kan iemand mij tips geven

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door annatje, 10 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annatje

annatje Lid

7 apr 2008
    88
    0
    0
    call center agent
    Ik wil dolgraag zwanger worden en dit word de eerste ronde dat we er echt serieus mee bezig gaan. voorheen gewoon geklust wanneer we zin hadden en het er van kwam.
    Sinds gister ben ik begonnen met temperaturen maar ik snap iets niet helemaal.
    hoe kan je nou precies weten wanneer je je ei hebt tijdens het tempen. ik las ook dat je eigelijk al moet klussen voordat je je ei gaat krijgen.......
    hoe kan je hier achterkomen dan? zodat je in iedergeval op tijd klust? iemand tips voor mij?

2. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    je moet kijken wat je gemiddelde cyclus is
    je hebt 14 dagen voordat je ongesteld word je eisprong bij je 1 kan het iets korter zijn of langer maar gemiddeld is het 14 dagen.
    als je je eisprong hebt gehad dan gaat je temp omhoog met minstens 0.3 graden en dat moet 3 dagen aanhouden om zeker te weten dat je je eisprong hebt gehad!
    dus als je je gemiddelde cyclus niet weet dan zou je 1 maand moeten tempen om te kijken wanneer jij je eisprong hebt.
    ook kan je je cyclus berekenen en die geeft aan wanneer je eisprong is en je vruchtbaar bent.
    de cyclus berekener staat links in het menu onder calculator

sowieso zou je het beste om de dag sex kunnen hebben tot het einde van je cyclus dan kan je je ei haast niet missen!

ik hoop dat je zo genoeg informatie hebt!

succes!

Liefs Marije

3. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Idd, je zult eerst een cyclus lang moeten tempen voordat je ongeveer kan berekenen wanneer je je eisprong hebt zodat je op tijd kan beginnen met klussen ;)
    Ik heb vanaf ronde 1 ovulatietesten gebruikt.
    Ik ben iemand die nogal wel eens wat vergeet dus elke ochtend tempen is niks voor mij. Ook moet ik 's ochtends altijd heel nodig naar de wc, dus eerst in bed blijven liggen en tempen is dus niks voor mij :-D
    Ook heb je met een ovulatietest meer zekerheid wanneer je je eisprong hebt. Dus voor mij was t ideaal :)

4. annatje

annatje Lid

7 apr 2008
    88
    0
    0
    call center agent
    thanx!
    hier toch haast ieder dag wel sex dus moet dan wel goedkomen helaas is mijn cyclus nu enorm lang dus kan nu niet echt een berekening maken maar goed hou het tempen in de gaten. dus als ik het goed begrijp moet ik sex hebben op het moment dat mijn temp stijgt met minimaal 0,3?
    bedankt voor je andwoord
    groetjes anna

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Nee, als je temp stijgt dan is je eisprong al geweest. Dat is het nadeel met tempen...
    Veel tempen ook in combinatie met ovulatietesten.
    Daarom moet je ook eerst een cyclus lang tempen om te kijken wanneer je eisprong ongeveer is.
    Ik weet niet of je cyclus regelmatig is nu?

6. annatje

annatje Lid

7 apr 2008
    88
    0
    0
    call center agent
    gebruik jij dan iedere dag een ovu test?
    nee toch dat is toch veel te duur?

7. annatje

annatje Lid

7 apr 2008
    88
    0
    0
    call center agent
    nou ik had altijd een hele regelmatige cyclus maar nu in een keer een hele rare ben nu al dik 2 weken ongesteld dus nu weet ik het niet meer

8. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    zo, 2 weken al :confused:
    Hopelijk gaat t gauw over!

Nee, ovutesten ga je beginnen te gebruiken rond de dagen dat je je eisprong verwacht.
    Voor zover ik weet is de richtlijn: 17 dagen voor je volgende menstruatie beginnen.
    Dus heb je een cyclus van 28 dagen dan begin je op dag 11 met testen.
    Ik deed t zelf met ClearBlue digitaal. Zo hoef je niet moeilijk te doen met streepjes, maar krijg je gewoon een Smiley als je eisprong in aantocht is :)
    Ik had aan 4 testen ofzo genoeg per maand.
    CB digitaal kost 35 euro. Dan krijg je een handapparaatje + 7 strips. t Apparaatje leest je strips dan. Als die strips op waren kocht ik Personastrips, die doen t ook in de CB digitaal maar zijn een stuk goedkoper; 13,50 voor 8 strips.

