ik weet het gewoon even niet meer..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Spikkel19, 6 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    hallo dames,

    al eerder heb ik een topic geplaatst over onze dochter (9 jaar)
    zie hier de link https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/pfff-gepeste-dochter-en-escalatie-school.684851/page-4#post-21957025

    Inmiddels zijn we al zo lang verder en hebben we hulpverlening thuis voor onze dochter is er een zorgboerderij bij gekomen maar lopen we keihard tegen het probleem aan dat we gemixte signalen krijgen.

    Bij de hulpverlening geeft ze de sociaal wenselijke antwoorden, doet ze zoals ze behoort te doen en geeft netjes antwoord.

    op de zorgboerderij doet ze dat ook maar is ze soms ook open waarop ze voorzichtig haar ware ik laat zien..

    op school is het een meisje dat zeer onzeker is maar ook behoorlijk letterlijk van zich af begint te slaan, als in kinderen van de stoel afduwen als ze lopen te irriteren woorden als hou je bek, middelvingers opsteken naar vreemde mensen.

    Hier thuis is ze redelijk fel, ze leert alwel omgaan met haar emoties maar ik heb een week terug een gesprek met haar gehad waar ik me enorm kapot door geschrokken ben.. Op haar Sociale Vaardigheidstraining vorig jaar heeft ze al aan gegeven zichzelf stom te vinden, ze sloeg zichzelf en daar zijn we hard mee aan de slag gegaan, aan het eind moessten ze nog een tekening maken met hoe ze er op dat moment in stonden, daar stond blij grappig lief leuk en ga maar door. Ook de lerares van de Sova training vond haar gedachtes zorgelijk,

    Ze heeft aan mij aangeven zoals ze zelf zegt : ik heb het lieve meisje ergens in een schuilplaats achter gelaten, want dat lieve meisje mag er niet zijn..
    Waarop ik methaar in gesprek ben gegaan over wat ze voelde wat er in haar hoofdje gebeurde en wat ze nodig zou hebben.

    haar antwoord was enorm zorgelijk. de vraag waarom dat meisje er niet mag zijn beantwoorde ze met omdat die toch alleen maar gepest word en niet begrepen word. De vraag hoe dat zo kwam kon ze lastig beantwoorden en wil ze dus ook niet beantwoorden.
    ook gaf ze antwoorden als ik snap mijn leven niet het is alleen maar stom en rot en ik wou dat ik ergens anders was deden mijn nekharen overeind laten staan..

    Ik heb dit aangegeven bij de school, boerderij kinderpyscholoog en begeleider hier thuis.
    Antwoord van de school: ach gossie arme meid.. thats it
    Antwoord van de kinderpsyholoog: daar merk ik niks van want we hebben het alleen over school
    Antwoord van begeleider thuis : is leeftijds adeqaat gedrag
    antwoord van de zorgboerderij: die arme meid heeft meer zorg nodig, meer rust meer complimenten en meer vrijheid om echt zich zelf te kunnen zijn..

    Laat ik vooropstellen dat de zorgboerderij haar ook echt ziet, die zien wat wij zien en zijn dat ook keihard mee bezig. Ook zien hun veranderingen in het gedrag van dochter die zij goed in de gaten houden.
    Onze dochter doet aan een vorm van automutilatie.. ze krabt alle wondjes open zet haar nagels in haar handen en bijt haar nagels daarna af.

    ik weet niet meer wat ik moet doen. Sowieso gaan we volgende week kijken op een andere school in de hoop dat dat rust gaat brengen. op deze school zit ze niet op haar plek lijkt het.

    eigenlijk weet ik niet wat ik ermee wil maar ik moest het even kwijt.

    Liefs een bezorgde mama
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Ppfff wat een verhaal!!
    Ik zou ook starten met het snel zoeken van een andere school. Ook open kaart speken met school om op die manier te kijken of ze ook echt kunnen helpen en daar open voor staan.

    Fijn dat ze een plek heeft op de zorgboerderij maar als ze geen veilige plek heeft op school is de start gemaakt maar geen manier om de rest te verwerken.

