Ik was nieuwsgierig of jullie de combinatietest gaan doen? Waarom wel of waarom juist niet? Wij vinden het zelf best prijzig 170 euro. Moet je die cash betalen of valt dit onder je eigen risico? Ik ben benieuwd wat jullie mij aanraden wel of niet
Ik heb de combinatietest nooit gedaan. Veel geld en het enige wat je krijgt is een kansberekening, met mogelijk veel stress als gevolg om niets of juist een goede uitslag en toch foute boel. Is allemaal mogelijk. Tegenwoordig mag je ook de nipt laten doen. Ook hier kun je een positieve uitslag krijgen en er toch niets aan de hand blijkt maar dan heb je het over heel andere percentages. Een negatieve uitslag is ook bijna altijd (99%) echt negatief. dat gaan wij nu dus wel doen. Qua kosten maakt het weinig verschil geloof ik. Misschien het overwegen waard? Wat wel belangrijk is, bedenk je goed wat het betekend als de uitslag niet goed is. Wil je dag weten en wat ga je dan doen? Wil je daar überhaupt over na moeten denken? Dat was een tweede reden om het eerder niet te doen voor ons.
Ja hier wel de ct gedaan. Heeft me veel rust gegeven. Nu zou ik niet meer een ct maar een nipt laten doen
Hallo. Ik heb de combinatie test bijde keren laten doen. Bij dr 1ste was er alleen nog combinatie test. En tegenwoordig is er ook de nipt. Volgens mij krijg je bij nipt alleen bloed prikken en ct ook nog een echo. Bij mij gaf het bijde keren heel veel rust. Ze kijken alles dan al zo goed na niet alleen de nekplooi. Wel moetje onthouden dat het een kansberekening is. En stel nou dat die negatieve is wat dan...... dat vond ik wel lastig. Wij hebbem dit bijde keren zelf moeten betalen. Heel veel s6 met het maken can je keuze. Ik vond het toen ook echt een afweging
Wij hebben de NIPT gedaan. Qua prijs verschilt het niks en bij de NIPT is het alleen bloed prikken en meer duidelijkheid vind ik. Het kost €175 geloof ik en dat moet je zelf betalen, maar tot vorig jaar was het €600 dus dat scheelt al Wij hebben het bij de eerste zwangerschap niet gedaan maar dit keer wel, mocht er echt iets helemaal niet goed zijn zou het voor ons dan te veel invloed hebben op ons eerste kind. Maar de uitslag was gelukkig goed! Succes met maken van je keuze!
Dat klopt niet. Als de uitslag negatief is ligt het aan de afwijking hoe betrouwbaar deze uitslag is (75% bij down tot 23% bij pataus). Dit is ook de reden dat wij het niet hebben gedaan. Een vruchtwaterpunctie zou het eventuele vervolgonderzoek zijn en dat is voor ons sowieso geen optie, dus hadden we voor ons gevoel weinig aan de uitslag. Heb je de folder van de overheid al gelezen waar ze het verschil uitzetten tussen nipt en combinatietest? Als ik dit zo las zag ik weinig voordelen aan de combinatietest tov nipt.
Wij hebben er ook weer voor gekozen, net als bij onze eerste zoon. Wij kozen voor de combinatietest vanwege de zeer uitgebreide echo die erbij hoort. Ze kijken het kindje dan echt van top tot teen na, het is veel meer dan alleen een nekplooimeting. Het gaf ons veel rust en ik ben een stuk minder bang voor de 20 weken echo. Het is wel een heel bedrag inderdaad, maar dat hadden wij er wel voor over.
Hier nooit de rekening van de nekplooimetinen gehad. Deze zwanerschap de nipt gedaan, bij ons in het ziekenhuis zi daar ook een echo bij
Hier de Nipt gedaan. Dat is procentueel wat secuurder geloof ik. Maar inderdaad zonder echo. De eerste keer werkte de nipt niet. Dat kan (zonder reden) bij 2% van de vrouwen gebeuren. Toen is ons een Combinatietest aangeraden. Omdat als je en tweede keer de nipt doet, de kans wederom aanwezig is dat hij niet ‘lukt’, en je dan qua termijn te laat bent voor een combinatietest. Die hebben we toen ook gedaan. De uitslag was goed. Alsnog ook de Nipt weer gedaan. En die uitslag ook goed. Wij vonden het prettig om een eventuele keuze te kunnen maken. Of om ons voor te bereiden op een kindje met een mogelijke beperking. Uiteraard testen ze maar een deel. Dat weten we. Maar toch gaf het ons wel rust.
Hier de nipt gedaan, toevallig net een stukje over gepost in mijn “uitgerekend” stuk. Wij hebben 2 mooie gezonde kids en een kindje met een zware beperking of een trisomie die onverenigbaar is met het leven, kan daar niet zo maar meer bij. Ik dacht altijd dat ik bijv een trisomie 18 zou uitdragen, maar nu er een baby’tje ligt in mijn zkh heb ik mezelf compleet bedacht. Je zit er dan naast te w88 tot het prulletje overlijd. Ik heb nog 2 kinderen die van mij afhankelijk zijn, ik kan niet 24/7 in een afwijkend kindje steken. En dan de reacties over down, ik zei dat wij alleen de mooie down zien en niet de zwaar lichamelijk en geestelijk beperkte down uit de inrichtingen. Ik wil totaal niet te klinisch overkomen, maar ik weet liever waar ik aantoe ben zodat ik een goede overwogen keus kan maken, wat die keus ook zal zijn. Ik heb er dan goed over nagedacht en sta er 100% achter.
