Ze blijft afvallen...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kristel86, 4 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Bij onze eerste dochter is door verschillende omstandigheden de bv finaal mislukt. Ik ben toen uiteindelijk fulltime gaan kolven, maar na verloop van tijd brak me dit echt op; ik had ook nooit genoeg melk.. Ook bleek ze ernstige kma te hebben en ook nog eens een streng dieet erbij werd me echt te veel.
    Ik ben toen dan ook na 3 maanden gestopt..

Deze keer zou het anders gaan!
    Ze zouden me wijsmaken wat ze willen, ik trek mn eigen plan; wat inhoudt:

* Vanaf 36 weken zwangerschap preventief op een koemelk- en sojavrij dieet om iig de eerste weken een ziek kindje te voorkomen (je weet natuurlijk niet of ze allergisch is, maar better safe than sorry vind ik; als de bv goed zou lopen zou ik gaan provoceren)

* Geen flesvoeding onder geen enkle omstandigheid (ivm grote kans op kma en ik mn dieet dan voor de kat zn kont zou doen)

* Geen fles onder geen enkele omstandigheid > Als bijvoeding nodig zou zijn dan via fingerfeeding of cupfeeding.

* En zoveel mogelijk op mn gevoel en intuitie vertrouwen.

Maandag 29 augustus ben ik, met 38+3, bevallen van onze 2e dochter. Binnen een uur na de bevalling is ze bij me aangelegd en dit ging meteen perfect, klein natuurtalentje is ze!
    De dagen erop ging t steeds beter en vanaf dag 4 is mn productie onwijs goed op gang! Ik heb eerder te veel dan te weinig, dus daar ben ik erg blij om.
    Philine drinkt ook heel goed, ik hor en zie haar effectief drinken, dus dit is allemaal geen probleem.
    Maar nu komt t..
    Ze is sinds de bevalling bijna 10% afgevallen en er komt gewoon niks aan :(
    1 dag is ze 50 gram aangekomen, nadat ik de dag ervoor, na dreigementen met ziekenhuisopname, haar 14x gevoed heb..
    Voor de rest drinkt ze zo'n 9-10 x per dag bij me, maar sindsdien is ze niet meer aangekomen, valt juist af..
    Het zijn maar hele kleine cijfers (10 gr, 20 gr) maar toch.. In eerste instantie maakte ik me er geen zorgen om, ze doet t immers hartstike goed allemaal! Ze drinkt goed, heeft goede plasluiers, ze is helder en alert, slaapt goed; kortom, niks waarover ik me druk maak.
    Niemand weet wwar t aan ligt en mn kraamverzorgster begint al steeds over flesvoeding bijgeven :x
    Dat doe ik dus echt niet, ik heb zelf genoeg melk!
    De vk begon erover da mn melk niet goed genoeg zou zijn vanwege mn dieet; t zou niet vet genoeg zijn? :x Wat een onzin! (sowieso ligt er een dikke roomlaag op mn afgekolfde melk)

Ik word er iig niet goed van, voel me steeds verdrietiger worden en krijg steeds meer t gevoel alsof het aan mij ligt :(
    Ik sta ontzettend stevig in mn schoenen en weet precies wat ik wel en niet wil, maar ik word, door dat gezeur steeds, met de dag onzekerder.. :(
    Terwijl ik me nu dus afvraag of dit wel terecht is?
    Is t misschien juist normaal dat t gewicht bij bv-kindjes in t begin een beetje schommelt nog? (aangezien bijna alles vanuit fv-standaarden bekeken wordt)
    Of in elk geval niet abnormaal?

Iemand die mij een beetje moed in kan praten ofzo...? Ik weet t gewoon echt even niet meer namelijk..

Nog vaker aanleggen heeft wel zn vruchten afgeworpen wat betreft het gewicht, eenmalig, maar mijn productie is er enorm op vooruit gegaan en ik ben bang dat als ik dit dagelijks ga doen het de spuigaten uitloopt met mn productie (als Philine gedronken heeft of ik heb mn borsten helemaal leeggekolft dan zitten ze na 1-1,5 uur al weer helemaal bomvol...)
    Daarbij komt ook nog gewoonweg dat als ze vol zit ze vol zit... Kan het er moeilijk in proppen toch? :(

Help... :(

2. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Al eerste nog gefeliciteerd met jullie dochter!