    Een nieuwe school is niet meteen de oplossing dat alles gelijk goed gaat maar wel een hele goede start. Meer vertrouwen krijgen in zich zelf (dat ze wel leuk en lief is) en in andere (dat die kinderen ook aardig zijn )

    Ik snap dat ze zo van zich afbijt, bescherming voor haar zelf, meer een overlevingsstand.

    Succes met de zoektocht naar een fijne school!!
     
  3. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Ik volg je verhaal al een tijdje en je dochter wordt al langere tijd gepest op haar huidige school. Uit je verhaal maak ik op dat school wel wat doet, maar ook redelijk laconiek reageer. In jou situatie had ik allang op een andere school gezeten. Prima om je dochter weerbaarder te maken, maar uiteindelijk, nu dit niet voldoende helpt, moet je haar uit die situatie halen. Zij kan dit zelf niet, dit kan en moet jij voor haar doen.
    Niet meer twijfelen, maar de knoop doorhakken, dit duurt al veel te lang!
     
    pluk vindt dit leuk.
  4. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    we hebben inmiddels volgende week een gesprek op een andere school, alleen zei deze school heel eerlijk dat ze niet weten of dit nog voldoende zou zijn omdat ze zo getraumatiseerd is, dus dat word de grote hamvraag waar we nu naar gaan kijken..
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ik zou kijken of deze psycholoog nog meer kan betekenen, en anders heel gauw naar een andere psycholoog.
    Ook moet je je denk ik afvragen of je je meisje wel naar school wil laten gaan in deze toestand. Geen idee of je vrijstelling kunt krijgen van de leerplicht voor deze reden. Misschien in combinatie met dagopvang op de zorgboerderij.
    Ik schrik behoorlijk van haar uitspraken en gedrag. En dat op deze leeftijd. Ik denk dat er een behoorlijk traject nodig gaat zijn.
    Wel heel eerlijk van de nieuwe school om dit aan te geven, niet wat je wilt horen, maar wel fijn dat ze het nu al aangeven ipv eerst een halfbakken poging te doen.
     
  6. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.394
    113
    Ik begrijp ook niet dat de thuisbegeleiding zegt dat het leeftijdsadequaat gedrag is, want dat is het echt niet. Mijn dochter van 10 heeft nog nooit zoiets gezegd over zichzelf.
    Hopelijk komt er gauw duidelijkheid en rust voor je dochter.
     
  7. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Veel sterkte, wat een rot situatie!
    Erg fijn dat ze op de zorgboerderij je dochter wel zien.

    Met Q zijn we ook een tijdje naar een kinderpsycholoog gegaan. Daar gaf ze ook erg sociaal gewenste antwoorden. Totdat ze een keer tegen de psycholoog zei ‘je vind het maar vervelend allemaal he’. De psycholoog had ondertussen heel kort op haar beeldscherm gekeken en had na die opmerking door dat Q haar continu aan het ‘lezen’ was om te weten welke antwoorden ze zou geven.

    Op de school waar Q nu zit zitten veel kinderen die beschadigd zijn door / op de vorige school. Hier zeggen ze dat kinderen vaak echt minimaal een jaar nodig hebben om iets of wat vertrouwen in school terug te krijgen. Er is voor verschillende kinderen ook extra begeleiding en soms blijven kinderen zitten om eerst aan het emotionele gedeelte te kunnen werken. Misschien zijn dit dingen waar je rekening mee kan houden om met een nieuwe school te bespreken.
     
  8. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Jeetje. Totaal geen ervaring of advies maar wat een zorgen en wat zwaar voor jullie dochter ook. Ik wens jullie alle goeds en sterkte toe! Hopelijk komt ze snel op een punt waarin ze rust vindt.
     
