Het aller belangrijkste is wat wil jij zelf? Niet wat wij hier willen niet wat de omgeving wilt wat wil jij zelf. Denk je het nog vol te kunnen houden. Dan ga je door. Denk je dat het echt niet meer gaat probeer dan langzaam af te bouwen. In elk geval kijk of je een flesje afgekolfde melk klaar kan zetten. ( weet de bv deskundigen zijn het hier niet mee eens invb tepel verwarring maar als het jou kan helpen om eens een paar uur beter door te kunnen slapen zou je die kans moeten grijpen. Zeker als je het wel door wilt zetten. Als is het voor nu maar voor een nachtje dat je even op krachten kunt komen.
Je kunt het ook anders zien ipv "pfft, alweeeer voeden?!", namelijk: Ha, weer even lekker relaxed een uur verplicht op mn kont zitten en mn meisje voeden, verder helemaal NIKS Hoe fijn is dat dan? Verder kan ik alleen maar beamen dat ik het ook echt hartstikke zwaar vond in het begin, maar wat een profijt heb ik nu van het harde werken! Ik hoef me nooit druk te maken of ze te veel krijgt, ik hoef me nooit druk te maken als we ergens zijn en langer weg willen blijven (ik heb immers altijd melk bij me), mn meisje ontspant helemaal aan de borst en slaapt daardoor lekker in als ik haar daarna weg leg (kan haar altijd wakker weg leggen) en het is gewoon echt genieten nu het goed loopt! Als ze klaar is met drinken of tijdens het drinken krijg ik altijd zo'n mooie lach van haar, alsof ze wil zeggen "dankje mama!" Ook zodra ze ziet dat ik mn shirt omhoog doe krijgt ze zo'n mooie twinkeling in haar ogen; dat is echt genieten! Ik voedde haar in de buik met mijn lichaam en buiten de buik gaat het door, geweldig!
Borstvoeding is heel natuurlijk...maar je moet het als moeder en kind WEL leren! En daar moet je gewoon een week of vier voor uittrekken, het verdient tijd. Nu met elf dagen ben je gewoon hondsmoe, niet gek, je bent net bevallen en daar komen dan ook nog eens alle emoties van een vroeggeboorte bij. Elf dagen is in zo'n situatie gewoon te vroeg voor genieten, ongeacht wat je kind drinkt. Geef jezelf de tijd om echt goed uit te rusten, concentreer je op je kind en op jezelf. Dat is belangrijker dan kraamvisite. Vroeggeboorte is op zich al reden genoeg om alle visite te vragen om op z'n minst te wachten met baby-kijken tot na de uitgerekende datum. En vroeggeboorte is ook een extra reden om tot op z'n minst tot de uitgerekende datum bv te geven. Juist die preemies hebben het extra hard nodig.
Inderdaad. BV geven is bikkelen in de eerste 2 a 3 maanden, en FV is niet zaligmakend. Dan zit je met flesjes, sterilisaties, houdbaarheidsdata, maximale hoeveelheden, noem maar op. Ik sluit me ook aan bij Kristel86, het voeden zien als 'even lekker zitten en met mijn kind knuffelen'. En de trots die je voelt als je ziet hoe goed je kindje groeit op de melk die je zelf gemaakt hebt... Heerlijk! Meis, volhouden! Het wordt echt beter, ik beloof het je! Mijn dochter is bijna 17 maanden nu, en ze drinkt nog steeds bij mij
Hoi, Ik snap je heel goed, en als jij wil stoppen moet je stoppen, laat je door niemand wijs maken dat je géén goede moeder bent want een goede moeder kiest voor jaar kind en voor zichzelf. Bv is heel zwaar vooral in het begin, mijn dochter is nu bijna 3 mnd en pas nu zie ik het gemak er van, ik was zeer vastberaden om bv te gaan geven en daar zit denk ik ook een groot probleem. Vrouwen die bv gaan proberen daar lukt het vaak niet bij, bv moet je gaan geven. Ik zeg vaak bij twijfel niet stoppen zeker niet na 11 dagen. Maar als jij denkt meid dat je het niet trekt dan moet je stoppen, ik vond de fles bij de 1e wel meer rust geven, ik kon het voeden letterlijk en figuurlijk loslaten. Maar ik vind bv wel mooi om te doen en heb spijt gehad dat ik géén hulp heb gezocht destijds. Bij de 2e had ik zoiets voor mij nooit meer. En nu bij de 3e geef ik bijna 3 mnd bv en dat ging zeker niet makkelijk maar ben nu 3 mnd bezig en geniet volop. Maar bedenk je een ding goed een goede moeder kiest ook voor zichzelf. Geef jezelf een deadline van als het bijv met 4 weken of 6 weken nog zo voeld dan stop ik. Zo maak je het jezelf makkelijker, en wat je ook besluit je bent een prima moeder en je doet je kind echt niets verkeerds aan door fv te geven.
