waarom wel of niet prenataal onderzoek (28 jaar)

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by BabeBabe, Apr 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Dames, ik word deze maand 28 jaar, ben dus niet in een risicoleeftijd, en hebben dus de melding van VK gekregen na te denken over prenatale screening...

lijkt me niks?! ik wil de 20 weken echo zien of alles goed, of er iets mis is misschien.

maar ik lees zoveel verhalen dat er een kans van 1/5 of 1/100 is op syndroom van down, mensen hele zwangerschap verdrietig en gestresst en dan krijg je een gezond kind?! dat lijkt me vreselijk!!!

wat doen jullie? en waarom?
    en het gaat ook aleen om down toch? down is voor mij geen reden tot abortus ofzo, bij anderen wel maken julli daarom de keuze? zoniet, waar zou je het dan willen weten?

2. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Wij hebben het bij de eerste niet gedaan en bij de 2de en 3de wel.
    Bij de eerste was dat geloof ik nog niet.

waarom, wij wilde geen ongezond kindje...nee natuurlijk wil niemand dat maar wij hadden al besloten dit niet te willen naast het zorgen voor een gezond kindje....klinkt Mss egoïstisch maar zo voelde dat voor ons.
    Wij zijn daar niet voor weggelegd.

Gelukkig zijn onze kindjes gezond!!

3. iriz83

iriz83 Actief lid

Feb 12, 2014
    147
    0
    0
    ICT Adviseur bedrijfsvoering bij overheid en daarn
    Den Haag
    Hiiiii

Volgens mij houdt dit het volgende in:

Met ingang van 1 april 2011 is de prenatale screening op Downsyndroom uitgebreid. Ouders die kiezen voor Downscreening, krijgen voortaan ook te horen of hun kindeen verhoogde kans heeft op trisomie 13 (Patausyndroom) of trisomie 18 (Edwardssyndroom). Iedere vrouw die deelneemt aan screening op Downsyndroom krijgt de uitslag voor trisomie 13 en 18 te horen, tenzij ze zelf aangeeft dit niet te willen weten.\

Ik heb gekozen om het niet te doen. Als ik een defintieve uitslag wel of niet zou hebben had ik het wel gedaan. Want ik zou persoonlijk een kindje met down wel weghalen. Maar aangezien je een kans berekening krijgt en je hoogstens dus alleen maar zorgen gaat maken heb ik het niet gedaan. Voldoe zelf ook niet tot de leeftijdscategorie waarop er verhoogde kans is en in mijn familie komt het niet voor dus de kans is erg klein..

4. Maantje93

Maantje93 Niet meer actief

Ik ben nog jonger en krijgen zo wie zo alleen een 20 weken echo mochten wij een ongezond kindje krijgen houden wij het ik vind het inderdaat gieganties egoisties hoe sommige mensen over babys denken er zijn genoeg mensen die aarde en water zouden verschuiven als ze maar een kindje zouden krijgen gezond of ziek!

Ik heb met gehandicapte gewerkt en meer als de helft is gelukkiger als ons!

5. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Ik denk dat we elkaars mening moeten respecteren.
    Iemand die het niet zou houden hoeft niet te kijken naar wat een ander met kinderwens zou doen.
    Als dit kindje down had gehad denk ik dat wij ook de zwangerschap afgebroken hadden..puur omdat we onze andere 2 kinderen hier noet de dupe van willen laten worden.
    Ze hebben toch meer aandacht nodig en alles moet aangepast worden,kortom...alles draait dan om dat kindje en daar zouden wij niet mee kunnen leven.

Wel ben ik van mening dat er snel zulke uitspraken gedaan worden (ook door mij) en er geheid anders gereageerd wordt mocht het wel zo zijn.
    Geen idee wat mijn eerste reactie en gevoel zou zijn.

6. New miracle

New miracle Actief lid

Jan 1, 2014
    358
    0
    0
    Daarom hebben wij een Nipt test gedaan. Geen kansberekening.

Wij wilden deze test zelf om meer zekerheid. Test doen wij niet voor niks, blijkt het kindje een chromosomenafwijking te hebben dan breken we de zwangerschap af hoe moeilijk dit ook zal zijn.

Als elk kindje welkom is zal ik geen testen doen.

9 jaar geleden heb ik ook geen elke test laten doen en er was toen ook nog niet zoveel.

Maantje, dit heeft niks met egoïsme te maken. De testen zijn er niet voor niks..ik wil een kindje niet onnodig pijn laten lijden. Ook houden wij rekening met onze zoon.

7. Maantje93

Maantje93 Niet meer actief

Iedereen mag zijn mening hebben ik vind het egoïsme als een kindje wat een lichte afwijking heeft en er meschien niet eens last van zou hebben geaborteert zou worden. Zelf heb ik een aangeboren hartafwijking waar ik heel goed oud mee kan worden! Meschien kom daar mijn felheid ook vandaan de eerste en beste die tegen mij durf te zeggen als het maar gezond is krijg een enkeltje naar de maan.

8. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Ik (25) heb het wel gedaan, omdat ik ten eerste een kind met een chromosoomafwijking zou laten weghalen omdat ik dat gewoon niet wil en niet verantwoord vind, en dat een kind ook niet aan wil doen. Sorry als dat wat grof klinkt, maar als ik afwijkingen kan uitsluiten doe ik dat graag.
    Een kind met trisomie 13 of 18 dragen en er pas bij 20 weken achterkomen lijkt me hartverscheurend en traumatisch want het heeft sowieso geen levensverwachting. Heb je je al die tijd verheugd op een gezond kind... Een kind met trisomie 21 zou ik dan alsnog laten afbreken, wat bij die termijn veel moeilijker en zwaarder is dan bij een week of 12.

