Nu hebben wij een hypotheek van 155.000, wonen gewoon in een eengezinswoning. Wonen hier al 9 jaar. We hebben t gekocht toen we beide fulltime werkte, wel op de voorwaarde dat ik parrtime kon gaan werken als er kinderen kwamen. Op 1 salaris hadden we niet kunnen kopen, sterker nog, met 1 salaris zouden we niet eens een huis kunnen huren wat gelijkwaardig is als ons huis. Als je een partner hebt die boven modaal verdiend, dan klinkt t natuurlijk riskant om op 2 salarisen iets te kopen, maar ff reeel. Als je 1300 per maand verdiend (zoals mijn man) denk je dan echt dat je daar fatsoenlijk van rond kunt komen met 2 kids en 2 volwassenen.
Ik begrijp dit niet. Als je een relatief laaf inkomen hebt, kun je toch nooit alleen de woonlasten opbrengen omdat zulke goedkope huizen niet bestaan?
Hier huis gekocht van boven de 255.000 op zijn salaris. Mijn salaris was toen echt voor extra maar nu ik niet meer werk merken we daar nog niet veel van. We hebben echt geluk dat mijn man zo veel verdient en daar sta ik echt heel vaak bij stil.
Wij leven momenteel op 1 salaris ( dat van mijn partner ) en dat gaat eigenlijk wel goed. We kunnen niet heel veel sparen, maar hoeven ook niet als een dolle te bezuinigen op de uitgaven die we voorheen ook hadden. Wel moet ik erbij zeggen dat wij vrij goedkoop wonen... Dat scheelt behoorlijk. Ik weet niet of we het anders zo makkelijk op 1 salaris zouden redden... Waarschijnlijk net aan. Ik heb zo nu en dan een freelance klus en dus een potje met centjes voor mee op vakantie bijvoorbeeld of om een keer uiteten te gaan.
In de regio Amsterdam/ utrecht/ Haarlem zijn maar weinig mensen die een huis kunnen kopen op 1 inkomen.. Een kleine eengezinswoning kost hier al rond de 200.000 dus dan moet je toch wel een erg riant inkomen hebben wil je dat op 1 inkomen kunnen doen. Hier in Purmerend hebben we de mazzel dat ze koopgarant woningen verkopen, via de woonstichting krijg je dan 20 % korting op het huis die je later eventueel bij kan kopen of terug betaald bij een eventuele verkoop. Hierdoor kun je een ruime eengezinswoning kopen voor zo'n 150.000 waardoor het mogelijk is om de woning op 1 inkomen te kopen maar die regelingen hebben ze ook niet overal.
wat amft zegt bedoel ik dus ook: tis niet erg dat je er met 2 salarissen instaat, maar dat je wel de maandlasten kunt betalen op 1 salaris.
Sorry hoor, maar dat is echt niet altijd mogelijk. Mijn man verdiend net boven minimum loon, verdienen samen modaal. Redden het maar houden weinig over. Hebben hypotheek van 118.000 dus niks teveel. Sluit me bij Wendelaa aan, wij kunnen ook nooit van 1300 euro rondkomen.
Hier in het westen moet je dan wel een supergoede baan hebben als je de huur/hypotheek op 1 salaris wil doen en ook nog in iets groters wil wonen dan een schoenendoos....
Hier ook bruto ongeveer 56000 maar netto hebben we ongeveer 2900 euro per maand... Vraag me ook wel af hoe dit kan? 42000 en hetzelfde netto per maand overhouden?
Jij woont aan de Belgische grens? Ik woon in Delft. En nee, daar kun je bijna niet op 1 salaris een leuk eengezinswoninkje kopen. Of, zoals ik ook al zei, je moet een superbaan hebben.
Hier in Den Haag ook niet inderdaad. Wij willen graag naar het Westland ( komt mn man vandaan ) Daar zouden we een 1 kamer appartement kunnen kopen voor 175.
maar jij hebt dus ook geen gekhoge hypotheek, helemaal niet zelfs. Ik schrik alleen van sommige hypotheekbedragen en dan zeggen mensen dat kunnen we niet alleen opbrengen... ja van een hypotheek van 2,5 ton wil ik dat geloven ja. Snap je??