Soms heb ik het idee dat mensen die perse borstvoeding willen geven en cursussen etc volgen..... tegen een soort "muur" oplopen... waarvan niemand ze verteld heeft..... In mijn omgeving hebben de vrouwen die helemaal "pro-borstvoeding" waren in de zwangerschap het juist niet volgehouden.... terwijl ik heel de eerste zwangerschap fv wilde geven.. en toen op het laatst dacht (zonder in te lezen)... ik probeer het gewoon... en heb uiteindelijk 10 maanden, 9,5 en 9 maanden borstvoeding gegeven..... Tuurlijk heeft borstvoeding vele voordelen... die horen we wel elke keer maar de nadelen die ik tegen ben gekomen... die lees je nooit in de boekjes.... Lees hier bijvoorbeeld ook: je hebt geen flesjes nodig... Nee, als je niet werkt niet nee... ik werkte bij de eerste fulltime... en je had moeten zien hoeveel werk ik had met het EN voeden EN kolven, de potjes labelen, dateren, de kolf, gebruikte fles,spenen en melkbakjes uitkoken en dan weer uitrekenen hoeveel melk ik de volgende dag nodig had... Man, t leek hier campina wel Je hebt je melk altijd bij je..... Ja handig inderdaad... maar openbaar voeden moet je wel durven.... Dan kolf je toch af... tuurlijk... maar in de boeken doen ze overkomen ofdat ik een kraantje op mn tepels had.... Nou ook kolven moet je leren.... zit je daar met volle borsten, maar het herrieding krijgt er geen hele cc uit... of op je werk waar je aangekeken wordt dat je WEER extra pauze gaat houden Dan geef je toch in het openbaar een flesje als je niet wilt voeden dan... Ja, heel fijn, maar mijn oudste verrekte om bij mij de fles te drinken.... verder als ik geen eten gaf, kon ik toch naar huis.. omdat ik gelijk stuwing kreeg... Dit gold ook voor de nachten.... "schat, wil jij fles geven zodat ik eindelijk een keer kan doorslapen?"....en op het tijdstip dat mijn partner de fles gaf, werd ik wakker van de pijn.... en zat ik ernaast te kolven... Lekker doorslapen hoor.... Lees hier... je moet het zien als een momentje van rust.. kindjes die clusteren lees je nooit in de boekjes.... ja als je zo'n kind hebt en je gaat googelen DAN kom je het tegen dat je niet de enige bent.... ELke avond, van 19.00 - 22.30 uur met een kindje aan je borst, wat je dus niet neer hoeft te leggen want zodra je dat doet zetten ze op het krijsen... Dat zijn geen "momenten meer voor jezelf".... en tja, lekker zitten is leuk met je eerste kindje, maar met een tweede of derde en een groot huishouden wordt het toch al anders... (ik word er steeds handiger in... ) je leest alleen over de "regeldagen" en dan dat ze maar een paar keer voorkomen.... je leest bijna nergens dat kinderen ook tussendoor regeldagen kunnen hebben, die er extra bijkomen.... en sommigen wat meer dan anderen.... Ja en toch heb ik het al die tijd volgehouden, omdat ik er blanco ingestapt was, geen illusies had . borstvoeding is niet ALLEEN maar mooi..... ja bij sommigen misschien wel... die kindjes hebben die idd later een vast schema hebben en om de 4 uur eten. (dat is hier dus ook nooit gelukt)..... het bleef "op verzoek".... tuurlijk heeft borstvoeding ook voordelen, maar die hoef ik niet te noemen die zijn WEL algemeen bekend.... ik begrijp dus goed dat mensen het tegen vinden vallen...... soms is de realiteit zo anders, als dat je voor ogen had....
Je slaat de spijker op z'n kop. Persoonlijk heb ik wel veel aan een bv cursus gehad omdat mijn hoofd vol fabeltjes zat over bv, maar wat ik eerder al zij een goede moeder kiest het best voor haar kind en zichzelf.
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter. En maak de keuze die voor jou en haar het beste is. Welke dat is, zul je zelf moeten bepalen. cerberus, ik denk dat je zeker een punt hebt over de fabels rond BV (die niet voor iedereen een fabel zijn, maar voor sommigen is de realiteit gewoon anders, zoals jij 'm ook beschrijft). TS, zoals ik jouw posts lees, heb je niet alleen last van die BV-fabels, maar uberhaupt van een grote fabel over de kraamtijd, namelijk dat die er in de eerste plaats is om van te genieten. Het is een tijd van herstel, en een tijd waarin nieuwe processen op gang komen. Dat kan enorm heftig zijn. Ongeacht of je BV of FV geeft. Stap van die roze wolk af, zie de realiteit: de kraamtijd kan prachtig zijn, maar is niet alleen maar genieten. Als je dat idee een beetje los kunt laten, gaat het misschien juist allemaal veel makkelijker.
