zwanger worden(zijn) en sauna

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Bruni, 19 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bruni

Bruni Actief lid

17 okt 2012
    487
    5
    18
    Even een vraagje. Wij zijn nu bezig voor onze eerste en ik vroeg me af of saunabezoek schadelijk is tijdens de zwangerschap. Het gaat me met name om de eerste weken, wanneer je het nog niet weet.

2. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Ik wil momenteel heel graag een brusje voor mijn zoontje. Er werd mij ook afgeraden om gebruik te maken van sauna, stoombad, hete baden, ... Blijkbaar is het wel schadelijk en net in die eerste weken. Jammer he, ik kan heel hard ontstressen van een saunabezoekje.

3. Wensje2013

Wensje2013 Actief lid

21 okt 2012
    190
    0
    0
    Breda
    Ik zou het ook niet doen.
    Wij willen ook weer een lekker dagje sauna plannen, we hebben nog een bon liggen. Als het deze ronde niet raak is ben ik van plan te wachten tot net na mijn menstruatie, als ik nog geen ovulatie heb gehad en dus ook niet zwanger kan zijn.
    Mocht het raak zijn gooi ik met veel plezier de bon in de prullenbak! :D

4. LaVitaBella

LaVitaBella Bekend lid

3 sep 2012
    840
    311
    63
    Vrouw
    Sint Oedenrode
    Zonder dat ik het wist ben ik naar de sauna geweest toen ik 3 weken zwanger was.
    Heb toch verschillende hete sauna en stoomcabines gehad.

Vanaf 14 weken heb ik alweer 2 sauna's bezocht en heb de volgende alweer in de planning.
    Gewoon niet te lang in de sauna's, 5 minuutjes ofzo en onderin zitten.
    Verder nog meer drinken en nog meer rusten/ koelen!!

Ik vind het heeeeeerlijk!

5. Femmes82

Femmes82 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.414
    0
    0
    Overijssel
    #5 Femmes82, 20 jan 2013
    Laatst bewerkt: 20 jan 2013
    Het saunabezoek en vooral ook warme baden worden idd afgeraden tijdens de eerste drie maanden en tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap.

Tijdens maand 4, 5 en 6 mag overigens wel, maar niet te lang.

Op de volgende site kun je hier meer over lezen.
    Zwanger naar de sauna - zwanger

6. beest

beest Actief lid

30 okt 2012
    126
    0
    0
    NULL
    België
    Mijn arts gaf aan dat ik mijn ganse zwangerschap niet in de sauna mag. De temperatuur loopt er te hoog op voor een baby.

7. gingertjuh

gingertjuh Actief lid

10 jan 2013
    150
    0
    0
    voedingsassistente, activiteitenbegeleider,
    eindhoven
    Hoi,

Wij hebben zelf een infraroodcabine, dit word nadrukkelijk afgewezen door zowel, gyneacoloog, acupuncturist en osteopaat. Omdat de temperaturen hier hoog oplopen en het lichaam, net zoals bij koorts, alles eruit zweet.
    dus er zit een hele hoge kans in dat een eventuele innesteling hierdoor fout gaat!

8. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Infraroodcabine is een NOGO tijdens de hele zwangerschap, net als hete baden.

Dat je tijdens (verdere maanden) van de zwangerschap niet in de sauna mag is aperte onzin. Ik heb mij hierin destijds verdiept, omdat ik een fervent saunabezoeker ben en het erg jammer vond als ik niet naar de sauna zou kunnen gaan. Ik heb zelf gezondheidsklachten die verlicht worden door saunabezoek.

De reden dat ze zeggen dat je tijdens de eerste drie maanden niet naar de sauna mag, is één wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd op RATTEN. Daarbij werd bij ratten die in de eerste drie maanden in de sauna waren geweest een licht verhoogde kans op miskraam vastgesteld. Nou denk ik persoonlijk dat de temperatuurhuishouding van ratten anders geregeld is dat bij mensen.

In Finland (hét saunaland) maken vrouwen gedurende de gehele zwangerschap gebruik van de sauna. Finse vrouwen hebben van Europa het laagste miskraampercentage/percentage aangeboren afwijkingen.

Daarom staat op die saunasites ook dat 'het tijdens de eerste drie maanden op theoretische gronden wellicht verstandiger is om geen gebruik te maken van de sauna'. Er is gewoon geen goed onderzoek geweest.

Voor je eigen gemoedsrust is het misschien beter om het niet te doen. Ik heb het zelf wel gedaan, zie handtekening voor resultaat :D

9. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Trouwens, als je op de onderste bank van de saunacabine gaat zitten, en je blijft maximaal 10 minuten in de sauna, loopt je eigen lichaamstemperatuur maximaal 0,5 graden op. Je huid wordt wel warmer, maar dat is geen probleem.

In hete baden, of infraroodcabines loopt je lichaamstemperatuur wél veel verder op. Dat is de reden dat je daar tijdens de hele zwangerschap geen gebruik van mag maken.

Deel Deze Pagina