Poeh, wat ingewikkeld. Ik heb eigenlijk niet echt veel advies denk ik.
    Ik zat er alleen aan te denken dat je misschien de komende dagen wel extra aanbied maar dan niet aan de borst maar de gekolfde melk geven?!?

Ons zoontje was in de kraamweek net niet tot 10% afgevallen, vanaf dag 6 ging hij weer aankomen. Met een week of drie was hij alleen weer ietsje afgevallen, de week erna weer 300 gr erbij.
    Is totaal niet vergelijkbaar als bij jullie natuurlijk maar hij schommelde dus wel wat.
    Een vriendin van mij vertelde trouwens van de week dat hun dochter sinds de geboorte maar 1 kg is aangekomen en die is nu 11 wkn! (wel in de lengte gegroeid)

Volgens mij "moet" een kindje rond dag 10 weer op het geboortegewicht zitten....

Succes iig hopelijk kun je gewoon verder gaan zoals jij dat zelf wilt!

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ze mogen er in principe 2 weken over doen maar het komt niet op een dag aan. 't Gaat er omdat dat de groei er op een gegeven moment weer in moet zitten.

Waar ik aan denk ik teveel melk wat Kristel al aangeeft.
    Ik zou van tevoren de ergste druk eraf kolven en de meeste voormelk en dan aanleggen. Vervolgens nog even nakolven en proberen haar nog wat bij te voeden dmv cupfeeding of fingerfeeding.

4. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Mijn beide meiden zijn hun 10% max afgevallen ook een hoop gezeur over bijvoeden etc, maar ik was net als jij overtuigd van mijn BV en had tevreden, allerte baby's met plasluiers etc.
    Laat je niet te snel iets aanpraten over stoppen of bijvoeden want de voeding heeft zn voedingstoffen wel ook al ben jij op dieet.
    Houd de temp wel in de gaten boven de 37,2 kan op dorstkoorts wijzen.
    Mijn oudste heeft weken/maanden dr over gedaan om dr geboortegewicht terug te krijgen, maar gelukkig trof ik toen op het CB een arts die pro BV was en mij helemaal gelijk gaf dat het super ging met mn dochter.

** gefeliciteerd trouwens :D **

5. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Gefeliciteerd met je dochter!
    Ik kan je eigenlijk geen tips geven, maar ik zou gelijk een lactatiekundige inschakelen.

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik sluit me helemaal bij Eliza78 aan. Ik heb er pas ook een gebeld, en het heeft me ontzettend geholpen. Heel fijn dat er iemand is die je kan adviseren en er ook echt verstand van heeft.

Dus bellen!

7. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Houd vast aan je eigen plan hoor!! Vertrouw op je gevoel en leef dit ook na, het komt echt goed!

Hier niet gedaan waardoor ik nu 4x per dag kolf en mijn mannetje de borst niet meer snapt. Zat zo ongeveer in dezelfde situatie als jij nu. Maar werd er zo onzeker van dat ik heb toegegeven. Gevolg is een mannetje die echt geen zin meer had om veel moeite te doen voor zijn voeding en vervolgens gewoon weigerde.. Nou, dat wil je niet!

En nog gefeliciteerd!!:D

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als ze verder tevreden is, en het afvallen niet hard gaat, en je moederhart maakt zich geen grote zorgen, dan valt het waarschijnlijk wel mee. Maar een lactatiekundige die meekijkt kan fijn zijn.

Heb je al een keer haar voor en na de voeding op de weegschaal gelegd. Zodat je kunt zien hoeveel ze gedronken heeft?

Sowieso hebben ze 10-14 dagen om terug op gewicht te komen. En sommige kindjes doen er gewoon iets langer over.

En mijn neefje op KV deed er bijna een maand over.. KV is ook echt niet heilig..

9. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn oudste is ook zo'n 10% afgevallen in de kraamweek (aanleggen ging niet zo goed). Hij was de twee weken ruim gepasseerd voordat hij weer op geboortegewicht was. Op zich vind ik wat je schrijft dus niet zo heel verontrustend.

Nu je voeding goed op gang komt en zij ook goed drinkt, zou ze wel moeten gaan aankomen. Dat hoeft niet veel per keer te zijn, maar er zou onderhand wel een stijgende lijn in moeten komen.