100% eens met Bri. Bij mij werd bv een heel stuk makkelijker in de loop van de tijd. Wat ik heb gedaan was vooral lekker toegeven, liggend voeden met zelf een tijdschriftje erbij, en de rest van de huishoudzorgen aan mijn man overlaten. De kraamtijd was voor mij ook geen roze wolk. Ik had veel kraamtranen, hing de halve dag met mijn moeder aan de lijn en heb ontzettend moeten wennen aan het moederschap. Dat had alleen heel zijdelings met bv te maken, als het al met bv te maken had. Na verloop van tijd werd het steeds makkelijker, en ging ik er echt van genieten. Ik heb altijd gevonden dat bv normaal was - nooit fv overwogen tenzij ik bv. zware medicatie zou moeten gebruiken die dat in de weg zouden staan. Stoppen was dus ook geen optie, wat eigenlijk juist een stuk minder interne strijd betekende. Niet dat ik het niet zwaar gevonden heb, maar het was die omschakeling, het ontzwangeren, het zorgen, de nachten, bijkomen van de bevalling... dat vond ik pittig. Maar ik dacht ook 'hier heb ik verlof voor'. Na 14 dagen ging ik eens wandelen met mijn dochter, en langzamerhand gingen de dagen minder over voeden en weer meer over ook andere dingen. Een kleine waarschuwing met stoppen of mengen met kv: vaak legt het laatste je produktie plat (die is nu nog vrij instabiel/op gang komend), en er is geen makkelijke weg terug. Ik zou het zelf niet doen, maar ik heb zelf ook nooit op zo'n punt gestaan
Dames ik ben jullie allemaal super dankbaar voor de open en eerlijke reacties, het doet me echt goed. Na gisteren heerlijk uitgehuild te hebben bij manlief voelde ik me ook al een stuk beter. En toen ik ging voeden en mn meisje met open mondje naar mn tepel zag happen voelde ik ook.. dit wil ik nog niet missen. Ook een erg goede nacht gehad overigens (0.15, 4.30, 8.00) dus dat scheelt ook weer even, lekker wat uurtjes slaap kunnen pakken. Vanmiddag heb ik een telefonisch consult met de lactatiekundige, kan ik ook nog even spuien. Heb nu met mezelf en mn man de afspraak om het sowieso tot 6 wkn aan te zien. Voel ik me er dan nog rot bij, dan gaan we stoppen. Maar stiekem hoop en denk ik.. dat ik het gewoon vol moet blijven houden! Ze is idd te vroeg geboren en erg klein, dus voor haar is het ook het allerbeste! Nogmaals bedankt iedereen, ben blij dat ik dit topic geopend heb gisteren!
wat fijn om te lezen! en wat een verschil maakt zo'n wat betere nacht.... en een keertje uithuilen bij manlief. kom gerust nog spuien, of vragen stellen, of vertellen als het lekker loopt.
Heel goed, meid. Ik denk dat we bijna allemaal deze momenten hebben gekent van waarom deed ik het ook al weer en off wat is het zwaar. Top dat je doorgaat.
Wat goed dat je doorzet! Mag ik vragen hoe vaak je verschoond? Want ik heb een voorzorgverpleegkundige tot mijn dochter 1,5 is &zij raadde me aan de nachtverschoning weg te laten.. Dit scheelde voor mij zeker wel.. Dacht heel misschien heb je er wat aan =)
dat scheelt echt veel idd. Hier ook nooit gedaan want zo kon ik blijven liggen in bed en haar liggend aanleggen en dommelde ik ook weg heerlijk. Ze liet vanzelf los als ze vol zat
Ik verschoon eigenlijk elke voeding. Ze heeft tot wel zo'n 5 poepluiers per dag en vind het zielig om haar weer met een vieze luier weg te leggen.. Maar dat doen jullie dus wel? Nog een vraagje; ik heb een kolf nu aangeschaft en wil wat gaan kolven om een voorraadje aan te leggen voor als ik eens weg moet e.d. Wat is de beste tijd om te gaan kolven? Na dat zij gedronken heeft? Of precies tussen 2 voedingen in? Maar krijgt zij dan nog wel genoeg uit de borst?
Je kan het beste s ochtends na de voeding kolfen want na de nacht zitten je borsten het meest vol, je kan ook tussen 2 voeding in kolfen dan kun je je kindje iedere borst bv 2x geven, of ze komt eerder voor een volgende voeding, dat regeld ze zelf wel. Althans bij mij komt mijn dochter na een uurtje nog eens voor een voedig. Als ik tussendoor kolf.