ook net een schaal omhoog, en krijgt hij ook 50% terug, dan moet hij behoorlijk wat uren opnemen wil hij nog wat af kunnen trekken.
    Volgens mij zou je gewoon een soort proefberekening kunnen doen door een voorlopige aangifte in te vullen. Daar kan je ergens aangeven dat je ov opneemt en dan wijst het zich vanzelf.

4. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

is er ook een site voor deze berekening?

5. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Nee, niet zoals zorgtoeslag enzo. Ik heb het dan ook laten doen door iemand, je moet helemaal berekenen wat je in inkomsten achteruitgaat enzo, ik vond het lastig.
    Je vraagt het aan met een wijziging voorlopige aanslag.
    Voorlopige aanslag 2011 - Downloaden & bestellen

6. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Volgens mij is deze nog steeds zo. Wij maken sinds de geboorte van de oudste gebruik van ouderschapsverlof. Dat van mij is nu net op (ik krijg 1 jaar per kind), mijn man heeft nog even (2 jaar per kind, wel het 2e jaar onbetaald).
    Berekenen doen wij zelf. Het is even wat werk maar het loont zeker de moeite. Nu scheelt het wel dat mijn man een administratieve achtergrond heeft dus die snapt al die regeltjes vrij snel. Ik laat het dus ook lekker door hem doen. :)

Deze regeling weegt financieel uiteraard niet volledig op tegen gewoon doorwerken, maar het maakt het wel extra aantrekkelijk. In ons geval betekent het dat we nooit gebruik hebben hoeven maken van de kinderopvang en dat mijn man ook 2 hele dagen voor de kinderen zorgt, super!

7. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
  8. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Wat super dat jullie zo wie zo nog een deel van de ouderschapsverlof doorbetaald krijgen.
    Hier is het enige voordeel van ouderschapsverlof dat je recht hebt om te uren terug te krijgen na je ouderschapsverlof.
    Bij ons is het echt volledig op eigen kosten.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Weten jullie trouwens hoe het zit als je inmiddels meer verdient als voordat je ouderschafverlof haf.
    Ik verdien namelijk inmiddels meer voor 24 uur als toen voor 32 uur. Daarnaast heb ik dit jaar een aardig bedrag teruggehad aan narekening van salaris (is met terugwerkende kracht tot 2008 aangepast).
    Mijn jaarsalaris valt dus nu hoger uit als vorig jaar of mag ik ook mn ouderschapsverlof uren maal mn uurloon doen. Dat is toch in principe wat ik ben misgelopen.

10. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Als je jaarsalaris hoger is dan je jaarsalaris vóór het ouderschapsverlof is er geen belastingvoordeel. Je krijgt dat alleen als je teruggaat in salaris. Ik heb het ook gehad in 2008, nieuwe functie met hoger salaris, dus geen leuk bedrag per uur van de belasting.

Overigens is dit het laatste jaar dat de belasting deze vergoeding geeft, vanaf 2013 is het afgelopen.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Toch is het raar dat vooral jonge moeders, die meestal nog groeien in salaris weinig hebben aan deze regeling.

Uurloon maal aantal opgenomen uren zou eerlijker zijn, omdat dat ook echt is wat je misloopt.

12. p1982

p1982 Niet meer actief

als je in 2012 ouderschapsverlof op neemt dan kijken ze naar het inkomen dat je zou verdienen in 2012 en het inkomen wat je hebt verdient in 2011 en daar moet het inkomensverlies bij zijn.

13. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Is ook zo, aan de andere kant, je krijgt het maar. Hoef je niets voor te doen ;).

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat je ervan baalt als het aan je neus voorbij gaat, deed ik in 2008 ook!

Deel Deze Pagina