Bijvoeden lijkt mij niet zinvol nu: eerst maar eens zien of ze wel écht goed drinkt. Daarvoor zou je idd direct voor en direct na de voeding kunnen wegen. Als die 10-20 gr die ze nu per dag afvalt maar ééns per dag wordt gewogen zegt het niet zo veel. Misschien heeft ze net geplast, of gepoept of gespuugd.
    Ik zou die lactatiekundige er dus maar eens bij halen, misschien kan zij zien waarom er nog niet genoeg naar binnen gaat.

Succes, laat je niet van de wijs brengen. En van harte gefeliciteerd met je dochter!

10. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties :)
    Even een update:
    Het probleem was idd overproductie en dus kreeg mn meisje bijna alleen maar voormelk binnen (ze kreeg op een gegeven moment ook typische luiers; schuimend groen)
    Ik kolf nu dus regelmatig eerst wat voormelk af voordat ik haar aanleg en t lijkt de goede kant op te gaan! Ze is niet meer afgevallen! ook nog niet bijgekomen gisteren volgens de weegschaal van de kraam maar wij vertrouwen die weegschaal niet; we hebben Philine namelijk gewogen voor en na een voeding (heel veel gedronken!) maar de weegschaal gaf geen verschil :(
    En later had ze maar een paar slokjes op en toen gaf ie aan dat ze 50 gr zwaarder was. Niet te vertrouwen dus ;)

Vandaag komt onze bestelde weegschaal binnen en kunnen we t dus zelf in de gaten gaan houden :)
    Maar mijn gevoel zegt dat t wel goed zit, want waar ze eerst maar kleine poepluiers had heeft ze nu sinds gisteren flinke gele bv luiers, een paar per dag! Dat vind ik een heel goed teken :D (hoe blij kun je zijn met poepluiers ;))

11. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Goed teken!

Nou hoop ik alleen niet dat je dmv het kolven vooraf je productie nog verder stimuleert?

Succes!

12. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Daar was ik idd ook bang voor, maar juist sinds ik dit doe heb ik ook geen last meer van stuwing en zitten mn borsten ook niet meer zo snel vol :)
    Heb dus t idee dat het de boel juist stabiliseert, omdat Philine nu eindelijk de achtermelk binnen krijgt en mn lichaam dit signaal ook opvangt.
    Ik kolf ook alleen nog maar voor als ze heel erg vol aanvoelen, 2x per dag misschien nog, dus dat wordt ook al minder.
    Wel is Philine nu flink aan t regelen dus misschien dat t daardoor weer erger wordt, maar ik weet nu hoe ik er vanaf kan komen (grootste druk eraf kolven en blokvoeden, dit heb ik vh weekend namelijk ook nog gedaan)

13. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Goed dat je zo zeker bent! En idd, ze heeft nog even de tijd om echt te gaan groeien.

Heb je toevallig rond de bevalling een infuus gehad? Zo ja, dan heb jij en ook zij extra vocht binnengekregen wat er de eerste dagen afgaat, ze lijken dan onterecht veel af te vallen.

En let op je eigen weegschaal ook, er zitten altijd marges en onbetrouwbaarheden in die weegschalen. Als je echt wilt wegen om te beoordelen of ze voldoende binnenkrijgt moet je alle luiers en alle voedingen wegen en goed noteren, kun je dan na een paar dagen bedenken of er ergens iets "aan blijft hangen" :D

Je meisje wegen om te zien of ze aankomt kun je anders het best elke dag op een bepaalde tijd doen, (na/voor de voeding/luier) en alleen wekelijks conclusies trekken bijv. Het beeld van dag tot dag zal steeds verschillen waarschijnlijk.

Veel succes, lekker blijven voeden!

14. Bri

Bri Niet meer actief

Hartstikke goed teken, die gele luiers!
    Hou vast aan je overtuiging, je weet zo te lezen heel goed wat je wilt en wat je doet. Hopelijk geeft het wegen je wat meer inzicht en rust, en daarna mag je dan gewoon zorgeloos gaan genieten.

15. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Blijf vertrouwen hebben in je BV en ga niet te veel wegen, daar word je alleen maar knetter van. Kijk naar je kindje en voor 99% zie je het goede;)

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Gele spuitluiers rocken gewoon :D

Deel Deze Pagina