Je weet nooit wat er nog kan gebeuren, maar zoals ik al zei, als ik iets kan uitsluiten doe ik dat.

Succes met je beslissing!

9. Celika

Celika Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    Wij hebben er niet voor gekozen beide zijn we 30.
    De rede was dat het kindje welkom is ongeacht of het iets zou hebben.
    Tuurlijk is het "makkelijker" als je er op voorbereid bent ivm nazorg maar zoals mijn VK al zei er kan ook iets gebeuren met de bevalling en erna.
    Het is ook een kansberekening en stel het ziet er niet goed uit wat doe je dan? Je hele zwangerschap ga je je zorgen maken en kan je niet echt genieten of zeg je dan we gaan richting België voor vervolg onderzoek?

10. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38

Ik vind een hartafwijking toch nog heel iets anders.
    In dat geval zou ik de zwangerschap ook niet afbreken hoor.
    Dit wordt je eerste kindje en voor mij het 3de waardoor ik dus ook rekening hou met in leven NU en de kinderen die al in ons leven zijn!
    Ik vind het dan ook egoïstisch naar hun toe als ik zo een zwangerschap wel zou doorzetten...maar nogmaals...ieder zijn mening;)

En de uitspraak "als het maar gezond is" wordt al snel gezegd en daar bedoelen mensen echt niks verkeerds mee!!
    Daaraan kan ik merken dat je nog jong bent en dingen anders ziet.
    (Trouwens niet rot bedoeld maar als je ouder wordt denk je anders na over dingen weet ik uit eigen ervaring:D) haha

11. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,460
    11
    38
    Female
    Wij hebben het niet gedaan. Bij beide kinderen niet. Misschien als het om een definitieve test zou gaan zou ik het wel doen, maar niet een kansberekening. Als je een kans hebt van 1 op 100 heb je al een vergrote kans en laten mensen de zwangerschap dus afbreken, terwijl van die 100 baby's er 99 gewoon gezond zijn. Ik zou het wel willen weten, maar zouden bij down de zwangerschap niet afbreken. Bij de andere 2 afwijkingen wel.

12. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Ik zou denk ik met kans 1:100 geen zwangerschap afbreken. ;)
    Ik vind de kans persoonlijk dan nog steeds klein.

13. New miracle

New miracle Actief lid

Jan 1, 2014
    358
    0
    0
    Daarom doen wij de combinatietest niet....je hebt niets aan een kansberekening. Dus hebben gekozen voor de nipt test.

14. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    en bij nipt weet je zeker of het kindje down heeft, of ook nog andere afwijkingen?

15. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb bij alle drie een prenatale screening gedaan. Bij de eerste was ik 25, bij de tweede was ik 27 en ik ben nu 31. We hadden helaas een slechte combinatietest waardoor ik heb gekozen voor de nipt. Een combinatietest is enorme geldverspilling. Wij hebben gekozen voor prenatale screening om een zwangerschap met trisomie 13, 18 of 21 af te breken.

De Nipt test screent op trisomie 13, 18 en 21.

16. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Daar heb ik nog nooit van gehoord dat er naar aanleiding van een slechte combinatietest een zwangerschap wordt afgebroken. Over het algemeen ga je dan door voor een vruchtwaterpunctie.

17. stayfunny

stayfunny Actief lid

Jan 25, 2012
    134
    0
    0
    Ik denk dat niemand een zwangerschap afbreekt alleen door een kansberekening (1:100?) dmv combinatietest. Het is een kansberekening naar een verhoogd risico, waarna je kan besluiten tot verder onderzoek. Ik denk dat je het ook zo moet zien.

18. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik ben ook 28 en heb de prenatale screening wel gedaan. Nu hebben wij in de familie downsyndroom, dus de kans dat wij een kindje krijgen met down is ietsie groter dan bij andere stellen. Wij hebben de test wel gedaan omdat wij denken dat een kindje met down niet in ons leven past. Er komt veel bij kijken en ik denk niet dat ik dat wil. Als ik daarom nu die test doe en ik kan nog een keus maken wat ik wil dan héb ik die keus.
    Ik begrijp heel goed dat mensen met een kinderwens en geen kinderen kunnen krijgen het raar vinden dat ik mijn kindje dan laat weghalen... maar het is uiteindelijk wel mijn leven. Daarbij scheep je niet alleen jezelf met zo'n kindje op maar ook andere familie leden op het moment dat ik er als ouder niet meer ben. Alles bij elkaar wil ik dat niet. En, niet in de laatste plaats, weet je nooit hoe zo'n kindje het leven zelf gaat ervaren, of zo'n kindje zelf gelukkig is. Niemand heeft erom gevraagd op de wereld gezet te worden, maar zo'n kindje, die wellicht niet van het leven kan genieten, al helemaal niet.
    Ik vind het behoorlijk storend dat mensen elkaars mening hierin niet kunnen respecteren. Het is mijn leven, mijn kind, mijn gezin en mijn toekomst en ik bepaal zelf wel weg ik daarin ga nemen. Iedereen heeft andere redenen om bepaalde keuzes te maken, laat die keuzes ook lekker bij die mensen.

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Eerste niet gedaan, tweede wel maar meer omdat ik dan een extra echo kreeg.
    Nekplooimeting zegt eigenlijk helemaal niks dus kan je heel ongerust maken. Wil je het echt uitsluiten kan je voor de NIPT kiezen.

20. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik was ook 28 (nu 29) wij hebben het wel laten doen voornamelijk voor Edwards en Pataus. Uiteraard blijft het een kansberekening en heb je zekerheid nooit want er kan altijd nog wat zijn of gebeuren. Win hadden afgesproken dat als we onzeker werden van de uitslag we een nipt test zouden doen. De uitslagen waren gelukkig heel gunstig dus dat hoefde niet.

Share This Page