Zwanger naar de sauna?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MamaEva86, 12 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

9 apr 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Voor de zwangerschap ging ik zo nu en dan een dagje naar de sauna. Nu hebben mijn vriend en ik er weer erg veel behoefte aan. Ik heb al online gekeken of het mag en er staat overal dat het gewoon kan.

Nu ben ik toch benieuwd naar ervaringen en/of meningen van zwangere dames. Wie van jullie gaat er zwanger naar de sauna of is tijdens zwangerschap geweest en hoe beviel dat?

2. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wilde ook graag gaan en had al aan een vk gevraagd of ik mocht gaan; na de eerste 12 weken was het prima volgens haar. Toen ik 20 weken was, had ik een dagje sauna gepland en toevallig had ik eerst die ochtend een echo. Even snel tussen neus en lippen door aan (een andere) vk gevraagd, en die zei toen dat het niet geheel zonder risico is... Zij vertelde mij dat vk meestal zeggen dat het goed is, terwijl gynaecologen dit altijd afraden (volgens haar), omdat er een verhoogd risico is op inwendige infectie door (vieze) baden en sauna's. En daarnaast omdat je als zwangere anders op hitte reageert....

Ik heb toen besloten niet te gaan, mede omdat mn vriend het toen ook geen goed idee meer vond. Maar achteraf -en nog steeds- heb ik sterk mn bedenkingen bij haar advies. Waarom zou ik niet in een warm water bad mogen, maar wel mogen zwemmen in een zwembad? Kijk, als je nou beginnende ontsluiting hebt, kan ik t me voorstellen, maar bij 20 weken...:(

Ben benieuwd wat anderen erover te zeggen hebben!

3. mammz

mammz Fanatiek lid

25 mrt 2013
    1.845
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgensmij mag het gewoon vanaf 12/13 weken maar miet je gewoon goed naar je lichaam luisteren..

Ik heb ook een sauna bezoek gepland staan als ik 17 weken ben :)

Ik hoor graag ervaringen

4. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

9 apr 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Ik las ook dat het in de laatste 4 weken wordt afgeraden ivm beginnende ontsluiting. Ik dacht toen ook meteen aan normale zwembaden waar bij dat nooit wordt gezegd.
    En je kan ook gewoon seks hebben tot het einde van je zwangerschap, terwijl dat ook niet geheel zonder risico tot infectie is, toch? Ik weet het ook niet.

Ik heb gewoon heel veel zin om een dagje lekker te ontspannen en de vermoeide spieren in mijn lijf te verwennen!

5. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    vorige zwangerschap ben ik een aantal keren geweest, mijn vk gaf aan dat als je al regelmatig ging het geen enkel probleem is. wel voldoende blijven drinken. ik ben nu pril zwanger en wacht even totdat ik een week of 14 voorbij ben.

Ik vond het echt heerlijk de vorige zwangerschap. Er zijn ook sauna's die speciale zwanger arrangementen met massage hebben, aanrader!

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ook gewoon gedaan. Ook nergens negatieve adviezen gekregen.
    Ging alleen niet meer in de 90 graden. Voelde gewoon niet fijn. Denk omdat ik toch al minder lucht kreeg door verdrukte longen en kreeg bij die hogere temperaturen nog minder voor mijn gevoel.

7. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Gewoon gaan. Eerste weken vd zwangerschap mag je niet en de laatste weken niet. Je mag niet in de warme saunas. Dat staat ook wel vermeld op de sites van saunas. Dat heeft te maken dat je kindje het niet te warm moet krijgen.
    Tussendoor gewoon lekker genieten.

8. Loderonde

Loderonde Actief lid

20 jan 2012
    138
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kan en mag gewoon! Vorige week nog geweest met 34 weken en doe ook gewoon opgietingen mee en ga in alle sauna's. Wel belangrijk, luister goed naar je eigen lichaam. Relax ze!

9. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

9 apr 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Bedankt voor de tips dames! Dan gaan we binnenkort een dagje genieten samen :)

10. Brabomama

Brabomama Fanatiek lid

14 sep 2011
    1.316
    0
    0
    Inderdaad gewoon gaan hoor! Ben zelf een paar weken geleden (toen 15 weken zwanger) ook geweest en voelde me daarna als herboren!

Houd wel rekening met het volgende:
    - je mag NIET in de infraroodsauna
    - ga ook niet in de allerheetste sauna
    - zoals al door iemand anders hier gezegd: zorg dat je voldoende drinkt
    - wisselbaden worden geloof ik ook afgeraden (normaal gesproken vind ik het, direct nadat ik uit de sauna kom, heerlijk om in zo'n ijskoud bad te stappen, maar dat heb ik nu ook maar even overgeslagen)

Tot slot, denk aan het beste advies dat je kunt krijgen in je zwangerschap: luister goed naar je lichaam!

Heel veel plezier!

11. MamaEva86

MamaEva86 Bekend lid

9 apr 2014
    588
    26
    28
    Leiden
    Bedankt Brabomama! Ik had dat al gelezen inderdaad, geen infrarood. Erg jammer, want die vind ik heel fijn.
    Maar er blijft meer dan genoeg fijns over ;)

12. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Zeker bij een tweede of volgende zwangerschap kun je al veel eerder ontsluiting hebben. Ik had bij 24 weken al ruim 1 cm ontsluiting (kindje gewoon tot 41 blijven zitten).
    De reden dat sauna's "erger" kunnen zijn dan gewone zwembaden is dat veel bacterien baadt hebben bij de hoge temperatuur en zich veel sneller delen. In een gewoon zwembad zitten ook bacterien, maar veel minder.

Persoonlijk durfe ik het "risico" niet te nemen en heb ik mn sauna bezork even een paar weken uitgesteld, maar iedereen natuurlijk zelf beslissen en de risico's zullen ongetwijfeld beperkt zijn (anders was er wel een richtlijn).

13. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik ben ook een aantal keer geweest in mijn vorige zwangerschap.. Vond het heerlijk ontspannen.. Niet in de heetste sauna's, niet in de infrarood e.d. inderdaad.. Ik ging vaak op het onderste bankje zitten zodat het niet te heet was. En rustig afkoelen, vaak gewoon buiten gestaan enzo i.p.v. die koude baden..

Ik vond het heerlijk en ben het deze zwangerschap ook zeker weer van plan :D

14. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Precies hetzelfde hier :)

15. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben met zo'n 19 weken nog geweest. Ben nu 25 weken.
    Idd. infrarood is niet goed, maar daar ben ik hartstikke allergisch voor (word ik kotsmisselijk van) dus dat mis ik niet. En voldoende drinken, niet de heetste sauna's, niet te lang achter elkaar, en naar je lichaam luisteren. Veel plezier!

Deel Deze Pagina