Hallo allemaal, wie weet wat de afkortingen zijn van de meetpunten in het echo verslag? Er staan dan maten in mm en daarachter meteen in een curve/grafiekje in beeld gebracht dmv een rode stip. De afkortingen zijn: BPD OFD HC CM AC TCD Achterhoorn FL HC/AC (lijkt mij verhouding van bovenstaande HC en AC?) BPD/FL (ook een verhouding van bovenstaande BPD met FL?) BPD/OFD (weer een verhouding?) Ik wil het gebruiken voor het boekje dat ik maak voor de kleine.
De vetgedrukte weet ik sowieso wel, AC= hoofdomtrek, HC= buikomtrek en FL: meting van bovenbeen. De rest ben ik ook wel eens benieuwd naar.
Ik heb op mijn lijst alleen dit staan; HC AC TCD FL Gewicht Hier een overzicht met afkortingen die op de echo staan: Uitleg echo formulier zwangerschap - Zwangerschapspagina
BPD > Biparietale distantia (van oor naar oor) OFD > Occipito Frontale Diameter (van voorhoofd naar achterhoofd) HC > Head Circumference (hoofdomtrek) CM > Cisterna Magna (ruimte achter kleine hersenen) AC > Abdominale Circumference (buikomtrek) TCD > Transcerebellaire Diameter (meting kleine hersenen) Achterhoorn > Hersenventrikelmeting > marker waterhoofd FL > Femurlengte (lengte bovenbeen) HC/AC (lijkt mij verhouding van bovenstaande HC en AC?) klopt BPD/FL (ook een verhouding van bovenstaande BPD met FL?) klopt BPD/OFD (weer een verhouding?) klopt Groet van een echoscopist
Helemaal super Dre79 !! Dank je wel!! Heb ik echter 2 vragen... de verhoudingen van HC en AC en van BPD en FL, wat heeft dat eigenlijk met elkaar te maken?