Beste verloskundige, Sinds enkele dagen heb ik pijnlijke steken in mijn blaas. Soms ook in mijn schaambeen en schaamlippen. Het kindje is al aan het indalen, dus ik dacht dat het daarvan kwam. Ik heb ook heel de tijd het gevoel dat ik moet plassen, maar als ik dan ga, komt er niets/weinig. Ik dacht dat dit kwam omdat de baby verkeerd lag. Voor de zekerheid heb ik toch mijn urine laten checken bij de huisarts, omdat ik eerder in de zwangerschap al een keer een blaasontsteking gehad heb (toen was ik 19 weken zwanger). Ik heb van de huisarts een kuur amoxilline gekregen, dus de ontsteking wordt behandeld. Vorige keer toen ik blaasontsteking heb gehad, reageerde mijn baarmoeder daar heel erg op door veel harde buiken. Nu heb ik de ene dag veel harde buiken, de andere dag bijna geen. Ik heb verder geen koorts o.i.d. Ik lees overal dat een blaasontsteking in het derde trimester gevaarlijk kan zijn, omdat het weeën kan opwekken. Al heel de zwangerschap ben ik bang voor een vroeggeboorte, dus deze berichten maken dat ik me nu weer ontzettend zorgen maak. Zou u me kunnen vertellen of mijn zorgen gegrond zijn (omwille van deze blaasontsteking)? Ik denk dat ik gewoon op zoek ben naar een heldere uitleg van de eventuele risico's en of ik misschien contact moet opnemen met de verloskundige. Alvast bedankt!
Hallo, Door een blaasontsteking kan je een vroeggeboorte krijgen, dit omdat de blaas de baarmoeder prikkelt. Je laat de blaasontsteking behandelen dus de kans is bij jou nu een stuk kleiner dan als je er niks mee gedaan had. Harde buiken mogen in de zwangerschap er mag geen regelmaat in zitten en ze mogen niet pijnlijk zijn, is dat wel dan je rust nemen icm warmte blijven ze dan contact opnemen met je verloskundige. Groetjes Ineke