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.213
    18.957
    113
    Vrijstelling van de leerplicht krijg je sowieso nooit. Wel vrijstelling van de schoolplicht (wij hebben zelf thuisonderwijs gegeven dus weet er wel e.e.a van). Mijn ervaring is echt dat het per leerplichtambtenaar verschilt, sommigen zijn meegaand en anderen absoluut weer niet. Over het algemeen geldt dat hoe kleiner de gemeente is waar je woont, hoe makkelijker de LPA.

    Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst TS.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  10. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Pas op met vrijstelling aanvragen. Je kunt wel degelijk vrijstelling van leerplicht krijgen wanneer aantoonbaar is dat je kind niet leerbaar is. Als je de vrijstelling eenmaal weer ongedaan wilt maken is dit een lange moeilijke weg en bijna onmogelijk weer op een school binnen te komen.
    Wanneer je vrijstelling van leerplicht hebt heeft niemand meer zorgplicht over je kind nl.
     
    belize vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.213
    18.957
    113
    Er bestaat juridisch niets iets als vrijstelling 'aanvragen'. Je dient alleen een kennisgeving in en dan is het aan de LPA om deze al dan niet toe te kennen.

    En het is juist andersom, eenmaal op school (ook al zijn ze maar een dagje ingeschreven geweest) kan je geen thuisonderwijs meer geven. Ik ken heel wat voormalig thuisonderwezen kinderen die nu gewoon op school zitten.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  12. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.216
    751
    113
    home sweet home
    Krijgt ze naast de psycholoog nog verder therapie? Anders zou ik naast een andere school ook de therapie opschalen. Of bied de zorgboerderij ook echt therapie?
     
  13. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Dat klopt want kinderen die thuisonderwijs hebben gehad hebben vrijstelling schoolplicht, wat kortweg inhoud dat ze wel leerplichtig zijn maar dus niet naar school hoeven om die plicht te vervullen ( ze krijgen immers thuisonderwijs.

    Vraag je vrijstelling van de leerplicht aan zeg je eigenlijk dat je kind niet leerbaar is (kortweg dus niets aan te leren is), heb je eenmaal die stempel zullen er niet veel scholen zijn die je kind nog verwelkomen en les willen geven.

    De dochter van TS kan wel degelijk leren en is leerbaar het zijn de omgevingsfactoren haar belemmeren.

    TS ik weet dat in sommige gevallen er onderwijs kan worden gegeven op de zorgboerderij , ik weet natuurlijk niet of jouw zorgboerderij hiervoor open staat maar zoals ik het lees lijkt dit me voor je dochter de meest ideale oplossing. Weg van school, naar de zorgboerderij, zelfvertrouwen opbouwen, met liefde omringt worden, langzaam aan weer wennen aan het krijgen van les en dan (als de tijd rijp is) langzaam weer terug stromen het onderwijs in. Lijkt mij de meest ideale oplossing maar besef ook meteen dat dit heel veel inzet (lees vechten) van jullie kant zal vragen.

    Vanaf hier een hele dikke knuffel.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik vond dit wel een duidelijk stuk: https://www.ingrado.nl/assets/uploads/Uitleg_Vrijstellingen_Leerplichtwet.pdf


    @TS: Wat ontzettend moeilijk moet dat zijn! En ook zo frustrerend dat zo weinig mensen zich verantwoordelijk lijken te voelen/iets met jullie zorgen kunnen doen. :( Is er iemand die de zorg coördineert waarmee je in gesprek kunt mbt je zorgen en kunt kijken wat er nog meer mogelijk is dan ze nu al krijgt?
     
  15. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Mijn ervaring is toch echt heel anders, zoon zit inmiddels 15 maanden thuis en ik ken via het thuiszitters platform heel wat kinderen met vrijstelling van leerplicht volgens 5a afgegeven door LPA na overleg met "arts" van de leerplichtwet die nergens meer op een school komen
     
  16. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    @TS heb je al MDO overleg gehad op school? Is het samenwerkingsverband betrokken?
    Wellicht iets met uren vermindering op school mogelijk of ambulante begeleiding.
    Het is heel erg regio afhankelijk maar misschien is er in jouw omgeving een rebound klasje
     
  17. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    dank voor de antwoorden,

    Onderwijs op de zorgboerderij gaat niet, want hebben we te horen gekregen de zorgboerderij gaan stoppen.. per 1 augustus.. dus weer een zorg erbij,

    We hebben in middels al meerdere mdo 's gehad maar daarin zijn we gewoon niet gesteund, ze mag niet minder school, ze heeft wel minder taal huiswerk gekregen maar daarintegen zit rekenen (haar grote en enige struikelpunt) er dubbelop bij.