Hier 2x combinatie test en nu dan de nipt. Inderdaad zelf betaald.. wij kregen er ook een gesprek bij. Ze wilde weten of we er over nagedacht hebben en wat we met een negatieve uitslag zouden doen. Ik vond dat gesprek bij kind 3 niet nodig, maar snap het idee wel. Ik vind dat als je een test laat doen, je wel alvast moet nadenken wat je met de uitslag wil.
Wij hebben beide keren voor combinatietest gekozen ook al was deze zwangerschap de nipt ook mogelijk. Combinatietest was voor ons belangrijker dan de nipt ivm hartafwijkingen in de familie die opgespoord kunnen worden door de nekplooimeting. Ik ben zelf aanvullend verzekerd dus ik kreeg 150 euro van de 170 vergoed.
Wij konden geen NIPT, i.v.m. zwangerschap van een tweeling, en hebben dus de combinatietest gedaan. Zo blij mee, echt een hele geruststelling.
Tja ik vind zelf dat als niet elk soort kind welkom zou zijn, dat je dan niet aan een zwangerschap moet beginnen. Er zijn zo ontzettend veel beperkingen die je nooit gaat vinden met een echo of bloedtest. Wat wil je daar dan mee doen als het is geboren. Het leven is niet maakbaar en dat zou het ook niet moeten zijn. Ik zie de meerwaarde niet in van deze tests.
Wij hebben de eerste keer ook de ct gedaan en helaas hadden wij geen goede uitslag. De periode tot de vlokkentest en de uitslag daarvan heb ik als slopend ervaren. Daarom zou ik een volgende keer voor de nipt gaan. De echo bij de ct is inderdaad wel heel uitgebreid en daardoor fijn. Ik ben van mening dat iedereen voor zichzelf moet beslissen wat te doen bij een afwijkende uitslag. Het heeft niks te maken met wel of niet welkom zijn van een kindje in je gezin. Elk kindje was bij ons gewenst en welkom geweest maar ik wil mijn kind de wereld kunnen geven en als je op voorhand al weet dat je kind een erg moeilijk en zwaar leven gaat krijgen dan wil ik mijn kindje daartegen beschermen zeker als ik op een termijn ben dat het kindje nog van niks weet en nog geen pijn kan ervaren. Ik sta daarom nog altijd achter mijn keuze de zwangerschap te beëindigen hoe hartverscheurend dat ook was en nog steeds is. Het heeft mij psychisch in de problemen gebracht. Gelukkig ben ik daar nu 1,5 jaar later redelijk overheen. Mijn kindje draag ik altijd mee in mijn hart.
Wil jou even een heel dikke knuffel geven en zeggen dat ik het niet honderd, maar duizend procent met je eens ben. Vind het eerlijk gezegd nogal kort door de bocht om te zeggen dat áááálle vrouwen die een combinatietest of NIPT doen niet aan een zwangerschap moeten beginnen, omdat blijkbaar niet ieder kindje welkom is, terwijl het daar ook bij ons letterlijk nul mee te maken had. Ik word er een beetje bozig van. Ik heb PCOS, en het feit dat ik nu zwanger ben van een tweeling is een gigantisch wonder, daar ben ik me iedere dag van bewust. Ieder kindje is welkom. Al komt het eruit als een kleine Shrek, we zullen ervan houden. Maar precies zoals @Sammetje83 zegt; als je bij voorbaat al weet dat je kindje vreselijk veel beperkingen heeft, waardoor het bijvoorbeeld helemaal niets zelfstandig kan, en daarnaast een leven lang pijn zal hebben, waarom mag je dan als goede moeder niet zeggen dat je je kind daartegen beschermt? Houd je dan een gram minder van dat kindje dan van je volgende kindje dat misschien wél een goede uitslag heeft? Lijkt me niet.
Want iedereen die een positieve NIPT/combinatie heeft kiest direct om een zwangerschap af te breken. Tjeetje, wat een kort door de bocht mening vind ik dit... Wij hebben de test gedaan omdat alle kennis welkom is voor de geboorte. Zodat het kindje een zo goed mogelijke start mag krijgen na de geboorte, ook bij een afwijking. En ja, wij hadden vooraf besloten dat patau of edwards een reden was om de zwangerschap af te breken. Simpelweg omdat die kindjes niet ouder worden dan een jaar en dat jaar geen kwaliteit van leven biedt. Waarom zou je dat dan je kind aan willen doen?
Wij hebben deze keuze zes jaar terug moeten maken. Toen was er nog geen nipt test, maar de echo was bij mij zeer duidelijk... een heel ernstig verdikte nekplooi en geen neusbeentje aanwezig. Ook hier twee gezonde dochters en een partner die ik, twee dagen voor de slechte echo, ivm een hartinfarct op de IC had moeten achterlaten en dus zonder hem de echo moest ondergaan. De gyn was heel duidelijk, bloedonderzoek was niet nodig, hij adviseerde direct een vwp te laten doen. Wel pas rond 16 weken, zodat het risico op n miskraam zo klein mogelijk was. Maar dat er dan nog wel voldoende tijd zou zijn wanneer we de zwangerschap zouden willen afbreken (ivm termijn levensvatbaarheid) Helaas bleek ons zoontje trisomie 18 te hebben. Dat icm het hartinfarct van mijn partner, die de fulltime zorg voor onze kinderen droeg en nog draagt en onze meiden... heeft voor ons de doorslag gegeven en is de zwangerschap uiteindelijk in de 20e week afgebroken.