Krijgen jullie kinderen al zakgeld ? En zo ja hoeveel ? Wij hadden onze dochter voor de vakantie geld gegeven voor haar rapport en ze heeft het zo verstandig uitgegeven. Op vakantie echt nagedacht wat ze wilde kopen en samen rekenen; als ik dit koop kan ik dat dan ook nog etc. Omdat ze er zo goed mee om ging dachten we dat het misschien ook tijd was voor zakgeld Ik dacht echt aan 20 cent per week ofzo. Van de week vroeg ik wat ze ermee zou doen ... zegt ze:" ik denk een ijsje kopen als ik genoeg gespaard heb.. " vond het wel schattig.. maar vind het ook goed om haar de waarde van het geld te leren zo Hoe denken jullie daarover ? en wat is reeel.. ? 20 eurocent of 50 cent ?
Hier krijgen ze vanaf groep 3 zakgeld. Dan kunnen ze een beetje rekenen en gaan ze begrijpen hoeveel iets waard is. Het bedrag wat ze krijgen wordt door 3 gedeeld. Van het eerste gedeelte mogen ze zelf iets kopen wat ze leuk vinden (snoepje oid) Het tweede gedeelte sparen ze voor iets 'groots' (bijv een lego doosje oid) Het derde gedeelte is bedoeld voor een goed doel (dat kan een collecte aan de deur zijn, een project waar ze op school over werken enz) Ik merk dat het goed werkt. Ze worden zich er echt van bewust dat je geld niet in 1 keer uit hoeft te geven. Dat je kan sparen voor iets groters (leg je gedeelte 1 en 2 bij elkaar om te sparen heb je het sneller ) En ze snappen ook dat je kan sparen voor een ander. In groep 3 starten we met 3 delen van 20 ct per week. Daarna 3 delen van 50 ct per week en dat gaat zo door tot drie delen van een euro als ze op 't voortgezet onderwijs zitten.
Echt? Hoe doe je dat dan? In groep 3 kunnen ze best een beetje rekenen, maar 20 cent wekelijks in drieën delen lijkt me best lastig... Ik zou nooit voor zo'n systeem kiezen, maar als ik het deed, had ik 30 cent gedaan Hier vanaf de kleuterleeftijd of zo 50 cent per week. Ik vond altijd dat zakgeld leergeld was, dus dat kregen ze 'gewoon'. Tot hun vriendinnetjes een euro kregen míts ze hun kamer opruimden. Zij wilden dat ook heel graag en ik dacht...ach, leren doen ze even zo goed wel en ik moet ook werken voor mijn centjes. Dus vanaf groep 3 is het een euro. Nou hebben ze ook wel eens geen zin in die kamer en dan krijgen ze dus niets. Gemiddeld krijgen ze dus nog steeds 50 cent per week
dl van 8 krijgt 2 euro per week. voor de zomervakantie mocht ze geld uit haar spaarpot halen en krijgt ze van opa's en oma's altijd een extra zakcentje voor een ijsje te kopen op vakantie. voor haar zakgeld moet ze 'werken'. dat houdt hier in dat ze meehelpt in het huishouden (meestal alleen met de afwas) haar kamer netjes houdt en af en toe een boodschapje voor me doet. wij vinden het belangrijk dat ze daarmee leert dat geld niet uit de lucht komt vallen en dat je geld moet 'verdienen'. het geld verdwijnt meestal meteen in haar spaarpot (iets wat ze zelf wil) en af en toe vraagt ze of ze er wat uit mag halen als ze iets gezien heeft wat ze graag wil hebben.
Ik neem aan dat het ze 3x20ct geeft, dus 60 Vanaf 7jr krijgt mijn dochter zakgeld, 1 euro per week. In t begin deed ik dat als 2x50ct, een deel in spaarpot en een deel in portemonnee. Maar al heel snel ging alles in de spaarpot dus geef ik gewoon een euro. Ik moet zeggen dat ik het wel regelmatig nog vergeet, maar daar wijst ze me dan wel op
Mijn dochter krijgt 1 euro per week. Op zondag, zodat ze niet snel naar de winkel. Eten en drinken mag er (nu nog) niet van gekocht worden. Als ze van opa en oma geld krijgt - dat is vaak tussen de 5 en 20 euro - moet daar de helft van in de spaarpot. Ook het geld van het verkochte speelgoed wordt in tweeën gedeeld.
Zoon krijgt vanaf groep 3 2 euro zakgeld per week. Hij mag zelf weten hoe hij hier mee omgaat, alles mag in 1 keer op of hij mag het sparen of een beetje van alles. Ik wil dat hij zelf ervaart dat als hij in 1 keer alles opmaakt hij ook niets meer heeft. Voor mij is zakgeld leergeld Op dit moment wordt alles opgepot omdat hij grootse wensen heeft, zo groot dat hij zelfs klusjes wil doen in huis
Onze kinderen krijgen pas vanaf de brugklas zakgeld. Als ze een keer geld hebben gaan ze graag naar de supermarkt om er snoep van te kopen. Dat vind ik niet nodig, maar ik snap wel dat ze het leuk vinden. Als je met kleine bedragen werkt, bijv. 20 of 50 cent duurt het eindeloos voor ze er iets zinnigs voor kunnen kopen. Het zullen in mijn idee dus vaak flutdingetjes worden die binnen de kortste keren kapot zijn. Vaak krijgen ze met hun verjaardag geld, dat mogen ze vrij besteden. Als ze een keer een centje van iemand hebben gekregen mogen ze ook zelf weten wat ze er mee doen. Zodra ze afscheid hebben genomen van de basisschool krijgen ze zakgeld: 5 euro. Daar moeten ze zelf helemaal van rondkomen: beltegoed, cadeautjes voor sinterklaas, verjaardagen van vrienden en vriendinnen, een snoepje/ijsje onderweg naar school, noem maar op. Dat is voor ons het makkelijkst en duidelijkst met 6 straks 7 kinderen.