    Ze is afgelopen jaar getest met de wisc 5 test.. haar iq... zijn we het niet mee een, en daarin staan we tegenstrijdig in haar helpen. Ze beweren dat onze dochter een iq van laag heeft, maar ondanks dat zijn er wel 10en met bijna alle vakken. behalve met rekenen..
    Wij als papa en mama kunnen nauwelijks geloven dat ze laag zou zijn in iq.. ze pakt dingen snel op maar sociaal emotioneel is dan weer een ander verhaal. daarin zie je haar beschadigde persoon,

    ik heb gesprek gehad met deze nieuwe school maar ook deze weten niet of ze haar de hulp kunnen bieden die ze nodig heeft. omdat ze behoorlijke schade opgelopen heeft met pesten zijn ze bang dat ze weg zinkt in de klas en doordat ze geen juf of meester meer lijkt te vertrouwen verdrinkt in haar eigen gedachten. wat we dus juists niet willen..

    Dus eigenlijk staan wij als ouders nu met onze rug tegen de muur, en kijken voor ons gevoel machteloos toe hoe onze dame vecht tegen de maatschappij.. maar vooral tegen haarzelf.
    Psycholoog hebben ze op de zorgboerderij en dat wou ze ook in gaan zetten maar omdat ze nu stopt per 1 augustus weet ze niet of dat heel handig is.. pffff
     
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Dat de zorgboerderij stopt is ook ons overkomen. Vraag op de zorgboerderij welke zorgboerderij zij geschikt vinden voor je dochter. Neem contact op met die zorgboerderij en vraag of er plek is en of je kan komen kennismaken. Als zij je dochter ook zien zitten kun je overstappen. Niets vragen aan de gemeente ( ivm zin/PGB) maar gewoon mededelen. Mijn ervaring is dat dit beter werkt dan steeds op de gemeente te wachten.
     
  19. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Is er geen andere zorgboerderij in de buurt?
    Is een sbo geen optie ?
    Of een therapeutische behandelgroep/dagbehandeling?
     
  20. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ik moet echt even van me afschrijven,
    inmiddels zijn we in de situatie met dochter geen stap verder, meerdere scholen gebeld gesproken en gezien maar ze durven het niet aan. Waarom niet? omdat ze zo getraumatiseerd is. dus nu in gesprek met een speciale school waar een therapeut rond loopt en allerlei begeleiding alleen omdat haar schoolresultaten zo goed zijn weten ze niet of ze haar toe kunnen laten.

    Inmiddels gaat het dusdanig slecht met onze meid dat ze gister heeft aan gegeven liever dood geweest te zijn. Eerst kreeg ik smiddags de schokkende vraag met waarom ben ik geboren mama? ik schrok zo enorm van deze vraag dat ik haar dat ik haar heb vertelt dit echt een rot opmerking te vinden. en dat ik onwijs veel van haar hou, later in de middag werd het dus zo extreem dat ze aan gaf liever dood te zijn. Hierop werd ik wanhopig en heb eerst mezelf gekalmeerd, omdat ik wil dat ze zich begrepen voelt. alleen ik snap het echt niet... ze verteld niks, ze roept van alles en dan ineens dit..

    het doet zo verschrikkelijk zeer. vandaag heb ik de huisarts gesproken en hij wil haar zien. zeker omdat er ook al hulpverlening in huis is en ze die dus blijkbaar niet goed vertrouwd wil hij kijken of ze hem wel genoeg vertrouwt.

    lieve meiden ik maak me echt zorgen om mijn kleine grote meid..
     

Deel Deze Pagina