regels besteding zakgeld? bijverdienen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Athina, 5 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Naar aanleiding van het zakgeld topic.

Hebben jullie regels over wat ze met het zakgeld mogen doen? Ik denk dat als ik mijn dochter namelijk zakgeld geef (wat ze wel mag, maar we steeds vergeten, ook zijzelf) dan zou ze het liefst naar de winkel rennen en een ijsje kopen.
    En als snoep/ijs niet mag, dan haalt ze 'zooi' waar het huis al vol genoeg mee ligt :p . Plakhandjes, knuffeltjes etc.

Wij zelf mochten vroeger ons geld niet zomaar uitgeven. Zelfs op de middelbare school mocht ik nooit een portemonnee mee naar school (en ja ik luisterde braaf, en at dus netjes mijn broodtrommeltje leeg) .

We mochten sparen en het voor wat 'groots' bewaren en anders doorstorten naar de bank, toen we klein waren gingen ons rabobank spaarpotjes daar ook naartoe, die alleen de bank open kon maken ;) .
    In de vakantie kregen we wel wat geld wat we gewoon mochten uitgeven, 10tje ofzo ;) .

Ik ben zelf nog steeds vrij spaarzaam en vind het dus moeilijk om te zien dat dochter haar geld (op vakantie dus bijvoorbeeld) zo gemakkelijk uitgeeft. Maarja, ze moet het natuurlijk ook leren en daar moet ze de kans voor krijgen.

Maar hebben jullie regels omtrent het zakgeld?
    En denken ze er zelf aan, of jullie? En waar/hoe wordt het bewaard?
    En hebben ze de kans om wat bij te verdienen met klusjes? Zelf ben ik daar écht niet van ;) ze moeten maar gewoon wat doen af en toe :p - ook grotere klusjes horen daar weleens bij.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Wij hebben er nog geen regels voor. Misschien dat het nog wel komt, maar nu nog niet. Tot nog toe sparen ze ook allebei voornamelijk, dus het hoeft ook nog niet. Maar ze krijgen zakgeld om te leren om met geld om te gaan, als wij er dan allerlei regels aan verbinden, dan leren ze bv. niet dat ze het maar een keer uit kunnen geven.

Ze denken er zelf niet aan, vragen er ook zelden om, dus het wordt ook door ons vaak vergeten. Af en toe krijgen ze wat en met verjaardagen, hun rapport en Pasen (don't ask me why...) ed krijgen ze vaak wat van opa en oma, dat gaat dan in hun spaarpot. Geld voor klusjes ben ik ook totaal niet van, vind inderdaad dat ze dat gewoon moeten doen, ik krijg ook geen geld als ik het huis stofzuig of de vaatwasser inruim... ;)

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter krijgt 1 euro zakgeld en in eerste instantie kreeg ze dat uitbetaald als 2x50ct. De ene 50ct munt moest dan in de spaarpot en de andere mocht ze besteden hoe ze wilde.

In de praktijk ging alles in de spaarpot en gaat ze heel voorzichtig met haar spaargeld om. Ja ze koopt soms een ijsje op t winkelcentrum of een snoepje en met de vrijmarkt heeft ze zich uitgeleefd. Maar ze gaat heel goed met dr geld om, die die regel van '50ct in de spaarpot' heb ik laten vallen :)

4. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Zoals ik in het andere topic schreef, mag mijn zoon de helft van zijn zakgeld naar eigen inzicht besteden (al benadruk ik wel vaak dat hij het maar één keer kan uitgeven). Dit geldt ook voor geld dat hij bijverdient met kleine klusjes, zoals tafel dekken en afruimen. Dat hoeft hij dus niet te doen, maar als hij het wel doet krijgt hij per keer 10 ct extra zakgeld.
    De andere helft van zijn zakgeld moet hij sparen, zodat hij leert er altijd rekening mee te houden dat je nu moet sparen voor later. Dat geld gaat op zijn spaarrekening, waar wij ook maandelijks op storten, zodat hij een fijn startkapitaaltje heeft als hij volwassen wordt. Het is goed voor hem om daar zelf ook aan mee gespaard te hebben, vind ik.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Hier krijgen de oudste 2 allebei 2 euro per week. Ze mogen zelf bepalen wat ze daarmee doen. Snoep of ijs is er nog nooit van gekocht, wel andere dingen die ik soms zonde vind, maar het is hun geld. Dochtertje koopt wel eens wat prulletjes, zoongje niet die spaart weer en koopt af en toe voetbalplaatjes.

6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dl krijgt 2 euro per week.
    meestal gaat het regelrecht de spaarpot in en af en toe met zzo'n hype wil ze wat kopen.
    ze vraagt het wel altijd als ze iets wil kopen.
    soms wil ze het uitgeven om het uitgeven en dan mag ze niet.
    tijdje terug heeft ze van haar eigen zakgeld leuke skeelers gekocht.
    nu is ze ook weer ergens voor aan het sparen

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    geen regels hier. zoontje mag alles doen wat hij wilt. maar hij mag niet onbeperkt snoep of ijs eten. kopen is een ding maar 'mag hij het ook wel opeten' is de vraag.
    geld verdienen met taken thuis doen we niet. dat is voor later misschien.

8. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Prinsje (7,5 jaar) krijgt dus 1,50 per week.
    Hij stopt het altijd gelijk in de spaarpot of in zijn portemonnee.
    Hij mag zelf weten wat hij er mee doet.
    Hij spaart het vaak op en en af en toe haalt hij er iets voor en als de spaarpot echt heel vol zit storten we het op zijn rekening.
    Hij haalt er zelf geen snoep ed voor, wat dat betreft is hij heel zuinig

9. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    En geld verdienen. Af en toe helpt hij met tuinieren en dan doet hij zo goed zijn best dat we hem wat extra's toestoppen.

10. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij hebben niet echt regels, maar dat komt vooral omdat ze erg zuinig met hun geld omgaan. Mijn oudste is aan het sparen voor later (hij wil dan graag een boerderij kopen ;)) en mijn jongste doet alles na van de oudste. Ze krijgen elke week 1 euro en stoppen dat altijd meteen in hun spaarpot.

Nu moet ik zeggen dat ze allebei sowieso niet echt speelgoedkinderen zijn en dus eigenlijk ook nooit iets weten te vragen (met verjaardagen, sinterklaas, etc.). Ze hebben dus ook nooit echt een doel (behalve later) om voor te sparen.

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier krijgen ze elke zaterdag 1 euro.
    En ze kunnen 0,50 cent verdienen als ze 5 klusjes gedaan hebben ( zoals stofzuigen/alles nat afnemen/ vaatwasser legen/kamer opruimen en stoffen( 2 stickers) .
    In de praktijk helpt zoon vaak met stofzuigen en dochter met de vaatwasser zonder daar een sticker voor te krijgen.

Allebei zijn ze van het opsparen tot ze iets groters kunnen kopen. Soms is dat iets van 8/10 euro en soms 20.
    Hun geld dus hun keuze.

12. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    De regel hier is: En mogen de helft uitgeven aan iets dat ze leuk vinden en het andere deel gaat in de spaarpot.
    Bijverdienen: die heb ik sinds kort in het leven geroepen. Ze mogen de post voor mama van de grond oprapen. Reclame blaadjes gaan de prullenbak in en enveloppen op de tafel. Hier verdienen ze 10 cent extra mee. ik kan niet zo goed meer bukken nu en ze vinden het geweldig om een centje te verdienen.

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Door dat toe te laten leren ze juist met geld omgaan. Ff doorbijten dus.
    In het begin kochten mijn kinderen snoep, rotzooi van action wat zo stuk was etc.
    Nu zijn ze 6 en 8 en vooral de oudste spaart echt goed nu. Ze denk na voordat ze wat koopt en spaart door tot ze iets kan kopen wat ze echt wil. Zoontje doet het ook steeds beter maar heeft minder gedult ;) en sparen is oke maar als hij echt wat wil is hij zijn spaardoel vergeten.

Ik laat ze nadenken, zeg wat de gevolgen zijn als ze nu geld uitgeven en daarna kunnen ze alsnog beslissen. Hun is en blijft hun geld

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Zakgeld is hier elke vrijdag. Standaard met het eten. Oudste 2 euro, jongste 1,50. Gaan elk jaar met 50 cent omhoog. Dit is voor hun om speelgoed van te kopen. Soms extra met helpen met klus.
    Ze hebben bijde eigen spaarpot waar het in gaat.

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij geven 2 euro per week en die mag zoon vrij besteden. Zakgeld is naar mijn mening leergeld en hij mag daarom helemaal zelf weten hoe en wat. Nou vindt hij uitgeven vreselijk, dus dat doet hij eigenlijk niet. Hij pot alles op op zijn rekening :) Maar alleen maar prullen kopen zou voor mij prima zijn. Hij merkt dan vanzelf dat dat geen goede keus was.

We geven trouwens wel inzicht, zo van dat kost zoveel geld dat is zoveel weken zakgeld.

Ik trek trouwens wel de lijn bij computerspellen die niet voor zijn leeftijd zijn. En als hij er een tablet of telefoon van zou kopen dan bepaal ik nog steeds hoe daar mee omgegaan wordt.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat klusjes betreft: soms krijgt hij daar geld voor. Maar alleen voor bijzondere klusjes. Voor speelgoed opruimen etc niet.

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bedankt voor de reacties. 50/50 vind ik wel een goed plan.
    En voor échte klusjes - of veel klusjes bedragen als 10/20 cent is misschien ook nog wel een idee (het overwegen waard ;) ) .

En verder moet ik het inderdaad even loslaten.

Voor wat betreft snoep kopen; een goede tip Belize :) . Snoepen is hier ook gewoon 1 x per dag. Dus die regel kan gewoon blijven bestaan natuurlijk. Of ze het snoep nu zelf gekocht heeft of niet.

Nu nog een manier verzinnen hoe we het moment kunnen onthouden :p misschien maar simpelweg een alarm op mijn telefoon zetten!
    En het bedrag bepalen.
    Ik denk nu 80 cent voor de jongste en 1,20 voor de oudste. Er hoort -voor hen- natuurlijk ook wel een soort van verschil in te zitten naar leeftijd.

18. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Hier 50 cent per week. Ze mogen het aan alles besteden behalve aan snoep. De jonste is meer een spaarder. Ze vindt het zonde om het geld uit te geven. De oudste geeft ht liever uit, maar ik moet zeggen tot nu toe (nog) niet aan troep.

19. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier hoort de oudste 80 cent per week te krijgen maar we vergeten het standaard. Mocht hij nu een flink bedrag gespaard hebben (oa verjaardagsgeld), willen we hem sponsoren met 50 euro om een nieuwe tablet te kopen.

20. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hij mag vh zakgeld kopen wat hij wil. Áls ie het al krijgt gaat t meestal op bij de winkel 😉

Deel Deze Pagina