Mijn dochter kreeg zakgeld vanaf haar 5e jaar. Dat was 50 cent. Toen ze 6 werd is het opgehoogd naar 60 cent en als ze 7 wordt... In het begin spaarde ze alles op en maakte ik samen met haar een spaarmeter met als doel iets van lego. Elke week weer fanatiek een hokje afstrepen. Helemaal leuk! Op dit moment geeft ze alles snel uit. Ze koopt dan bv ook snoep of 'troep' van de action. Ik denk dat ze hier wel van leert maar begeleid dit wel. Binnenkort dus weer even een gesprekje en eventueel een nieuw spaarplan bedenken. Het probleem is alleen dat de kids tegenwoordig alles hebben en zowat niks te wensen over hebben. (Ohh wat voel ik me nu een oude zeur )Dat zegt ze dan ook als ik met een idee voor een spaarplan kom 'ohh dat vraag ik dan wel voor Sint'.
Onze meid is zeven jaar, ze krijgt 1,- per week. Ze doet dit in haar spaarpot. Zo nu en dan ziet ze iets leuks en mag ze dat kopen, maar het meeste geld wordt gespaard voor iets groters.
zakgeld koppelen aan opruimen wil ik eigenlijk niet. Ze ruimt haar kamer al op. Ik vind dat dat er gewoon bij hoort. Leg haar ook regelmatig uit we wonen met zijn allen in 1 huis en we moeten dat samen netjes zien te houden en daar hebben we allemaal onze rol in zij ook. Ze hoeft nog niet te werken voor haar geld dat leg ik haar ook uit. Zij zit nu nog in de schoolfase. Om later geld te verdienen moet ze nu opletten op school.. dat weet ze haarfijn uit te leggen
Ik heb ook met zoonlief afgesproken dat er dingen zijn die hij moet doen omdat hij gewoon hier woont (opruimen, af en toe tafeldekken etc) en klusjes die hij mag doen om een centje te verdienen (de woonkamer stofzuigen bijvoorbeeld).
hier krijgt ze vanaf haar 6e 50ct per week. Ze mag gewoon zelf weten waar ze het aan uitgeeft. Hangen geen consequenties of voorwaarden aan vast. Zakgeld is zakgeld. Tot nu toe spaart ze het allemaal op.
Hier krijgt Emma sinds ze in groep 2 zat zakgeld. 50 cent per week. Ik vind het belangrijk dat ze met geld om leert gaan. Ze heeft vaak al wat in het hoofd wat ze wil en zo kijken we samen hoeveel ze nodig is en hoelang ze nog moet sparen. Er is 1 regel. Ze mag er geen snoep van kopen. Julia krijgt ook 50 cent per week. Die is er nog niet echt mee bezig, maar vond het ook erg leuk om te krijgen. Ach zo kan ook zij sparen voor iets leuks
hier krijgen ze niet echt zakgeld. Wij sparen iedere maand een vast bedrag voor ze (kunnen ze ook niet aankomen) Geld dat ze krijgen van opa/oma voor rapport, vakantie en verjaardag stoppen ze steevast in hun spaarpot om later wat groots voor te kopen. Dan is het kijken wat je wilt hebben en tellen. Leren met geld omgaan doen we tijdens het boodschappen doen, een zak snoep uitzoeken die niet duurder is dan 1 euro. Samen voor het diepvries vak kijken welke spinazie het goedkoopst is en is die dan wel goedkoper of houden ze je voor de gek (je hebt 500 grams pakken en 750 grams pakken) Weten dat sommige dingen alleen gekocht kunnen worden als ze in de aanbieding zijn, gewoon van die dagelijkse dingen.
Hier krijgen ze vanaf 8 jaar zakgeld. Tot en met groep 6 , 1 euro per week, groep 7 en 8 ,2 euro per week en vanaf de brugklas 4 euro per week ( cadeautjes en beltegoed krijgen ze dan nog van ons). Voor zakgeld hoeven ze hier niet te werken, maar we verwachten sowieso dat ze meehelpen ( zonder dat daar een beloning aan vast zit. Wij vinden dat je elkaar in een gezin nu eenmaal moet helpen). Onze oudste zoon heeft er inmiddels een folderwijkje bij waar hij 8 euro per week voor krijgt. Wel grappig om te zien waar ze het aan besteden: onze oudste is echt al aan het sparen voor zijn rijbewijs. Onze tweede zoon geeft alles uit bij de AH (snoep, koek) en onze derde vergeet het vaak gewoon en is zeer verrast als hij zijn geld weer eens gaat tellen
Nou wij zijn dus ook gestart vandaag. 50 euro-cent. In haar spaarpot. Zat nog e.e.a. in dus samen geteld