9. annatje

annatje Lid

7 apr 2008
    88
    0
    0
    call center agent
    Ok nou dan ga ik dat maar doen. dan heb ik in iedergeval meer zekerheid, maar nu eerst maar eens wachten wat mijn ongesteld heid gaat doen.
    bah niks aan dat het zo lang duurt......
    thanx voor je andwoorden!
    groetjes anna

10. Iuno

Iuno Bekend lid

12 feb 2008
    955
    0
    0
    Hi Anna,

Ik temp nu voor de 3e cyclus en ben vorige cyclus ook begonnen met ovulatie tests.

Het voordeel van temperaturen is dat het heel goedkoop is (alleen aanschap thermometer + evt. eens nieuwe batterij), maar een naddel is dat je idd pas achteraf kunt schatten wanneer je ei is geweest.
    Één cyclus temperaturen is overigens alléén genoeg om juist te kunnen inschatten, wanneer je een hele regelmatige cyclus hebt!
    Anders zul je toch echt meerdere cycli moeten tempen, om een patroon te kunnen ontdekken. Indien je cyclus niet (helemaal) regelmatig is, kunnen ovu-tests helpen je patroon sneller te ontdekken.

Hierboven werd gezegd dat je temp. minstens 0.3 stijgt na de eisprong, dit klopt echter niet. Normaalgesproken wordt er uitgegaan van een stijging van min. 0.2 (die min. 3 dagen aanhoudt), maar je temp. hoeft niet altijd zoveel te stijgen! De eerste cyclus dat ik getempt heb (nog zonder ovu-test), had ik een stijging van precies 0.2, maar de 2e cyclus (met ovu-test) kwam ik maar op een stijging van 1.5...
    Belangrijkste is dus dàt er een temp. stijging optreedt en dat deze hogere temp. aanhoudt. Er zijn speciale sites waar je je gegevens in kunt vullen en waar een speciaal computerprogramma dan berekent wanneer je eisprong hoogstwaarschijnlijk is geweest (www.FertilityFriend.com, www.urbia.de). Het meest betrouwbaar kunnen ze het berekenen wanneer je naast je temp. ook ovu-tests doet en/of je afscheiding en/of de stand van je baarmoedermond (bmm) controleert...

Ikzelf gebruik nu overigens de ovu-tests van sensitest. Daar betaal je over het algemeen ca 1 euro per test (verzendkosten meegerekend), afhankelijk van hoeveel je er bestelt. Zijn wel zgn 'dipsticks', waarbij je de urine in een bekertje moet opvangen, daar de test in houden en na 5-10min. kun je het resultaat aflezen. Velen vinden dit een hoop gekl***, maar vind het persoonlijk heel erg meevallen en het is iig veel goedkoper dan CB!

Mijn cycli zijn over het algemeen 26 of 31 dagen, dus totdat ik zèker weet dat deze cyli zich steeds afwisselen, begin ik voor de zekerheid dag 12/13 met ovu-tests en test na een positieve test dan door tot weer een negatieve test is. Eerste cyclus (26 dagen) heb ik maar 3 staafjes nodig gehad. Verwacht nu weer een lange cyclus (31 dagen), dus reken ermee dat ik deze keer een staafje of 6/7 nodig zal hebben. Valt dus best mee!

groetjes, Iuno

P.S. weet niet hoe erg je je in tempen hebt ingelezen, maar hier nog de belangrijkste dingen: ;)
    - meet altijd rond dezelfde tijd en vóórdat je opstaat
    - met dezelfde thermometer (2 decimalen is meest precies)
    - op dezelfde plek en manier (rectaal meest betrouwbaar, dan vaginaal, dan oraal - rest is geheel onbetrouwbaar)

11. annatje

annatje Lid

7 apr 2008
    88
    0
    0
    call center agent
    Thanx voor de info!
    waar kan je die ovu tests bestellen die jij hebt dan?

12. annatje

annatje Lid

7 apr 2008
    88
    0
    0
    call center agent
    Ik temp trouwens oraal en had vandaag een stijging van 0,1 dus van 36,4 ben ik naar 36,5 gegaan

Deel Deze Pagina